Kombíky v outdoorové úpravě sice nejsou pro každého zákazníka, najdete je ale v nabídce nejedné automobilky. Pokud hledáte důvod, pak vám možná napoví výsledky mezinárodního průzkumu, který uveřejnila značka Volvo. Šest z deseti dotázaných by chtělo víc času věnovat turistice, běhu nebo cyklistice. Zkrátka outdoorovým aktivitám. Když po nich toužíme, proč si své přání nesplnit?
Obvykle mají decentní plastové detaily, lehce zvýšený podvozek, pohon všech kol a upravenou přední masku. Vyvolávají v nás cestovatelské pocity a umožňují nám uniknout z reality všedního dne. Odvezou nás i mimo asfaltové cesty a je nám s nimi dobře. Je takové i Volvo V90 Cross Country?
Vzhledově se liší od klasického kombi V90 provedením mřížky chladiče, která je v černé barvě, stejně jako dolní rohy předního nárazníku. Černé lemování probíhá po celém obvodu auta a ve stejné barvě jsou i okenní lišty. Záď zdůrazňuje ocelový ochranný lem s dvojicí plochých koncovek výfuku.
Pro výlety na polní cesty se hodí podvozek zvýšený o 60 mm a upravený rozchod kol, který je o něco širší vpředu i vzadu. Pokud zvolíte verzi Cross Country, pak má vůz vždy automatickou převodovku a pohon všech kol. V90 CC stojí na modulární platformě SPA. Má dlouhý rozvor, takže i přes značnou celkovou délku vozu blízkou pětimetrové hranici jsou převisy krátké, zejména ten přední. Design je sice ve skandinávském stylu velmi čistý, outdoorové doplňky ale vůz příjemně zvýrazňují. Pro všechny varianty Cross Country jsou určena přední LED světla, která se sice neliší od verze V90, stojí ale za zmínku, protože se velmi povedla. Zajímavostí je, že se využívají i pro signalizaci směrovek, takže vzhled svítilen je střídmý, ale o to působivější.
Interiér je vysoce luxusní, což potvrdí již první pohled na sedačky řidiče a spolujezdce. Výborné tvarování sedáku, opěradla i hlavové opěrky plus možnost elektrického nastavení v mnoha směrech znamená dlouhé cestování takřka bez únavy. Větší sevření bočnic je rovněž elektricky nastavitelné, to kdybyste plánovali nějakou divočejší jízdu zatáčkami nebo byli extrémně hubení (nebo naopak). Spokojeni budou i cestující na zadních sedadlech, kteří mají zvětšené místo pro nohy díky speciálnímu tvarování opěradel v první řadě. Kromě skvělé ergonomie mají sedadla také speciální styl prošívání Cross Country. Jistě vás bude zajímat i objem zavazadlového prostoru, který je slušných 560 litrů.
V duchu nových modelových řad značky Volvo je i zde použito rozhraní Sensus. Mottem uspořádání palubní desky je rozdělení funkcí na ty, které nesnesou odkladu, a ty, které mohou počkat. Automobilka tak vychází z dlouholetých zkušeností a zkoumání příčin dopravních nehod. Před řidičem se tak na head-up displeji a v přístrojovém štítu zobrazují všechny zásadní informace o jízdě a rovněž jejich nastavení je v působnosti řidiče prostřednictvím ovládání na volantu. Ta druhá část méně podstatných funkcí je ovládána prostřednictvím velkého dotykového displeje, který je umístěn na výšku na středovém panelu a vyplňuje jej takřka celý, jen s výjimkou výdechů klimatizace po bocích a několika tlačítky pod ním. Zní to velice logicky, v reálné situaci je potřeba si na toto řešení přece jen delší dobu zvykat.
Středový tunel kromě rozměrné úložné schránky s roletovým zavíráním nese jen hlavici řadicí páky automatické převodovky, váleček přepínače jízdního režimu a elektrickou brzdu, největší je knoflík startování, který je třeba zmínit zvlášť. Spínačem se totiž jen otáčí na jednu a druhou stranu, Stop je vlevo a Start vpravo. Je to velmi nezvyklé a originální řešení, nečiní ale žádné potíže při ovládání.
O vychytávkách vnitřního uspořádání by se toho dalo říci mnohem víc, to bychom se ale nedostali k srdci celého vozu – vznětovému motoru D5, který poháněl testovaný vůz. Jedná se o jednotku se speciálním přímým vstřikováním i-ART, což znamená, že každý ze vstřikovačů má inteligentní čip a snímač tlaku. Při každém cyklu je tedy v jednotlivých válcích vstřikováno jen přesné množství paliva. Tato snaha má za cíl pochopitelně snížení spotřeby. Přeplňování zajišťuje dvojice turbodmychadel, která jsou použita v tzv. twin turbo technologii. Každé dmychadlo tedy účinkuje v jiném rozsahu otáček. V kombinovaném provozu by tak měla být podle tabulek spotřeba 5,3 l/100 km.
Motor zabírá hodně snadno a lehce, výkon 235 koní je znát v každém okamžiku jízdy, takže po dálnici letíte jako blesk, dokud si neuvědomíte, že jste daleko za rychlostním limitem. Tohle je trochu zrádné, protože sametově naladěný podvozek vám skoro nedá pocítit, jak hodně rychle jedete. V nastavení na komfortní režim má trochu tendenci houpat, proto je pocitově příjemnější jízda v dynamickém režimu. Zbývá dodat, že řazení osmistupňové převodovky Geartronic je bezchybné a ještě spotřeba – během redakčního testu to bylo 8,4 l/100 km. Ačkoliv je V90 CC hodně dlouhé auto, zvládne s přehledem i zatáčky, jistá omezení se ale projevují v hodně utažených obloucích, což jsme měli možnost ověřit v serpentinách Orlických hor, kde jsme auto testovali.
Příslovečnou bezpečnost vozů značky Volvo reprezentuje komplexní systém asistenčních technologií. Elektronika hlídá takřka každý řidičův pohyb a varuje před kolizemi či jim automaticky zabrání. Nová je například ochrana před neúmyslným sjetím ze silnice, která funguje i v noci, další zdokonalení má také známý systém City Safety. Své opodstatnění má i schopnost zabránit kolizi s velkým zvířetem, protože srážky se zvěří začínají být na českých silnicích dost časté.
Testovaný model:
Volvo V90 Cross Country D5 AWD
motor: vznětový čtyřválec 1969 cm3
výkon: 173 kW/235 k při 4000 ot./min.
točivý moment: 480 Nm při 1750 – 2250 ot./min.
rozměry: délka 4939 mm, šířka 1879 mm, výška 1543 mm
rozvor náprav: 2941 mm