Co Lexus nabízí ve světě – modely velikosti XL

Oblíbený a prostorný automobil třídy SUV prodávaný u nás je model Lexus RX. Na světových trzích ovšem značka nabízí ještě dva větší modely, v jejichž případě se vlastně jedná o luxusní terénní vozy. Jsou to vlajkové SUV Lexus LX a o něco menší GX.

lexus_lx__204313_2

Lexus LX (neboli Luxury Crossover) se objevil na trhu v roce 1996. Mezi Japonskem a USA zuřila svého času „celní válka“ a Američané hrozili, že na japonské vozy uvalí „luxusní“ stoprocentní daň. Toto varování se ovšem nevztahovalo na terénní vozy, čehož se Lexus rozhodl využít a v rekordně krátkém čase představil nový model.

Vlajkové SUV vzniklo na základě prověřené konstrukce mateřského koncernu – legendární Toyoty Land Cruiser. Navenek se model LX 450 od Land Cruiseru J80 lišil vlastně jen maskou chladiče, dekorací dveří a disky. Pro větší pohodlí bylo použito měkčí zavěšení a účinnější odhlučnění karoserie. Luxusní interiér byl vybaven třemi řadami kožených sedadel pro celkem sedm osob, audiosystém s měničem na šest CD a elektricky ovládaným střešním oknem. Vůz poháněl řadový šestiválec 4,5 l/160 koní, jehož výkon se převáděl na obě pevné nápravy s elektronicky blokovanými diferenciály.

Lexus LX 450 hned za první rok prodeje měl více než pět tisíc kupců, což je o 20 procent víc, než se předpokládalo, další rok pak prodej překročil devět tisíc kusů.

Dva roky po premiéře modelu se na trhu objevila jeho druhá generace, LX 470. Automobil, v jehož konstrukci byly využity podlahová deska a řada dalších prvků z Land Cruiseru J100, poháněl silnější motor V8 se zdvihovým objemem 4,7 l. Přední kola byla vybavena nezávislým zavěšením, uplatnily se zde rovněž vyspělé systémy AHC (Adjustable Height Control) a AVS (Adaptive Variable Suspension). První z nich umožňuje přizpůsobit výšku zavěšení podmínkám, a snížit tak vůz pro snadnější nastupování a vystupování, druhý pak zodpovídá za automatickou regulaci charakteristiky tlumičů, samostatně pro každé kolo.

Vylepšení, jichž se model dočkal v dalších letech, zahrnovala mimo jiné zvýšení výkonu motoru z 230 na 235 koní a následně až na 268 koní, při současném omezení emise nežádoucích látek. Čtyřstupňovou automatickou převodovku nahradila pětistupňová. Zabezpečení předních sedadel bylo rozšířeno o boční a stropní airbagy. Ve volitelné výbavě přibyl prémiový audiosystém s 11 reproduktory, DVD systém pro cestující na zadních sedadlech, Bluetooth a couvací kamera. V roce 2002 se stalo senzací vybavení modelu Lexus LX, který měl jako první automobil na světě aktivní systém nočního vidění, díky němuž se na předním skle zobrazoval obraz z infračervené kamery.

Rok 2007 přinesl premiéru modelu LX 570. Třetí generace vlajkového SUV značky Lexus představila od základu nový projekt – tentokrát se vzorem nestal Land Cruiser, jehož nový model J200 se objevil až později. Nový motor V8 o obejmu 5,7 l nabízel výkon 383 koní a maximální točivý moment činil 583 Nm. V soustavě přenosu výkonu našla uplatnění šestistupňová sekvenční převodovka a centrální diferenciál typu typu Torsen.

LX 570 prošel několik faceliftingy, a to v letech 2010, 2012 a 2015. Modernizaci systémů vozidla provázely výrazné změny vnějšího vzhledu odrážející evoluci stylistiky značky Lexus. LX získal především charakteristickou masku ve tvaru vřetene. Roku 2015 se představila verze LX 450d se 4,5 litrovým dieselovým motorem o výkonu 268 koní, určená pro trhy v Rusku, na Novém Zélandu, JAR, Ázerbájdžánu a Indii.

lexus_gx_460_sport_design_package_025

GX, čili Grand Crossover

Úspěch vlajkového SUV LX a bestsellerového RX, které bylo uvedeno na trh roku 1998, de facto začínajícího zcela nový segment luxusních crossoverů, podnítily Lexus k tomu, aby vytvořil nový model, jenž by zaplnil mezeru mezi modely LX a RX. Tak vznikl Lexus GX (Grand Crossover), který se představil roku 2002 a který byl založený na solidním rámu podvozku. Stejně jako u LX, i zde padlo rozhodnutí použít osvědčenou konstrukci: nový GX využívá podvozek, mechanickou soustavu a takřka celou karoserii z Toyoty Land Cruiser Prado (J120), s modifikací pouze v přední části karosérie. Komfortní kabina Prado má ještě luxusnější charakter. Standardem byly dvě řady sedadel, volitelná třetí řada pak umožňovala cestování až osmi osob.

Pohonná soustava byla vybavena motorem V8 o zdvihovém objemu 4,7 l známým z modelu LX 470, pětistupňovou automatickou převodovkou s elektronickým řízením a blokovaným centrálním diferenciálem typu Torsen. Auto dostalo pneumatické zadní zavěšení a systémy AVS (Adaptive Variable Suspension) a DAC (Downhill Assist Control). V roce 2003 se jako volitelná výbava objevil systém KDSS (Kinetic Dynamic Suspension System), umožňující řízené připojení torzních stabilizátorů podle jízdních podmínek. V terénu se stabilizátor odpojí a díky nezávislému zavěšení se každé kolo může individuálně přizpůsobit reliéfu terénu. V roce 2004 byl motor obohacen o inteligentní uspořádání proměnného časování ventilů VVT-i, takže se jeho výkon zvýšil až na 201 kW.

Premiéra druhé generace modelu Lexus GX se odehrála v roce 2009 na mezinárodní motoristické výstavě v čínském Guangzhou. GX 460 dostal motor V8 o zdvihovém objemu 4,6 l, maximálním výkonu 224 kW a s maximálním točivým momentem 446 Nm, spolupracující s novou automatickou šestistupňovou převodovkou a blokovaným centrálním diferenciálem typu Torsen.

Roku 2012 se objevila verze GX 400 se čtyřlitrovým motorem V6 o výkonu 202 koní a s pětirychlostním automatem, jež na čínském trhu nahradila GX 460. V září 2013 se představilo modernizované GX, které dostalo firemní masku Lexusu ve tvaru přesýpacích hodin, nové světlomety s LED technologií a diodová světla pro denní svícení.

 



Facebook

Nejčtenější

Nahoru