Opel Crossland X – Akce X – test

Písmenem „X“ se u značky Opel začaly označovat crossovery a Crossland X je druhý v pořadí po modelu Mokka X. Oba spadají do stejného segmentu a Opel tuto skutečnost prezentuje jako výhodu. V době, kdy kategorie SUV a vůbec vozů na vyšším podvozku stále roste, je výhodné mít hned několik želízek v ohni.

Opel Crossland (8)

Třetí přibyl před nedávnem v podobě modelu Grandland X, ale to je také o něco větší vůz, spadající do jiné kategorie. Crossland X je o něco větší než Mokka X, liší se ale i tím, že nenabízí možnost pohonu všech kol. Rozdílů mezi oběma vozy je ale mnohem víc, pojďme se tedy na ně na úvod podívat zblízka.

Sama automobilka uvádí, že architektura Crosslandu a Mokky byla rozdílně pojata. U Mokky šlo hodně o design a styl, zatímco praktické využití a vnitřní prostor byly podrobeny určitým kompromisům. U Crosslandu je to přesně naopak. Vnitřní uspořádání a prostornost kabiny byly na prvním místě, exteriér se přizpůsobil kýženému pohodlí v interiéru. Ostatně Crossland je tak trochu nástupcem velkoprostorové Merivy, i když se nejedná o přímého následovníka.

Vnější vzhled řadí Crossland X mezi městské crossovery. Je sice robustní, zároveň ale kompaktní a snadno ovladatelný. Délka 4,2 metru je ideální pro bezproblémové manévrování, opticky ale vypadá o něco delší, což zajišťuje tzv. plovoucí střecha. Ta je v zadní části zvýrazněna podobně tvarovaným detailem jako Astra. Mimochodem, řekli byste, že Astra je o 16 cm delší?

Přední maska má typický tvar s horizontální lištou, která nese uprostřed kruhové logo s bleskem uvnitř. Příď pak definuje také masivně oplastovaný nárazník s robustní ochrannou lištou, do šířky auto opticky zvětšují protáhlé světlomety s LED diodami v křídlovitém tvaru. Plastové lemy probíhají po bocích až k zádi, kde se opět výrazně rozšiřují. Celé to uzavírá opět velká ochranná lišta na zadním nárazníku a svěží dynamiku dodává střešní spoiler. Ačkoliv Crossland X stojí na francouzské platformě koncernu PSA, s nímž jak je známo, značka před nedávnem spojila svou další budoucnost, zvenku je to čistokrevný Opel.

Opel Crossland (5)

V interiéru je znát snaha zmíněná v úvodu – poskytnout posádce co nejvíc místa a praktické využití vnitřního prostoru. Zadní řada sedadel se dá posouvat v rozsahu 150 mm, takže získáte buď víc místa pro nohy, nebo prostornější zavazadelník. Ten může díky tomu zvětšit objem ze 410 až na 520 litrů, po sklopení zadních sedadel dokonce až 1255. To všechno jsou velmi slušné parametry, zbývá dodat, že vysoké sezení a dostatek místa nad hlavou přispívají k pohodě na palubě a zaručí příjemné rodinné cestování i na větší vzdálenosti.

Palubní deska preferuje horizontální linie a patrná je i orientace středového panelu na řidiče. Trend ubývání tlačítek je zjevný, přesto ale zůstaly zachovány otočné ovladače klimatizace a pod velkým displejem možnost rychlého ovládání infotainmentu. Displej je osmipalcový a dotykový a umožňuje zobrazení a ovládání aplikací z vašeho mobilního telefonu. Potěší také plocha pro indukční nabíjení smartphonu.

V nabídce motorizací najdete benzínové i naftové motory, jedná se o dva agregáty v různých výkonových verzích. My jsme si do testu vybrali silnější zážehový tříválec, konec konců renesance benzínových motorů je zřejmá. Když pomineme jeho zvukový projev, který by mohl být o něco kultivovanější, a akceleraci, která by si zasloužila být živější, výsledný dojem není špatný. Při dosažení cestovní rychlosti běží docela klidně a lehce, navíc je poměrně úsporný. Při testu jsme dosáhli spotřeby 6,5 l/100 km, tabulkově by měl kombinovaný provoz přinést výsledných 5,3 l/100 km. Je to o něco víc než u pětistupňového manuálu, náš exemplář měl totiž motor spárovaný s automatickou šestistupňovou převodovkou. Ta je naladěna víceméně na pohodovou a klidnou jízdu, řazení je hladké a bezproblémové. Při potřebě výraznější akcelerace by mu ale neškodilo přidat trochu na hbitosti. Jízdní vlastnosti vás nezklamou – podvozek je spíš měkčí a poradí si s nerovnostmi, náklony v zatáčkách odpovídají výšce karoserie a i při dálniční jízdě je kabina dobře izolovaná od hluku.

Testovaný model:

Opel Crossland X 1.2 Turbo

motor:  zážehový čtyřválec 1199 cm3

výkon: 81 kW/110 k při 5500 ot./min.

točivý moment:  205 Nm při 1500 ot./min.

rozměry:  délka 4212 mm, šířka 1765 mm, výška 1605 mm

rozvor náprav: 2604 mm



Facebook

Nejčtenější

Nahoru