X-Trail prošel ve své poslední generaci výraznou proměnou a z drsného chlapíka do lesa se stal rodinný crossover, který ale nepřišel o své vlastnosti svádějící k dobrodružství. Začátkem minulého roku navíc dostal výkonnější dvoulitrový dieselový motor, který také může být nově řazen automatickou převodovkou CVT.
Změna modelu citelně prospěla, v loňském roce evropské prodeje narostly a další vývoj je rovněž pozitivní. Zvýšený výkon dieselového agregátu pomáhá dále rozšířit řady zájemců. Vzhledově se ovšem na X-Trailu nic nezměnilo, kosmetické úpravy přinesl jen drobný facelift. Robustní příď s výrazným logem uloženým v široké lesklé liště ve tvaru písmene „V“ budí respekt, protažená boční linie dává tušit, že uvnitř může být kromě klasického pětisedadlového uspořádání i místo pro další dva pasažéry. Délka 4,6 metru však stále ponechává možnost přijatelného manévrování i pro městskou jízdu.
Vnitřní prostor je variabilní a má na zřeteli především delší rodinné vyjížďky, ať už na víkendové výlety do přírody nebo na dovolenou pod stan. Při pětimístném provedení se do zavazadelníku složí 550 litrů nákladu, sklopení druhé řady sedadel uvolní místo až pro 1982 litrů, naopak využití sedadel ve třetí řadě znamená místo v kufru jen pro 445 litrů. Co se týče komfortu posádky, nedělá X-Trail žádné kompromisy – kromě látkového čalounění je v nejvyšším stupni výbavy ve standardu měkká kůže, v nabídce je vyhřívání předních sedadel, v létě oceníte chlazení v držácích nápojů, v chladném počasí jsou zase vyhřívané. Víko zavazadelníku ovládáte elektricky a v kufru je i „tajná“ přihrádka na cennosti. Můžete si pořídit i odnímatelné tažné zařízení, na němž odvezete přívěs o hmotnosti až dvě tuny (v případě manuální převodovky).
Pro řidiče je interiér X-Trailu stejně jako pro cestující útulným příbytkem, v němž je příjemné strávit klidně pár hodin. Středový panel nese poměrně dost tlačítek, tedy na dnešní dobu, displej infotainmentu vypadá vzhledem k robustnosti palubní desky spíš menší. Lesklé obložení kolem obrazovky i ovladačů působilo u testovaného exempláře trochu moc plastově, na druhou stranu ale kvitujeme s povděkem praktické umístění vstupů USB i AUX, stejně jako 12 V zásuvky přímo pod ovladači klimatizace. Je příjemné, že pro připojení mobilních zařízení nemusíte lovit zdířky někde pod palubní deskou nebo ukryté v přihrádkách.
Přístrojový štít má pěkně masivní zastínění, kruhové ukazatele s bílými číslicemi i ručičkami jsou dobře čitelné. Mezi nimi je obdélníkový infodisplej, v němž najdete docela hodně údajů a zobrazují se tu i rychlostní limity z navigace. Volant je velký, tříramenný a k autu této velikosti a výšky dobře sedí. Brzda je i v případě manuální převodovky elektronická, takže na středovém tunelu už najdete jen řadicí páku.
Vrcholný dieselový motor je v provedení s manuální převodovkou spojen vždy s pohonem všech kol All Mode 4×4, zatímco u automatické převodovky máte na výběr. I systém All Mode ale umožňuje volit pohon pouze přední nápravy, a to v případě, že je povrch bez problémů sjízdný a nehrozí ztráta trakce, ani nepotřebujete překonávat terénní překážky. Volič režimů je kruhový a najdete ho za držáky nápojů. Můžete si vybrat mód 2WD, Auto nebo Lock, kdy posledně jmenovaný slouží pro extrémní situace a vyprošťování vozu.
První zvukový dojem z dvoulitrového motoru je trochu traktorovitý, ve vyšší rychlosti se ale znatelně zklidní a dálniční cestování už zvládá s přehledem a kultivovaně. Jeho deklarovaná kombinovaná spotřeba je 5,6 l/100 km, během testu jsme pak dosáhli průměru 7,9 litru. S X-Trailem se nejen dobře jede po dálnici, kde drží spolehlivě stopu, ale také se poslušně chová v zatáčkách, naklání se jen v intencích své vysoké karoserie a i když to není žádný okreskový závodník, jízda s ním může být dynamická i příjemně líná. Navíc dobře filtruje nerovnosti, snad jen s výjimkou větších děr.
Řidič ocení řadu pomocníků usnadňujících manévrování, jako je panoramatický kamerový systém či inteligentní parkovací asistent. Při jízdě se hodí systém rozpoznávání únavy řidiče, čtení dopravních značek, sledování mrtvého úhlu nebo monitoring jízdy v pruhu.
Testovaný model:
Nissan X-Trail
motor: vznětový čtyřválec 1995 cm3
výkon: 130 kW/177 k při 3750 ot./min.
točivý moment: 380 Nm při 2000 ot./min.
rozměry: délka 4640 mm, šířka 1820 mm, výška 1710 mm
rozvor náprav: 2705 mm