Mazda MX-5 – S pevnou střechou – test

Ikonický model Mazda MX-5 se před nedávnem rozšířil o verzi s pevnou skládací střechou. Vyzkoušeli jsme ho v chladnějším období, takže jsme měli možnost přesvědčit se, že pokud se vám tahle malá mrška zadřela pod kůži, nemusíte se jí vzdávat ani v zimě.

Mazda mx5 (9)

Běžně se tento model nabízel s látkovou střechou, a to už od roku 1990. Pevná skládací střecha se nabízela už u minulé generace, nám se do redakčního testu dostala poprvé. MX-5 je dvousedadlové auto, je tedy zřejmé, že si je budou pořizovat individualisté, maximálně aktivní pár lidí, kteří nepotřebují řešit místo v kufru. Po pravdě řečeno, nepovozíte ani psa nebo kočku, ale když vám tento kabriolet padne do oka, přestanete reálně uvažovat.

Vlastně bychom měli začít tím, že design vychází z nového jazyka značky KODO, což znamená Duše v pohybu. Když se ale na MX-5 podíváte, okamžitě touží být v pohybu i vaše tělo, nejen duše. A můžete se dívat z profilu, kde vás uchvátí dlouhá kapota, krátká kabina i svalnatý zadní blatník, nebo zepředu, kde vidíte úzké oči, které jsou skoro jako živé a nad nimi vyrýsované tvary širokých boků a zužující se střechy. A vůbec nejlepší je pohled shora, kdy si to celé můžete vychutnat i s paprskovitými matnými koly.

Jestli jste se nabažili pohledu na kulatá zadní světla, můžeme se podívat dovnitř. A to rovnou do zavazadelníku, který pojme 127 litrů nákladu. Je to taková větší krabice, kam se vám vejde kabinové zavazadlo. Když složíte střechu, což trvá pouhých 13 sekund, můžete si prohlédnout interiér, který je především racionálně vyřešený. To není překvapivé, protože místa je tu málo a všechno musí být hlavně funkční. Skvěle tvarovaná sedadla s bočním vedením pevně obklopují řidiče a docela snadno najdete vhodnou polohu. Sedí se hezky nízko, integrované opěrky hlavy rovněž dobře podepírají. Volant padne do ruky tak akorát, není extrémně malý ani silný a dá se nastavit do vyhovující polohy.

Mazda mx5 (5)

I přes malý prostor se podařilo na vrcholek středového panelu umístit volně stojící velký displej multimédií. Pod ním je tenká lišta a kruhové ovladače klimatizace, níže se dokonce vešla i odkládací plocha, kam bez potíží dáte třeba mobil. Na středové konzole kromě velmi krátké řadicí páky s kulovou hlavicí umístili konstruktéři ještě ovládání audiosystému. V přístrojovém štítu jsou tři kruhové ciferníky v dobře odstíněných tubusech, dominuje jim otáčkoměr, který je uprostřed. Vpravo od něj je tachometr a vlevo infodisplej s údaji o jízdě.

Než nastartujeme, zrekapitulujeme pohonné jednotky. Pod kapotou můžete mít výhradně benzínové motory, a to 1,5 l s výkonem 131 koní řazený manuální převodovkou, nebo dvoulitr s výkonem 160 koní, který může být spojen jak s manuálem, tak s automatickou šestistupňovou převodovkou. My máme silnější motor, samozřejmě s manuálem. Hned po první krátké projížďce je jasné, že tento motor MX-5 sedí. Točivý moment máte k dispozici v širokém spektru otáček, motoru nechybí síla ani v těch nižších, vytáčení mu nevadí, ale ani ho nějak zvlášť nevyžaduje, lehké malé autíčko žene vpřed za všech okolností a bez zaváhání.

Dokonce na to ani nepotřebuje zase tak moc benzínu – po redakčním testu jsme na počítači odečetli hodnotu 7,2 l/100 km, což se zase tak neliší od udávané kombinované spotřeby 6,6 l/100 km. I přes malou palivovou nádrž 45 litrů tak můžete při úsporné jízdě urazit na jedno načerpání i víc než 600 kilometrů. Řazení manuální převodovky probíhá rychle, kulisa je přesná, dráhy krátké a soulad s motorem najdete velmi rychle. Tuhá karoserie a vyvážená konstrukce s rozložením 50 na 50 přispívají k jistému jízdnímu projevu. Zatáčky projíždíte přesně, zároveň autu nechybí sportovní geny, podvozek sice není nejměkčí, ale na každém výmolu si jazyk nepřekousnete. Testovaná výkonnější verze má navíc ve standardu diferenciál s omezenou svorností LSD.

I u kabrioletů se ptáme po bezpečnostních systémech a rovněž MX-5 nabízí asistenci při neúmyslném opuštění jízdního pruhu, sledování mrtvých úhlů, adaptivní reflektory s automatickým přepínáním potkávacích a dálkových světel. Můžete mít i zadní parkovací senzory, pokud by vám vadil trochu horší výhled směrem vzad, vzhledem k rozměrům vozu je ale nejspíš stejně potřebovat nebudete.

Mazda MX-5 je k dostání od ceny 629 900 Kč ve verzi Soft top, tedy s plátěnou střechou. Testovanou verzi RF můžete mít od 779 900 korun, pokud zvolíte výkonný dvoulitr, pak cena začíná na 816 900 Kč.

Testovaný model:

Mazda MX-5 RF 2.0 Skyactiv-G160

motor:  zážehový čtyřválec 1998 cm3

výkon: 118 kW/160 k při 6000 ot./min.

točivý moment:  200 Nm při 4600 ot./min.

rozměry:  délka 3915 mm, šířka 1735 mm, výška 1236 mm

rozvor náprav: 2310 mm



Facebook

Nejčtenější

Nahoru