Ojetá auta ze zahraničí jsou někdy na internetu opravdu lákavým soustem. Legendární americké značky jsou občas za velmi atraktivní ceny. Ale taková „super“ cena se nevzala jen tak odnikud. Za atraktivní cenou mnohdy stojí méně či více významné nedostatky a potenciální problémy.
Na co bychom si měli dát pozor při koupi americké ojetiny, nám poradí Lubomír Kroužílek, technický poradce autoservisů ProfiAuto:
Americká auta mohou být často po těžkých nehodách, protože opravy velmi poškozených vozidel se na americkém trhu nevyplatí. Navíc není vůbec snadné ověřit historii vozidla. Nízké ceny paliv, a především emisní a jiné normy způsobují, že americká auta mají jiné „řízení” motoru, případně i jiné výfukové systémy než evropská vozidla.
Kvalita použitých materiálů se může lišit od evropských norem. Stejné je to se samotným vybavením. Co je u nás standardem v nižší třídě, nemusí být v USA ve vyšší třídě samozřejmostí. Mnoho náhradních dílů se dá na dovezená vozidla pořídit u dodavatelů náhradních dílů, ale majitelé dovozových vozidel také musí počítat s tím, že některé díly bude třeba speciálně dovézt. S ohledem na klimatické podmínky mohou mít vozy dovezené z amerického trhu slabší antikorozní ochranu než automobily na evropském trhu.
Evropské předpisy nařizují pro vozidla přední asymetrická světla, v USA jsou normou nařízená přední světla symetrická. Zadní směrová světla u amerických aut jsou většinou červená, u nás jsou předepsána směrová světla barvy oranžové. Ve Spojených státech také nejsou povinné mlhovky. Rádia jsou odlišně kódována, takže se mohou vyskytnout problémy s příjmem signálu. Pokud je americké auto vybaveno navigací přímo z výroby, v Evropě nebude s největší pravděpodobností fungovat.
Konstrukce amerických vozidel je přizpůsobena místním podmínkám a nárokům řidičů. V USA se jezdí pomaleji, silnice jsou širší, nemají tak ostré zatáčky, proto systém řízení nebývá tak precizní a odpružení je komfortnější. Takové řízení pak může být překážkou dynamické jízdy. Za oceánem má hodně terénních vozidel pohon pouze na jedné nápravě. V populárních crossoverech pak občas pohon 4×4 vůbec není k dispozici.
Další věc je poruchovost automatických převodovek. Některá americká auta nemají chladič převodového oleje převodovky, protože ho vzhledem k nižším rychlostem na silnicích nepotřebují. Pneumatiky v USA musí mít především dlouhou životnost a vydržet dlouhé vzdálenosti. Menší význam pro tamější zákazníky má pak jejich bezpečnost – mohou mít tudíž nižší přilnavost za určitých podmínek.
Vlivem atraktivní ceny může kupující zapomenout i na další odlišnosti, například problém s umístěním a tvarem registračních značek nebo tachometr v mílích.