Zní vám ta dvě slova v názvu jako protimluv? Že sportovní může být tak maximálně sedan, a to kdo ví, jestli? V tom případě je nejvyšší čas seznámit se s modelem Subaru Levorg. Není to úplný nováček, na našem trhu je už tři roky a řadu zákazníků si už získal. Podívejme se, čím.
„To jste si, pane, dobře vybral,“ zaskočil mě na parkovišti před pražským supermarketem muž středního věku. Byl velmi dobře oblečený a měl vozík s nákupem, takže jsem se zbavil podezření a dal se s ním do řeči. Z jeho slov by se dala napsat půlka tohoto testu a neměl bych důvod s ním nesouhlasit. Pěkný design, skvělý motor, výborný podvozek, pohon všech kol. To všechno mi stihl říct, pak se rozloučil, zamával mi a odjel autem polepeným logem nějaké firmy, která zaručeně nemá nic společného s auty. Definitivně mě to utvrdilo v tom, že to maskovaný prodejce vozů nebyl, a tak jsem byl rád, že jsem mu nezkazil radost a neprozradil mu, že auto právě v redakci testujeme.
Uvedení modelu Levorg na evropský trh bylo od Subaru tak trochu riskantní sázkou. Jediný motor v nabídce je benzínový, model je pro Evropany úplnou novinkou, Subaru si tu všichni nejvíc spojují s pracantem Foresterem. Jenže pak se karta začala obracet. Dieselové motory už tolik netáhnou, i rodiny se zajímají o auta schopná projet lesem, lidem se líp daří a tátové si chtějí taky občas užít sportovní jízdu. Navíc ikonou značky je model WRX STI, kterému se ostatně Levorg podobá nejvíc. Ještě se divíte? Tak se na to podíváme podrobně.
Šestiúhelníková maska chladiče, světlomety ve tvaru sokolích očí, výrazná je kaplička v kapotě, která slouží pro přívod vzduchu k motoru. Nový modelový rok přinesl ještě důraznější tvary přednímu nárazníku a světlometům s LED technologií a přesunul k nim i směrovky. Potom už následuje profil, který vychází hlavně z potřeby komfortu pro rodinné cestování. Ostřejší úhel čelního skla podpoří dynamický vzhled, stejně jako svažitá střecha.
Interiér byl už při prvním uvedení inspirován Legacy, tedy nejkomfortnějším modelem v nabídce. Najdete tu dole zploštělý věnec volantu, moderní je velký displej pro ovládání infotainmentu na středovém panelu. Na něm najdete také prošívání stejné barvy jako je na čalounění sedadel. Ta jsou pohodlná a dobře nastavitelná do vyhovující polohy, novinkou je pak řešení druhé řady sedadel, u nichž používá Subaru poprvé dělení 4:2:4. Středový panel uzavírá kaplička s displejem zobrazujícím údaje o jízdě, hodiny, venkovní teplotu a nastavení klimatizace. Řidič má před sebou klasické kruhové přístroje s informačním displejem umístěným mezi nimi. Automobilka nicméně v kabině zapracovala na něčem, co není ani tak moc vidět, jako spíš slyšet. Tedy vlastně neslyšet – zkrátka jedná se o odhlučnění, kdy byly lépe izolovány podběhy, podlaha i výplně dveří. Levorg je auto pro rodinu, takže zavazadelník s objemem 522 litrů tomu také odpovídá.
Nabídka motorů je jednoduchá, najdete v ní jediný agregát, přeplňovaný benzínový motor 1.6, který Subaru vyvinulo speciálně pro tento model. Poskytuje výkon až 170 koní v rozmezí 4800 a 5600 otáček, točivý moment 250 Nm je k dispozici již od 1800 otáček až k 4800 otáčkám. Dokáže akcelerovat z nuly na stovku za 8,9 sekundy, maximálka je 210 km/h. Jedná se o plochý motor Boxer, který je velice tichý a vyznačuje se minimálními vibracemi. Přeplňování dvoukomorovým turbodmychadlem TwinScroll zaručuje výborný výkon a rychlé reakce na plyn.
Pro modelový rok 2018 se ovšem i tady odehrály menší změny, a to směrem ke zlepšení účinnosti a snížení emisí. Udávaná kombinovaná spotřeba tohoto upraveného čtyřválce je 7,0 resp. 7,2 l/100 km podle zvolené výbavy. My jsme během redakčního testu jezdili někde mezi 8,5 a 9 litrů. Levorg totiž velmi svádí k dynamické jízdě – motor je svižný, automatická převodovka Lineartronic (což je ostatně jediná možná volba) dokáže reagovat na váš jízdní styl, takže jakmile z pohodové jízdy přejdete k razantnějšímu sešlapování plynu, pracuje se šesti virtuálními rychlostními stupni, abyste měli z řízení větší požitek. Pomohlo i sofistikovanější zavěšení s tužšími pružinami a novými hliníkovými rameny na přední nápravě. Subaru využívá pro Levorg, stejně jako pro ostatní své modely, symetrický pohon všech kol, který aktivně rozděluje točivý moment mezi přední a zadní kola v závislosti na aktuálních parametrech jízdy. Vyhodnocuje přitom úhel natočení volantu, rychlost otáčení kolem svislé osy a příčné zrychlení.
K dosavadnímu systému bezpečnostních asistentů včetně EyeSight verze 3.0, který mimo jiné obsahuje i funkci adaptivního tempomatu a nouzového brzdění před kolizí přibyla také novinka – lepší přehled o vozu prostřednictvím obrazů z kamer, a to zobrazení od zadní kamery ve zpětném zrcátku a obraz kamery vpředu, který uvidíte na displeji. To je praktické nejen při parkování, ale také při pomalé jízdě v garážích nebo i velmi hustém provozu, kdy se jezdí hodně na těsno.
Testovaný model:
Subaru Levorg 1.6GT-S Sport
motor: zážehový čtyřválec 1600 cm3
výkon: 125 kW/170 k při 4800 – 5600 ot./min.
točivý moment: 250 Nm při 1800 – 4800 ot./min.
rozměry: délka 4690 mm, šířka 1780 mm, výška 1490 mm
rozvor náprav: 2650 mm