Ford Mustang Convertible 5.0 – léto pod hvězdami – test

Mustang je nejprodávanější sportovní kupé světa. Ročně se Fordů s koněm na kapotě prodá víc než stopadesát tisíc kusů. V různých částech světa má také pozici jedničky – pochopitelně ve Spojených státech, ale také ve Francii, Švédsku nebo také Polsku či Finsku, ačkoliv do Evropy se oficiálně dostal teprve nedávno. Pětinu světových prodejů tvoří verze kabriolet, takže jsme se podívali podrobněji i na něj.

Ford Mustang (7) velká

Na českém trhu má Mustang druhou pozici, hned za BMW 4, u Mustangu ale není vedena separátně statistika pro verzi Convertible, takže se musíme spokojit s celosvětovým údajem o jeho podílu na prodejích. Odlišnosti obou verzí jsou minimální – v celkové výšce je to 13 mm, o které je kabriolet vyšší, 60 kg, o které je těžší, a 76 litrů, které v zavazadlovém prostoru ubírá mechanismus stahovací střechy. Ta je látková a přináší jednu velkou výhodu – na zadních sedadlech je znatelně víc místa, a to i když je zatažená.

S Mustangem můžete přijet kamkoliv a nebudete mít nouzi o pozornost. Pokud je to kabriolet, budete si ji užívat ještě víc a kromě toho získáte spoustu nových známých. Kromě velkých slečen se totiž líbí také malým klukům, a ti se nestydí projevit své emoce, které jejich tatínkové upouštějí jen opatrně jako páru z papiňáku. Pokud tedy sníte o mondénní jízdě se staženou střechou, nechte si ji raději na odlehlé silnice, jinak budete mít auto obsypané zájemci o svezení.

Auto je totiž mimořádně přitažlivé i v celkem uhlazené černé metalíze, v níž jsme ho testovali. Jenže to by nesměl na přední masce pádit stříbrný kůň a na zádi svítit dvě trojice svislých světlometů. Nemluvě o kabině vyvedené v červené kůži. Délka vozu 4784 mm je trochu limitující, co se týče manévrování v úzkých uličkách, jinak ale dodává siluetě tu správnou šťávu. Velmi dlouhá kapota, za níž následuje krátká kabina, to jsou účinné zbraně nejprodávanějšího sporťáku světa. Když sundáte střechu, přidá se ještě dlouhá boční linie, která není přerušovaná žádnými výstupky či hrbolky. Žraločí nos a dlouhý přední spoiler naznačují, že cval tohoto koně nebude zrovna plavný.

Ford Mustang (8)

V interiéru americká ikona neslevuje nic ze své stylovosti. Většina vybavení a ovladačů je trochu větší, než jsme zvyklí z evropských vozů, za to si ale Mustang zaslouží jednoznačně palec nahoru. Byla by velká škoda, kdyby se z něj stal slizký navoněný panáček, což, doufejme, v blízké budoucnosti nehrozí.

Sedačky mají slušné boční vedení a i na těch zadních se docela pohodlně sedí, při jízdě s otevřenou střechou si můžete instalovat síť proti průvanu. Středový tunel má dva pořádně velké držáky nápojů a páka ruční brzdy, to je konečně zase pořádný „verk“, za který se dá vzít. Palubní deska je správně retro, v přístrojovém štítu odstíněny masivními tubusy jsou uloženy kruhové ukazatele. Páčkové spínače na středovém panelu upomínají na dobu, kdy se autem jezdilo do kina i na pláž. Jaký je objem kufru? Když to potřebujete vědět, tak 332 litrů.

Po nastartování zazní zvuk, který vám bouřlivě zvedne hladinu adrenalinu v krvi, dost rychle se ale motor zklidní a pokud nechcete ohlušovat sousedy, můžete jet i docela potichu. Při akceleraci se ale vrátí drsný ryk, a to zejména při otáčkách blížících se k omezovači. Testujeme totiž pětilitrový osmiválec s výkonem 421 koní, s nímž Mustang zrychluje z nuly na stovku za 4,8 sekundy. K dispozici máte také Launch Control pro akceleraci při pevném startu a Line Lock pro aktivaci brzd na předních kolech. Řazení zajišťuje šestistupňový automat, který je naladěn tak, abyste nezapomněli, že sedíte ve sportovním autě. Co se týče spotřeby, jsou vyhlídky lepší, než byste čekali. V katalogu se uvádí kombinovaná hodnota 12,8 l/100 km, redakční test přinesl výslednou hodnotu 15,4 litrů.

Ovládání Mustangu na okreskách je výborné – kromě nového nezávislého zavěšení má mechanický samosvorný diferenciál, který rozděluje točivý moment mezi kola poháněné zadní nápravy, a předchází prokluzu a ztrátě trakce. Styl jízdy ovlivňuje přepínač režimů, který nastaví odezvu na plyn, řízení a způsob řazení automatické převodovky na Normal, Sport+, Track a Snow/Wet. Také můžete nastavit posilovač na Normal, Comfort a Sport. Co se ale s tím vším stane, když se autu uřízne střecha? Někdy to bývá problém – karoserie se začne kroutit, mechanismus stahovací střechy zatíží záď a příliš změní těžiště a vyváženost vozu. Jenže to není případ Mustangu. Ten je i přes svou délku také jako kabriolet pěkně tuhý, dobře vybalancovaný a v zatáčkách se skvěle drží asfaltu. Brzdy jsou ostré, ale přesně se dávkují.

Zatáčky vyjíždí ukázkově, dá vám ale také příležitost zvyknout si na jeho schopnosti postupně. Stabilizační systém totiž můžete vypnout ve třech fázích – jedním stisknutím se deaktivuje regulace prokluzu kol, dvojitým stisknutím se omezuje zasahování elektroniky a dlouhé stlačení vypíná ESP úplně.

Ford Mustang Convertible je o 100 tisíc dražší než verze s pevnou střechou. V době testu byla cena v základu od 1 165 000 Kč, většina zákazníků ale stejně jako my volí výkonný osmiválec, který začíná na 1 290 000 korun, příplatek za automatickou převodovku je 50 tisíc. Nový Mustang Convertible modelového roku 2019 začíná na 1 234 900 Kč, osmiválec pak na 1 384 900 Kč.

Testovaný model:

Ford Mustang Convertible 5.0

motor:  zážehový osmiválec 4951 cm3

celkový výkon: 310 kW/421 k při 6500 ot./min.

točivý moment:  530 Nm při 4250 ot./min.

rozměry:  délka 4784 mm, šířka 1916 mm, výška 1394 mm

rozvor náprav: 2720 mm



Facebook

Nejčtenější

Nahoru