15. prosince začne v Ad Diriyahu (Saudská Arábie) nová éra šampionátu Formule E ABB FIA, protože díky delšímu dojezdu budou jezdci poprvé absolvovat celý závod pouze s jediným vozem. Audi nyní představuje nově vyvinutý monopost Audi e-tron FE05, s nímž budou znovu bojovat o titul jezdci Daniel Abt a Lucas di Grassi.
Jedná se o dosud největší novinku v historii Formule E. Poprvé od založení závodního seriálu v roce 2014 bude
mít v nové sezoně 2018/2019 každý jezdec k dispozici pouze jeden závodní vůz. Povinné střídání vozů během
závodu patří minulosti, protože kapacita akumulátorů již postačuje pro celou dobu závodu, který trvá 45 minut.
I to je důkaz toho, jak motoristický sport a především Formule E urychluje vývoj inovací a vyspělé techniky.
Značka Audi se s vozem Audi e-tron FE05 pečlivě připravila na nové technické a strategické výzvy. To platí
zejména pro systém pohonu, který je srdcem monopostu Audi e-tron FE05. Mezi jeho součásti patří
elektromotor, invertor, převodovka, části zadní nápravy a příslušný software. Vzhledem k tomu, že ostatní části
vozu jsou pro všechny týmy stejné, prokazují výrobci své technické kompetence v oblasti pohonu. Již ve čtvrté
sezoně seriálu závodů elektromobilů, která skončila v polovině července v New Yorku pro tým Audi Sport ABT
Schaeffler ziskem mistrovského titulu, bylo Audi e-tron FE04 velmi často nejhospodárnějším vozem. Nástupce
je evolucí tohoto úspěšného modelu.
Již v polovině roku 2017, tedy ještě před zahájením uplynulé čtvrté sezony, začal Summerscale se svým týmem
pracovat na vývoji monopostu Audi e-tron FE05. Na konci července 2018 homologovala vozidlo mezinárodní
automobilová federace FIA (Fédération Internationale de l’Automobile). Nyní již nejsou povoleny změny.
Vývojáři smějí během sezony zdokonalovat pouze software. V polovině října je na programu ještě společný test
se všemi týmy ve Valencii (Španělsko). Poté čeká závodní vozy a veškeré vybavení přeprava do Saudské Arábie.
V páté sezoně Formule E smí mít elektromotor v kvalifikaci nejvyšší výkon 250 kW (340 k). V závodě je nejvyšší
výkon omezen na 200 kW (272 k). Novinkou jsou tzv. aktivační zóny. Pokud jezdec vjede na závodním okruhu
do této zóny, zvýší se výkon jeho vozu krátkodobě na 225 kW (306 k). Fanoušci Formule E mohou své oblíbené
jezdce i v této sezoně podporovat internetovým hlasováním. „FanBoost“ tímto způsobem zvýší výkon
krátkodobě až na 250 kW (340 k).
Všechny týmy Formule E používají identické akumulátory McLaren o hmotnosti 374 kilogramů. Lithium-iontové
akumulátory, uložené mezi sedadlem jezdce a systémem pohonu, mají kapacitu 52 kWh a jejich nabití trvá 45
minut. Pro pátou sezonu byla zcela nově vyvinuta brzdová soustava „brake-by-wire“. Ovládání brzd je
elektronické bez mechanického propojení mezi brzdovým pedálem a brzdovou soustavou na zadní nápravě.
Tím je zajištěno vždy optimální rozdělení brzdné síly mezi nápravy a rekuperace může probíhat s ještě vyšší
účinností.
Tým Audi Sport ABT Schaeffler je zakládajícím členem Formule E, jíž se účastní od první sezony s jezdci
Danielem Abtem a Lucasem di Grassim. Brazilec ve třetí sezoně (2016/2017) získal titul v hodnocení jezdců.
Sezonu 2017/2018 dokončili di Grassi a Abt na druhém, resp. pátém místě.