Hned dvě slavná jména se vracejí do hry s novým modelem značky Aston Martin. Model DBS, kultovní vůz z roku 1967 a Superleggera, pocházející z italské karosářské dílny Carrozzeria Touring. Nový model, který se nedávno představil, je nejvýkonnějším sériovým vozem značky a nahrazuje dosavadní Vanquish S.
Luxusní sportovní GT, které přebírá roli vlajkové lodi automobilky, má odlehčenou konstrukci využívající karbonová vlákna, pod kapotou hřmí dvanáctiválec V12 objemu 5,2 litru a přeplňovaný dvojicí turbodmychadel, který dodává výkon 725 koní. Díky tomu zrychlí z nuly na stovku za 3,4 sekundy.
Odlehčená architektura, kterou Aston Martin použil už u DB 11, jde ruku v ruce s aerodynamickým designem, který pochází z vlastního návrhářského centra v domovském Gaydonu. Nesmí chybět obrovský agresivní voštinový gril, bezchybné linie karoserie z lehkého karbonu a úzké oči světlometů. Zálibu v rychlé jízdě dokládají velký přední splitter a hluboké boční kapsy pro usměrňování vzduchu. Dvojitý zadní difuzor a karbonový střešní spoiler mají za úkol vyvinout dostatečný přítlak, který by odpovídal mohutnému výkonu motoru.
Na délku měří 4712 mm, na šířku 1968 mm a vysoký je pouhých 1280 mm. Stojí na rozvoru 2805 mm a suchá hmotnost je 1693 kg. Motor V12 objemu 5,2 l se 48 ventily poskytuje maximální výkon 725 koní při 6500 otáčkách za minutu, maximální točivý moment 900 Nm je k dispozici od 1800 do 5000 otáček. Z nuly na stovku zrychlí za 3,4 sekundy, maximální rychlost je 340 km/h.
Interiér je docela odvážný, ale zároveň maximálně ergonomický. Sedadla jsou konstruována tak, aby byla přijatelně pohodlná na delší cesty, ale zároveň poskytla dostatečnou oporu při dynamické jízdě v zatáčkách. A té si může nový Aston Martin dopřát podle chuti, protože adaptivní podvozek nabízí kromě cestovního a sportovního režimu také Sport Plus, kdy je naplno využit potenciál pohonného ústrojí.
Podvozek je o 5 mm nižší než u DB11 a byl pro DBS Supeleggera vylepšen, takže má lepší parametry podélného a příčného zrychlení. Díky tomu se může rozměrné GT lépe cítit v zatáčkách, navíc pomáhá vektorování točivého momentu s přibržďováním jednotlivých kol a mechanický samosvorný diferenciál. Adekvátním partnerem silného motoru jsou výkonné karbon-keramické brzdy s kotouči o průměru 410 mm vpředu a 360 vzadu. Kromě uvedených jízdních režimů dovoluje Aston Martin také vypnutí stabilizačního systému, jistá úroveň elektronické kontroly tu ale přesto zůstává.
DBS Superleggera jezdí na 21 palcových kovaných kolech, která obouvá do speciálních pneumatik Pirelli P-Zero, které jsou vyrobeny ze směsi vyvinuté pro impozantní výkon motoru a jízdní dynamiku vozu, zároveň ale mají nízkou hlučnost, aby zůstal zachován komfort GT.
Historie DBS
Model DBS má své místo v historii automobilky od roku 1967, kdy nahradil dosavadní model DB6. Byl od počátku považován za vlajkovou loď značky. Poháněl jej motor V6, později se přidala i verze V8, která byla ve své době považována za nejrychlejší čtyřmístný automobil světa. Mezi lety 1967 a 1972 bylo vyrobena více než tisícovka těchto vozů. Název DBS se znovu objevil až po 35 letech, když byl v roce 2007 na Pebble Beach Concours d´Elegance představen nový model tohoto jména. Tento model je také spojen s legendárními filmy s Jamesem Bondem, viděli jsme ho v už v roce 1969 (V tajných službách jejího Veličenstva), pak znovu v roce 2006 v Casino Royale a 2008 (Quantum of Solace).
První vozy se dostaly k zákazníkům na podzim minulého roku, cena byla stanovena na 274 995 euro, tedy v přepočtu cca 7,2 milionu korun.