Pokud by se měl dojem z testovaného auta vyjádřit jedním slovem, napadlo by mě právě to z nadpisu. Ať už Lexus LC jezdí jakkoliv a pod kapotou má cokoliv, především disponuje tak extravagantním designem, že se za ním otočí úplně každý. Tentokrát jsme ho měli v testu bez hybridního bonusu, zato s pořádným osmiválcem.
Kdo někdy před uvedením tohoto modelu viděl koncept LF-LC, stěží uvěřil tomu, že se z něj vyklube skutečný sériově vyráběný vůz. Nad jeho vzhledem se tajil dech, takový odvaz se totiž často nevidí. Kdo jiný, když ne Lexus, napadne vás, pokud se ohlédnete za aktivitami značky v posledních letech. Příkladem je třeba spolupráce s režisérem Lucem Bessonem na vesmírném plavidle Skyjet pro film Valerian a město tisíce planet.
Pokud jde o snahu vnějším vzhledem pozitivně šokovat, pak se záměr podařil. Pro konstruktéry ovšem následovala těžká práce – upravit vůz tak, aby se z ručně montovaného prototypu mohlo stát auto, které bude vznikat na průmyslové lince. Lexus jeho výrobu umístil do japonské továrny Motomachi, kde vznikal i supersportovní model LFA. Tady se podařilo využít i speciální injektážní technologii RTM, která stojí za produkcí plastů vyztužených karbonovými vlákny. Proč je to tak důležité? Rozměrná karoserie spojená s velkým motorem totiž nutně potřebuje odlehčit, aby auto dokázalo předvést kromě působivé přehlídkové promenády také skutečně sportovní rysy.
Očekávání jsou díky dravému vzhledu veliká. Střecha se dynamicky svažuje, velké kapsy na bocích jsou připraveny dodat skvělou aerodynamiku, plastická mřížka chladiče s velikým otvorem pro nasávání vzduchu nebo široké blatníky slibují pořádnou jízdu. Také špičaté přední světlomety, které vytvářejí agresivní výraz ve spojení se svislými otvory v nárazníku, vyvolávají bouřlivé reakce. Proporce směřují k nízko uloženému těžišti, dlouhá kapota dává tušit, že se pod ní skrývá výkonný agregát.
Dostaneme se k němu velmi rychle, rozhodně ale předtím nevynechejme interiér. Je určen pro dva cestující vpředu a dva vzadu. Přední sedadla jsou plně elektricky ovládaná, mají výrazné boční vedení na sedáku, opěradle i v oblasti ramen, což není úplně běžné. Výborné jsou i opěrky hlavy. Pasažéři vzadu pochopitelně tolik komfortu nemají, ani v kufru není příliš místa – pojme 197 litrů nákladu. V ústředí veškerého dění je ale řidič, na něhož je také orientována palubní deska. Aby o tom nebylo pochyb, je od něj spolujezdec dokonce oddělen výraznou lištou. V horní části je vestavěný velký displej infotainmentu, následují ovladače klimatizace a pak už jen řadicí páka a vedle ní ovladač s dotykovou plochou a opěrným polštářkem pro dlaň. Jestli by u tohoto famózního vozu potřebovalo něco vylepšit, pak je to rozhodně tento ovladač, s nímž se nezachází zrovna nejlíp. Zejména strefit se přesně na volbu, kterou potřebujete, není snadné. Přístrojový štít obšitý kůží zobrazuje virtuální číselník a údaje o jízdě, pohyblivý středový kruh se odsouvá podle toho, jaké údaje potřebuje mít řidič přímo před očima.
V testu jsme už měli hybridní verzi 500h, která kombinuje benzínový motor 3,5 l s elektromotorem. Tentokrát to ale bude jiná káva, protože model LC 500 pohání čistokrevný atmosférický pětilitrový vidlicový osmiválec. Tak především má burácivý jadrný zvuk, který je sice trochu přikrmen akustickým generátorem v předním sacím otvoru, rozhodně ale nečekejte nějakou digitální náhražku. Pokud vám pořádné řvaní motoru zní jako rajská hudba, pak nebudete zklamáni.
Oslnivé parametry, jako je zrychlení z nuly na stovku za 4,5 sekundy a výkon 477 koní, trochu mírní desetistupňová automatická převodovka, která má přece jen tendenci umravnit vaše řidičské nadšení. Nemá funkci launch control, takže raketový odpich z místa si nevyzkoušíte, pocitově ale auto na plynový pedál reaguje dost dobře, řazení převodových stupňů je hbité a logické. Je zajímavé sledovat, jak se podařilo skloubit masivní výkon a točivý moment s elegantně kultivovaným chováním, kdy se takto velké a těžké auto dokáže rozpohybovat lehce a svižně, aniž by přitom spolujezdec zápasil s nevolností. Spotřeba během testu 12,9 l/100 km není příliš vzdálená od tabulkových 11,6 l v kombinovaném provozu, ovšem můžete se podle zvoleného jízdního režimu pohybovat ve velkých intervalech, kdy v eko módu jezdíte i pod 10 litrů, při dynamičtějším tempu není 15 litrů výjimkou.
Podvozek vychází z nové platformy GA-L, která je určena pro vozy s motorem uloženým vpředu a pohonem zadních kol. Výborné vyvážení pak předznamenává i sebejisté chování v zatáčkách, které prolétáváte nečekanou rychlostí, aniž byste nad autem ztráceli kontrolu. Řízení je s vámi v dokonalé symbióze, takže máte skoro pocit, že do oblouku a ze zatáčky auto vedete očima, ne volantem. Jestli se vyžíváte v driftování s velkými auty, pak i v tomto směru vás LC uspokojí, což jsme zkoušeli už při novinářských jízdách na uzavřeném okruhu. Počítejte ale s tím, že jezdí na nízkoprofilových run-flatech, což sice nijak nesnižuje komfort jízdy, ale otázka je, kolik toho na dráze vydrží.
Lexus LC je v aktuální nabídce za cenu od 2 790 000 Kč, a to jak ve verzi 500, tak 500h. Stejná cena pro osmiválec i pro hybrid platí pro všechny stupně výbavy, kterých je celkem pět, od Luxury po Sport+. Pokud vás uchvátil přímo testovací vůz, pak se jednalo o výbavu Sport+ s cenou 3 130 000 korun, kde už se připlácí jen za metalický lak.
Testovaný model:
Lexus LC 500
motor: zážehový osmiválec 4969 cm3
výkon: 351 kW/477 k při 7100 ot./min.
točivý moment: 540 Nm při 4800 ot./min.
rozměry: délka 4760 mm, šířka 1920 mm, výška 1345 mm
rozvor náprav: 2870 mm