Terénní model Vitara s originálním vzhledem se poprvé představil v květnu 1988 jako vizionářský průkopník kompaktních SUV, a letos na jaře tedy oslavil 30. výročí. Celkem se ve 191 zemích a regionech celého světa od roku 1988 prodalo více než 3,65 milionu vozů Vitara.
Aktuální čtvrtá generace vstoupila na český trh v roce 2015. Tvoří polovinu prodejů značky Suzuki v Česku a je tak nejžádanějším modelem. Celých 65 % zákazníků volí Vitaru s pohonem všech kol, který je pro Suzuki charakteristický. V Maďarsku, kde se vyrábí, je absolutně nejprodávanějším automobilem. Letos na podzim se Vitara dočká modernizace, která osvěží její vzhled a přinese nejmodernější bezpečnostní technologie.
První generace: VITARA (1988-1998)
Suzuki si dlouho pohrávalo s myšlenkou automobilu s pohonem všech kol. Tuto představu uvedlo do reality
s off-roadem Samurai/Jimny, jehož vývoj začal v roce 1968. O dvacet let později, po úspěchu modelu Jimny, se Suzuki odhodlalo k odvážnému kroku: vytvořit zcela nový druh automobilu s pohonem 4×4, který by zkombinoval vlastnosti nekompromisních terénních vozidel a současně nabídl komfort a praktičnost běžných osobních modelů. Tak se zrodila Vitara.
První generace Vitary započala novou kapitolu v terénních schopnostech vozů Suzuki. Měla robustní podvozek s žebřinovým rámem s jednoduchým, ale propracovaným zavěšením (vzpěry McPherson vpředu a tuhá náprava s vlečenými vzpěrami a centrálním ramenem vzadu) a manuálně přiřaditelným pohonem všech kol. Krátký rozvor 2 200 mm byl zárukou dobré manévrovatelnosti a s hmotností nepřesahující 1 000 kg byla Vitara lehčí než kterýkoli z konkurentů té doby. K přednostem Vitary patřilo odpružení vinutými pružinami, které bylo výrazně komfortnější než listová pera běžně používaná u vozů 4×4. Navíc třídveřové pojetí karoserie, nabízené rovněž jako stylový kabriolet, založilo ve světě 4×4 doslova nový trend.
V roce 1991 rozšířilo Suzuki nabídku Vitary o praktičtější pětidveřovou variantu a o motor se zdvihovým objemem 1,6 litru. Pětidveřová Vitara byla nejen celkově delší (4 030 mm), ale měla i prodloužený rozvor (2 480 mm). Ve stejné době začalo Suzuki nabízet motor 1,6 l SOHC o výkonu 80 koní se vstřikováním paliva a oxidačním katalyzátorem. Pětidveřové provedení mělo ještě vyšší výkon 95 koní díky 16ventilovému rozvodu OHC a vícebodovému vstřikování.
V roce 1994 začalo Suzuki nabízet svůj nově vyvinutý systém pohonu Drive Select 4×4, který umožnil řidičům rychle reagovat na měnící se podmínky na cestách možností přepínat mezi režimy 2WD a 4WD za jízdy. Následující rok znamenal další významný mezník – poprvé se ve voze s pohonem všech kol objevil šestiválcový motor. Šlo o dvoulitr se čtyřmi vačkovými hřídeli a 24 ventily o výkonu 136 koní, který byl vyhrazen delšímu, pětidveřovému provedení Vitary. Pro vyšší bezpečnost posádky dostala Vitara dva čelní airbagy, uživatelský komfort zase vylepšilo centrální zamykání a elektrické ovládání oken i zrcátek.
V roce 1996 se pod kapotou Vitary objevil dvoulitrový čtyřválcový turbodiesel. První generace Vitary se za devět a půl roku prodalo přibližně 1,1 milionu kusů. Po celém světě se prodávala i pod jiným jménem a v rámci licence ji nabízely také konkurenční značky.
Druhá generace: GRAND VITARA (1998-2005)
Nástupce nesl jméno Grand Vitara. Exteriér Grand Vitary působil více dynamicky. Přední části dominovaly velké světlomety propojené nápadnou maskou, z bočního pohledu vynikl ostře klínovitý profil. Masivní zadní sloupky pětidveřové Vitary se staly jedinečným poznávacím znamením.
Interiér kombinoval tradiční offroadový styl s praktičností a komfortem pro všech pět členů posádky. Suzuki si uvědomovalo čím dál častější využití vozů SUV v městském provozu, proto se výrazně zaměřilo na zlepšení jízdních vlastností na silnici. Zadní tuhá náprava dostala pět ustavujících prvků, což významně zlepšilo jízdní vlastnosti, nové hřebenové řízení zase pozvedlo komfort a ovladatelnost. Od roku 2000 bylo možné přepínat mezi pohonem zadních a všech kol pohodlně přepínačem.
V roce 2001 nastal v kariéře úspěšného modelu další zlom, když Suzuki představilo sedmimístnou Grand Vitaru XL-7, nejmenší sedmimístné SUV své třídy. Ve srovnání s výchozím pětidveřovým provedením se rozvor prodloužil o 320 mm a celková délka narostla o 485 mm. Grand Vitara XL-7 byla poháněna 2,7litrovým šestiválcem, který Suzuki vytvořilo zvětšením vrtání motoru 2,5 l ze standardní Grand Vitary.
Třetí generace: GRAND VITARA (2005-2018, v Evropě do 2015)
Inženýři Suzuki vsadili i u třetí generace na osvědčenou koncepci s motorem vpředu a primárním pohonem zadních kol, resp. se stálým pohonem všech kol pro Evropu. Zachovali podélné uložení pohonné jednotky pro dosažení optimálního, téměř rovnoměrného rozložení hmotnosti mezi přední a zadní nápravu. Toto uspořádání také umožnilo posunout přední kola co nejvíce dopředu a udržet tak motor, převodovku a další těžké komponenty pohonu mezi nápravami, což představuje základ pro obratnost a neutrální jízdní vlastnosti.
Nabídka motorů zahrnovala pět zážehových jednotek (1,6 l s variabilním časováním ventilů, 2,0 l, 2,4 l, 2,7 l, 3,2 l V6) a jeden turbodiesel.
Grand Vitara upustila od tradičního rámového podvozku a nově byla vyztužena lehkou a tuhou žebřinovou konstrukcí integrovanou přímo do karoserie. Významným posunem bylo také nezávislé zavěšení všech kol a stálý pohon 4×4 s uzávěrkou mezinápravového diferenciálu a redukční převodovkou. Systém 4WD se čtyřmi jízdními režimy se ovládal komfortně pomocí otočného ovladače. Režim 4H představoval univerzální volbu pro každodenní použití. Režim 4H Lock s uzavřeným diferenciálem zajistil maximální trakci všech kol ve ztížených podmínkách. Redukovaný mód 4L byl určen do nejnáročnějšího terénu. Neutrální poloha N pak rozpojila hnací řetězec v případě vlečení vozidla.
Celkový prodej modelu nesoucího označení Grand Vitara, tedy této a předchozí generace, dosáhl více než 1,7 milionu kusů. Zatímco v Evropě byla třetí generace nahrazena nástupcem v roce 2015, pro vybrané trhy výroba pokračovala do roku 2017 a například v Íránu zůstává tento model v produkci i v sezóně 2018.
Aktuální čtvrtá generace: VITARA (od 2015)
V říjnu 2014 se Suzuki vrátilo k původnímu názvu Vitara a novým modelem. Ten reaguje na celosvětovou oblibu vozů SUV, rostoucí nároky na moderní technologie, ekonomiku provozu.
Nejnovější inteligentní systém 4×4 automobilky Suzuki s názvem AllGrip debutoval v modelu S-CROSS. Vychází z předního pohonu, ke kterému se připojuje pohon zadních kol v závislosti na jízdních podmínkách a zvoleném režimu. Řidič má k dispozici čtyři jízdní módy.
V lednu 2016 byla v Indii zahájena výroba modelu Vitara Brezza dceřinou společností Maruti Suzuki India Limited. Vitara Brezza je první model, který Maruti Suzuki vyvinulo samostatně na základě globální platformy Suzuki. Ani ne čtyřmetrová Vitara Brezza se setkala s nadšeným přijetím a v roce 2017 se stala nejprodávanějším SUV modelem v Indii, čímž korunovala třicetiletou kariéru fenomenálního Suzuki Vitara.