Soutěžní tým Toyota Gazoo Racing se tento měsíc utká s nástrahami závodu 24 hodin Le Mans s jasným cílem vybojovat v tomto druhém kole světového šampionátu vytrvalostních soutěží FIA vítězství.
Do 86. ročníku kultovního závodu ve Francii budou nasazeny dva vozy TS050 HYBRID o výkonu 1000 koní. Za volantem vozu č. 7 se budou střídat Mike Conway, Kamui Kobajaši a José María López, zatímco s vozem č. 8 se vracejí Sébastien Buemi a Kazuki Nakadžima společně s Fernandem Alonsem, který se Le Mans účastní vůbec poprvé.
Po zisku dvou prvních míst ve Spa-Francorchamps v prvním závodu letošní sezóny tým očekává, že se při 19. účasti na Le Mans utká o vítězství. Tým se cítí dobře připraven, o čemž svědčí 25 tisíc testovacích kilometrů před sezónou s cílem ještě zlepšit schopnosti a spolehlivost vozů TS050 HYBRID.
Tým v posledních letech na Le Mans již ukázal svoji rychlost, avšak vítězství mu těsně uniklo kvůli technické závadě v předposledním kole ročníku 2016. Vloni pak Toyota vyjížděla z první startovní pozice poté, co překonala rekord okruhu. Nyní před týmem stojí úkol chopit se vytrvalostní výzvy Le Mans a stát se teprve druhým japonským výrobcem, který zde dokázal zvítězit.
Toyota na Le Mans vyráží se spotřebou paliva o 35 % nižší než v roce 2012, kdy na okruhu soutěžil první vůz tohoto továrního týmu v kategorii LMP1. Za nižší spotřebou stojí nejhospodárnější hybridní elektrické hnací ústrojí v motoristickém sportu. TS050 HYBRID má povoleno 35,1 kg paliva na jeden úsek, což stačí k absolvování 11 kol okruhu Circuit de la Sarthe o délce 13,626 km.
Ostatní vozy LMP1, které hybridní elektrickou technologii nevyužívají, mají hmotnostní limit o 45 kg nižší než vozy TS050 HYBRID a s jednou nádrží dokáží absolvovat 10 kol na jeden úsek. Přesné příděly paliva ještě budou potvrzeny, avšak je jisté, že budou výrazně vyšší než v případě vozů TS050 HYBRID, což dává nehybridním vozům výhodu vyššího výkonu, která je však vykoupena delšími a častějšími zastávkami k natankování paliva.
Ve Spa, kde se konal první závod podle nových regulí pro LMP1, dokázala Toyota zvítězit o dvě kola, k čemuž napomohly i výrazně kratší zastávky v boxech oproti konkurenci. Avšak během nedávného testování na Le Mans zaznamenal tým Rebellion Racing okruhový čas o více než čtyři sekundy lepší než jakýkoli nehybridní vůz LMP1 za celou éru WEC, což naznačuje, že závod Le Mans bude vzrušující a napínavý.
Od loňského roku byl okruh Circuit de la Sarthe mírně poupraven kvůli nejnovějším bezpečnostním opatřením, čímž se oficiální délka okruhu zkrátila o tři metry. To také znamená, že Kamuiho rekordní čas 3 min 14,791 s, kterým si vybojoval pole position v ročníku 2017, nebude v uspořádání 13,629 km již nikdy překonán; Kamui se tak zařadil po bok Martina Brundleho, který v roce 1999 na okruhu ve variantě 13,605 km dosáhl za volantem vozu TS020 dalšího rekordu, jenž vstoupil do dějin závodu Le Mans.
Vozy TS050 HYBRID ve specifikaci pro rok 2018 již absolvovaly okruh Circuit de la Sarthe o délce 2,752 km a během oficiálního testovacího dne 3. června zde zaznamenaly nejrychlejší čas. Cílem týmu je prokázat mimořádnou spolehlivost a schopnosti i v průběhu závodního týdne.
Le Mans je zhmotněním ducha vytrvalostních soutěží – zahrnuje totiž bezmála 35 hodin jízdy, počínaje čtyřhodinovým tréninkem ve středu 13. června v 16:00, na nějž ve 22:00 navazují dvouhodinové kvalifikace.
Kvalifikace pokračují ve čtvrtek dalšími dvěma jízdami o délce 120 minut (v 19:00 a 22:00). O pozici na startovním roštu rozhoduje absolutně nejrychlejší čas na okruh dosažený v některé z kvalifikačních jízd. Toyota je plně připravena utkat se o svoji historicky čtvrtou pole position na Le Mans. Během páteční spanilé jízdy pilotů ve městě budou mít fanoušci příležitost vidět naživo závodní jezdce. Následuje vlastní závodní víkend, jenž začíná zahřívací jízdou o délce 45 minut od 9:00 hodin. Závod začíná v sobotu v 15:00 hodin.