Třída S přinesla ve své nové generaci převratné technologie a nabídla luxusní limuzínu v komfortu na nejvyšší úrovni. Facelift, který byl spíše decentní, má opět jednu převratnou novinku – nejvýkonnější diesel, jaký kdy značka v osobních vozech nabídla. Prověřili jsme ho v testu.
Jedná se o řadový šestiválec ve dvou výkonových verzích – 286 a 340 koní. My jsme dostali možnost vyzkoušet ten silnější. Předtím se ale podívejme, co dalšího se na modelu S změnilo. Vzhled prošel jen menšími úpravami, které se týkají masky chladiče. Odlišují se verze se šesti a osmiválci, které mají tři dvojité lamely a svislé černé lišty, zatímco prodloužená verze s dvanáctiválcem má svislé lišty chromované. Jak už to u faceliftů bývá, obměnily se světlomety přední i zadní, nová je spodní část zadního nárazníku s výraznými koncovkami výfuku. Novinkou je mimo jiné osmiválcový motor V8 Biturbo.
Kabina pokračuje s mimořádně luxusním vzhledem i pohodlím. Interiér dostal některé detaily, které značka uvedla už u třídy E, například dotykové plošky na volantu, jimiž se ovládá infotainment. Dva velké displeje jsou uloženy ve společné kapličce za jedním sklem, takže vytvářejí jednolitou dlouhou vodorovnou obrazovku. Část v zorném poli řidiče promítá virtuální ukazatele o rychlosti a otáčkách, což je klasické základní zobrazení, máte ale na výběr ještě ze dvou dalších grafických konfigurací – sportovní a progresivní.
Provedení testovaného vozu v kombinaci červenohnědé a krémové barvy s tmavým obložením s dřevěnou kresbou bylo působivé a jistě osloví zákazníky, kteří vyhledávají vysokou míru elegance a noblesy. Navíc tu máte k dispozici speciální funkce sedadel včetně masáže, parfémování vzduchu v kabině a zvláštní osvětlení. To je komponováno do šesti různých programů, které si nastavíte spolu s příslušnou hudbou. Relaxace je tedy pro cestující zaručena. Zavazadelník pak pojme 510 litrů nákladu.
Podívejme se ale k řidiči, který si zase může užít výkon silného šestiválce. Automobilka jej vyvinula s ohledem na stále se zpřísňující emisní legislativu. Specifické řešení spalovacího procesu mají spolu se systémem dodatečného čištění výfukových plynů přinést výrazné snížení emisí, a to dokonce až na 147 g/km. Další příznivý efekt nové konstrukce je snížení spotřeby, která je dle oficiálních údajů v kombinovaném provozu 5,6 l/100 km. Výsledný dojem z nového agregátu se nese především ve znamení velmi tichého chodu a mohutného zátahu, který jako by ani neměl limity. Můžete zapomenout na všechny přívlastky, kterými jsme zvyklí doprovázet dieselové motory, tento šestiválec je tak neskutečně kultivovaný a tak hladce řazený devítistupňovou automatickou převodovkou, že vlastně cítíte jen jeho sílu, která žene vpřed vůz vážící dvě tuny jako by to bylo pírko. Zbývá dodat spotřebu během redakčního testu – 8,4 l/100 km.
Naladění podvozku je dokonalé – v komfortním režimu žehlí nerovnosti a přitom se nehoupá, ve sportovním módu pak znatelně ztuhne. Novinkou je naklánění do zatáčky proti odstředivé síle, což výrazně snižuje vnímání náklonů u cestujících. Tato inovace se nyní přidala k dosavadnímu adaptivnímu podvozku, který přizpůsobuje nastavení tlumičů okamžitému stavu vozovky.
V rámci modernizace se objevilo vylepšení adaptivního tempomatu, který, zjednodušeně řečeno, koordinuje práci všech asistenčních systémů, a dokáže tak vést auto s minimální účastí řidiče. Součástí inovací je i asistent pro dálkové parkování, který se ovládá přes mobilní telefon, a umí zaparkovat i vyparkovat na podélném i příčném místě, zajede s autem do garáže a volně popojíždí v rovném směru v rozsahu až patnácti metrů a dokonce se vyhne překážkám.
Asistenční systémy
Autonomní jízda se skloňuje ve všech pádech a Mercedes patří k automobilkám, které ji berou víc než vážně. Asistenční systémy v nové třídě S jsou tak řešeny komplexně, aby poskytovaly řidiči spolehlivou podporu:
- Adaptivní tempomat používá mnohem více mapových a navigačních dat a dokáže řidiče podporovat v mnoha situacích na základě průběhu trasy i komfortně přizpůsobovat rychlost jízdy.
- Aktivní asistent řízení byl vylepšen ve všech svých funkcích.
- Aktivní asistent pro změnu jízdního pruhu – nyní postačuje krátká aktivace směrovky pro zahájení změny jízdního pruhu. Celý manévr proběhne během nadcházejících deseti sekund s příslušným zobrazením na panelu sdružených přístrojů, pokud kromě řidiče ani senzory nerozpoznají žádná vozidla v příslušných oblastech, která by mohla ohrozit bezpečnost.
- Aktivní asistent pro nouzové zastavení kontrolovaně zabrzdí jedoucí vozidlo až do úplného zastavení, pokud systém rozpozná, že řidič po delší dobu nezasahuje do řízení.
- Následování kolony v popojíždějící dopravě na dálnicích a dálnicím podobných silnicích – nyní jsou možná zastavení po dobu až 30 sekund, během nichž se automaticky opět rozjede a následuje vpředu jedoucí vozidla (ve spojení s aktivním parkovacím asistentem).
- Asistent pro rozpoznávání dopravních značek – systém porovnává rychlost jízdy vozidla s nejvyšší povolenou rychlostí. Systém navíc rozpoznává zákazy vjezdu.
- Asistent pro dálkové parkování umožňuje řídit vozidlo zvenku prostřednictvím chytrého telefonu při zajíždění na úzké parkovací místo nebo do garáže či při vyjíždění z těchto míst.
Testovaný model:
Mercedes-Benz S400 d 4MATIC
motor: vznětový šestiválec 2925 cm3
výkon: 250 kW/340 k při 3600 – 4400 ot./min.
točivý moment: 700 Nm při 1200 – 3200 ot./min.
rozměry: délka 5141 mm, šířka 1905 mm, výška 1498 mm
rozvor náprav: 3035 mm