Před rokem oznamovala společnost F Trucks vstup nákladních vozidel Ford Trucks na český trh. Nyní představuje nový model tahače, který byl na mezinárodním veletrhu nákladních a užitkových automobilů IAA 2018 v Hannoveru oceněn prestižním titulem International Truck of the Year 2019. Zájem o tuto novinku z řad českých zákazníků je podle očekávání velký.
Nový model tahače s názvem F-MAX a číselným označením 1850T se od předchozích modelů na první pohled liší velikostí kabiny. Při pohledu na nový tahač si všímáme aerodynamického řešení kabiny, které díky řadě detailů přispívá ke snížení spotřeby paliva. I když se kabina zvětšila, koeficient aerodynamického odporu vzduchu se zmenšil. Způsobuje to celkový tvar kabiny, nové boční spojlery za kabinou i mezi nápravami nebo zakrytí schůdků do kabiny prodlouženými dveřmi.
Když do vozidla nastoupíme, jsme uchváceni prostorem, který se řidiči pro jeho cesty nabízí. V kabině se postaví bez problémů i velmi urostlý řidič (jak výškově, tak šířkově), k dispozici má řadu objemných skříněk, jak v přední části kabiny, tak i nad lůžky. V této části si konstruktéři pomohli zajímavým řešením po vzoru zavazadlových schránek, které známe z letadel. Pod spodním lůžkem je k dispozici další velký úložný prostor, který je navíc přístupný i zvenčí pomocí velkých dvířek. Nachází se zde také lednice o objemu 38 litrů, která je dosažitelná jak z lůžka, tak ze sedadel řidiče nebo spolujezdce. Pozornost řady řidičů přitahuje schránka na obuv v prostoru prvního horního schodu, která díky těsnění zůstává čistá a suchá za každého počasí. Celkem má řidič k dispozici úctyhodných 790 litrů úložných prostor
Pracoviště řidiče je vybaveno pohodlnou sedačkou s integrovanými loketními opěrkami a s odolným, prémiovým textilním potahem. Sedadlo je vyhřívané, a jeho poloha je nastavitelná v rozmezí 260 mm, což je nejvíce ve své třídě. Volant si řidič po usednutí nastaví jak ve vertikálním, tak v horizontálním směru. Před sebou má pak klustrovou 8“ obrazovku s přehledným informačním uspořádáním, zobrazující stav vozidla, provozních náplní, funkci asistentů řidiče, inteligentní vyhodnocování servisního intervalu, hodnocení jízdního stylu řidiče vč. tipů na jeho vylepšení. Přístrojovou desku má řidič natočenou tak, aby byla jeho ruce dosažitelné každé tlačítko pro ovládání nejrůznějších funkcí a technologií, kterými je nový F-MAX vybaven. Součástí přístrojové desky je pak ve výbavách Comfort Plus a Luxury 7,2“ obrazovka s navigací pro nákladní vozidla, se kterou se dále ovládají dostupná média.
F-MAX disponuje řadou standardních asistenčních systémů na podporu řidiče – ESP, ABS, LDWS (systém výstrahy při opuštění jízdního pruhu), AEBS (systém pokročilého nouzového brždění). K tomuto standardu se přidává nově také adaptivní tempomat, který představuje další krok ke zvýšení bezpečnosti jízdy. Pokud je navíc vozidlo vybaveno technologií ConnecTruck, má řidič k dispozici navíc prediktivní funkci tempomatu pod značkou MaxCruise, která významným způsobem přispívá k optimalizaci rychlosti vozidla a otáček motoru ve vztahu k trase, po které se vozidlo pohybuje. Údaje ze systému GPS se přenáší do palubního počítače, který pak volí takový jízdní styl, aby byl co nejoptimálnější z pohledu spotřeby pohonných hmot a samozřejmě bezpečnosti provozu. Úspora paliva se pak pohybuje okolo 4%.
Technologie ConnecTruck pak přináší řadu dalších benefitů jak řidiči, tak i dispečerům či majiteli vozového parku. Vozidlo je v tomto případě vybaveno datovou SIM kartou a pokud je území pokryto signálem, je vždy „on-line“. Do cloudového úložiště se přenáší provozní data vozidla, která se porovnávají s definovaným standardem a v případě odchylky dochází k varování řidiče i fleet managera před možným problémem. Vzdálená diagnostika umožňuje identifikaci případných problémů bez nutnosti výjezdu servisního vozidla a zároveň umožňuje vzdálené aktualizace řídicích systémů. Je zde také integrován Fleet Management Systém, díky kterému získává dispečink informace o pohybu vozidla a umožňuje co nejefektivnější správu vozového parku bez nutnosti instalace jiných systémů. Také ConnecTruck nabízí hodnocení jízdního stylu řidiče a pomáhá mu ovládat vozidlo tak, aby dosahoval stanoveného jízdního výkonu s co nejnižšími provozními náklady.
Motory Ford Ecotorq 12,7 l poskytují modelu F-MAX vysoký výkon při nízké spotřebě paliva. Vozidlo má k dispozici 500 koňských sil v rozsahu 1400 až 1850 otáček/min, a točící moment 2500 Nm již od 1000 otáček/min do 1400 otáček/min. Dosažení maximálního točícího momentu při tak nízkých otáčkách se významně projevuje na nízké spotřebě paliva při vysokém výkonu vozidla. Hnací trakt je doplněn osvědčenou automatizovanou převodovkou ZF TRAXON s 12+2 rychlostmi s možností ručního řazení během jízdy nebo při manipulaci s návěsem.
Servisní intervaly dosahují 120 000 km pro motor a 360 000 km pro převodovku.