Koncepty a studie se na autosalonech vystavují nejen proto, aby automobilky přilákaly pozornost návštěvníků. Součástí hry je také testování zájmu a názorů veřejnosti na nové designové směry a technologické novinky. Málokdo věří, že se z konceptů stanou sériové vozy. Existují ale výjimky.
V roce 2011 se zrodila studie Kia GT Concept. Vyvolala nadšení, ale o sériovém vozu se ještě uvažovat nedalo. Pak přišlo několik let tvrdé práce, a to nejen na designu. Automobilka totiž nechtěla zklamat své zákazníky tím, že uvede vůz, který jako sportovní jen vypadá. To jsme ostatně slyšeli velmi často i od vás, našich čtenářů, když jsme přišli s prvními fotkami modelu Stinger. Ale už tenkrát ho každý chtěl. A to jsme ještě nevěděli, jak bude jezdit! To jsme zjistili až po prvních testech.
Ostatně ani Kia nechtěla své zákazníky zklamat. Krásné auto z dílny Petera Schreyera dostal do ruky Albert Biermann se svým vývojovým a testovacím týmem. Výsledkem je nejvýkonnější sériově vyráběná Kia, a to v celé její historii. Nejsilnější verze Stingeru disponuje výkonem 370 koní a neskutečným točivým momentem 400 Nm. Tu jsme si vybrali do testu.
Stinger je gran turismo, to znamená, že kromě sportovní jízdy musí nabídnout i pohodlí a luxus. Při délce 4830 mm není problém té druhé podmínce dostát, zvlášť když se postaví na rozvor 2905 mm. Zcela zásadní je dlouhá kapota a krátký přední převis, to jsou znaky sportovnosti a spolu s tím ještě svalnaté blatníky v kontrastu ke štíhlým bokům. Lehce zvednutá záď a nakonec vám zrychlí tep čtyři koncovky výfuku a švihácké zadní křídlo.
V interiéru pastva pro oči pokračuje, protože materiály jsou kvalitní a zpracování bezchybné. Sportovní sedačky jsou sice dost široké, mají ale výrazné boční vedení, navíc nastavitelné, takže si najdete přesně tu pravou pozici pro svoji postavu. Vzadu je místa dost pro nohy, trochu méně nad hlavou, ale pořád tu může dospělý člověk cestovat naprosto pohodlně. Sedí se pěkně nízko, což je příjemné pro řízení, chce to ale cvik a odhad při manévrování vzhledem k velmi dlouhé kapotě a sníženému zadnímu oknu. Pro pořádek dodejme, že do zavazadelníku naložíte kufry o celkovém objemu 460 litrů.
Pozornost při testu ovšem směřuje pod kapotu, k benzínovému šestiválci objemu 3,3 l, který přeplňují dvě turbodmychadla. Má výkon 370 koní a z nuly na stovku vás vystřelí za 4,9 sekundy. Kdybyste chtěli, mohli byste s ním jet až 270 km/h. Chová se ale překvapivě tiše, navíc kabina je mimořádně dobře odhlučněná, a tak o sobě dává jen velmi málo vědět. Jeho sílu sice pořád cítíte, na druhou stranu se ale dokáže i ukáznit, při jízdě po městě se pohybuje hladce a osmistupňová automatická převodovka řadí rychlosti naprosto plynule. Spotřeba odpovídá vašemu jízdnímu stylu, a tak jsme při úsporné jízdě stlačili hodnotu blízko desítce, s nohou na plynu se ale lehce přehoupnete přes 15 litrů. V kombinovaném provozu je udávaná spotřeba 10,6 l/100 km.
Testovaný vůz má pohon všech kol, ostatně jinak to ani nejde, nejsilnější motor jako zadokolku nedostanete. Systém AWD sice upřednostňuje zadní kola za všech okolností, vícelamelová spojka ale připojuje v případě potřeby přední nápravu. Pracuje také s vektorováním točivého momentu a řídí jednotlivá kola při průjezdu zatáčkou. Co se děje na silnici? Přilnavost je skvělá, oblouk vyjedete perfektně, pravda, délka vozu vám nedovolí zrovna rallye. Přesněji řečeno, máte díky velikosti auta možná trochu větší respekt, než je nutné, protože Stinger projíždí zatáčkami jako po másle. Kromě běžných režimů Smart, Eco a Comfort je k dispozici také Sport a když zvolíte Sport+, částečně vypnete ESC. Ani v takovém případě vás ale podvozek nenechá auto rozhodit. Nezapomeňme, že Stinger musí mít i vlastnosti gran turisma, tedy zvládnout komfortní jízdu i pro cestující na zadních sedadlech. Tady je to otázka osobního vkusu – v režimu Smart je podvozek spíš tvrdší, nějakou tu nerovnost na silnici pocítíte, zatímco Comfort je lehce plavný a díry v asfaltu vyžehlí.
Je samozřejmé, že k dispozici jsou moderní technologie, sofistikované asistenční systémy, jako inteligentní tempomat nebo sledování mrtvých úhlů, jízdy v pruhu a chodců ve vozovce. Nechybí ani konektivita prostřednictvím obou hlavních operačních systémů nebo komfortní vychytávky pro otevírání kufru či stírání okna. Tohle auto ale zákazníkům dokáže navíc nabídnout něco, s čím dosud u značky nepočítali – výjimečnost, mimořádný výkon a orientaci na požitek z řízení.
Kia Stinger začíná s cenou na 1 099 980 Kč za benzínovou verzi s dvoulitrovým čtyřválcem o výkonu 255 koní. Pokud uvažujete o skvělém šestiválci, pak budete muset počítat s cenou nejméně 1 399 980 korun.
Testovaný model:
Kia Stinger 3.3 V6 T-GDI
motor: zážehový šestiválec 3342 cm3
výkon: 272 kW/370 k při 6000 ot./min.
točivý moment: 510 Nm při 1300 – 4500 ot./min.
rozměry: délka 4830 mm, šířka 1870 mm, výška 1400 mm
rozvor náprav: 2905 mm