Sportovní divize Peugeot Sport se podílela na vývoji modelu 308 GTi, který přijel po menším faceliftu a s takovým výkonem, jaký svého času nabízel nejrychlejší model RCZ. Dynamická verze modelu 308 ale na první pohled působí mnohem nenápadněji. Jaká bude ve skutečnosti?
Pokud zvolíte dvoubarevné provedení Coupe Franche, pak se pozornosti ostatních nevyhnete, ale v případě jednobarevné karoserie působí auto spíš decentně. Na jeho sportovní geny pak ukazuje hlavně červená linka na spodním okraji předního nárazníku, nepřehlédnutelné jsou dvě mohutné koncovky výfuku a motoristický fanoušek zaregistruje ještě červené třmeny brzd. Velké nasávací otvory na přídi a matně černá kola jsou detaily pro fajnšmekry, kteří poznají hned, že tohle není žádné slušňácké auto pro sváteční řidiče.
Vlastně bychom se mohli rovnou vrhnout pod kapotu, protože v interiéru mnoho změn není. Kabina je uspořádána v duchu i-Cockpitu, což znamená především úzkou kapličku hranatých přístrojů a malý, dole zploštělý volant. Je potažený perforovanou kůží, na vrcholku nechybí červený orientační proužek a dole vám logo GTi připomene, že jde o pěkně ostře naladěné auto. To také signalizují červené číslice ukazatelů v přístrojovém štítu. Veškeré ovládání infotainmentu i klimatizace se odehrává přes dotykový displej, což není úplně nejšťastnější řešení, už jsme si ale na ně u tohoto modelu zvykli. Samozřejmě pedály jsou kovové a prošívání volantu a manžety řadicí páky červené. Stejné je to i u sportovních sedaček, které jsou skvěle tvarované a pevně vás podrží v zatáčkách. Protože se jinak prostorově neliší od běžného hatchbacku, máte k dispozici 420 l objemu v zavazadlovém prostoru.
Zato motor vás rychle přesvědčí, že rozdíl mezi kteroukoliv jinou motorizací modelu 308 a tímto skutečným ďáblem pod kapotou je setsakra velký. Nejde jen o 270 koní výkonu a zrychlení z nuly na stovku za šest sekund. Pohonná jednotka prošla řadou vylepšení, stejně tak i šestistupňová manuální převodovka. Důvod – vše musí vydržet daleko větší zátěž a extrémní podmínky. Jakmile totiž objevíte potenciál motoru, nebudete chtít sundat nohu z plynu. Jediná drobnost, která by stála za malou úpravu, je hlavice řadicí páky. Je krásně hladká, vypadá parádně, jenže když necháte auto chvíli stát na sluníčku, pálí jako čert. Kolik litrů benzínu vás bude zážitek s 308 GTi stát? Podle tabulek spotřebovává v kombinovaném provozu 6,5 l/100 km. Náš test se pohyboval kolem devíti litrů, když volíte sportovní režim, není výjimkou ani jedenáct. Ten ale nejspíš moc vyhledávat nebudete, protože rozdíl s odezvou na plyn není tak velký, ale motor dostane výrazný reproduktorový zvuk, který pro sportovní pocit opravdu není potřeba. Jak si vede GTi v zatáčkách? Chtělo by se poukázat na občas vlající záď, ale není právě tohle důvod, proč si taková auta pořizujeme? Během testu bylo celou dobu sucho, a tak nevíme, jak by to vypadalo na mokrém asfaltu, na vyschlých silnicích je ale auto docela předvídatelné a i když elektronika občas zasáhne, nemáte pocit, že jen nudně projíždíte oblouky a auto dělá všechno za vás. Brzdy jsou účinné a mají výdrž, jejich kotouče mají průměr 380 mm vpředu a 268 vzadu. Podvozek je dost tuhý, nedá se ale říct, že by se při běžné jízdě projevoval nějak nekomfortně. Opravdu velké výmoly ale vyžehlit nedokáže a v té chvíli byste určitě ocenili nastavitelné tlumiče, ty ale bohužel v nabídce nejsou.
Asi vás těžko přesvědčíme, že 308 GTi je vyložený dálniční koráb, nicméně i v tomto stylu jízdy jsme auto vyzkoušeli. Nepřekvapí vás, že auto letí jako tryskáč, zrychluje snadno a samozřejmě. Zajímavé ale bylo, s jakým respektem se chovali ostatní řidiči, kteří vyklízeli levý dálniční pruh mnohem ochotněji, než bychom očekávali. Pokud byste si s tímto milovníkem závodních okruhů a okreskových klikatic přece jen chtěli častěji vyrazit na delší výlet, v nabídce je řada sofistikovaných asistentů jako u bezpečného rodinného kombíku, a to včetně sledování mrtvého úhlu nebo hlídání jízdy v pruhu.
Peugeot 308 GTi v aktuálním ceníku začíná na 825 000 Kč, přičemž výbava je skutečně bohatá, včetně většiny bezpečnostních technologií a sportovních skořepinových sedadel vpředu. Vlastně si připlácíte jen za lepší hi-fi systém a speciální lak. A pokud jde o dvoubarevné provedení, přijde vás na 25 tisíc a je k dispozici v kombinaci modro – černé a červeno – černé.
Testovaný model:
Peugeot 308 GTi
motor: zážehový čtyřválec 1598 cm3
výkon: 200 kW/270 k při 6000 ot./min.
točivý moment: 330 Nm při 1900 – 6000 ot./min.
rozměry: délka 4253 mm, šířka 1804 mm, výška 1447 mm
rozvor náprav: 2620 mm