Víte, jak rozeznat závodní produkční vozy?

Nejrozšířenějšími kategoriemi závodů s automobily vycházejícími ze sériové produkce jsou v současné době GT3, GT4 a TCR. Poskytují příležitost pro profesionály i amatérské závodníky. 

Zandvoort 18-2-.08.2017 DTM Zandvoort. Foto: Essay produkties

Kategorii GT3 v roce 2005 vytvořil Stéphane Ratel nespokojený s tím, že se vozy jím vytvořených kategorií GT1 a GT2 příliš vzdálily svému původnímu účelu a proměnily se v plně profesionální závodění. Ratel dokonale vystihl zájem soukromých týmů a kategorie GT3 se rychle rozšířila po celém světě (i v USA pod označením GTD). Jezdí se podle ní bezpočet národních, regionálních i celosvětových seriálů sestávajících ze sprintů i vytrvalostních závodů.

Závodů GT3 se smějí účastnit vozy vycházející ze sériové produkce s homologací FIA. Není zde žádný limit pro rozměry motoru ani pro konfiguraci a konstrukci podvozku a nosné struktury. Vozy mohou být vybaveny protiprokluzovým systémem, ABS i vestavěným zdvihacím zařízením.

Hmotnost vozů se pohybuje mezi 1200 a 1300 kg a výkon motorů mezi 500 a 600 k (368 až 440 kW). Aby byla zaručena vyrovnaná konkurence mezi všemi vozy, komise FIA GT nebo promotérská organizace příslušného šampionátu na základě testovacích jízd a analýzy předchozích výsledků stanovuje opatření označovaná jako Balance of Performance (BOP). V jejich rámci se limituje výkon motoru, hmotnost vozu, činnost řídicí jednotky motoru a aerodynamika.

V roce 2007 Stéphane Ratel učinil další krok, když vytvořil kategorii GT4, určenou výhradně pro amatérské závodníky (gentleman drivers) a používající vozy v principu použitelné v běžném provozu nebo pro víkendové jízdy na závodních okruzích. V porovnání s GT3 jsou nejen méně výkonné, ale jsou i vybaveny méně účinnými aerodynamickými prvky a používají méně hi-tech vybavení. Minimální hmotnost vozů je stanovena na 1000 kg a motor musí odpovídat sériovému s nejvyšší povolenou hlučností 110 dB (A). Vozy se nijak nesmějí měnit proti stavu, v jakém byly homologovány.

Také v GT4 jsou při homologaci vozu přijímána opatření, aby všechny vozy měly vyrovnanou výkonnost (BOP) – teoreticky by všechny měly dosahovat stejný čas na jedno kolo. K tomu se zde kromě zvyšování hmotnosti využívá i šířka kol.

Také třetí kategorie, vycházející ze sériové produkce, která zavítá koncem dubna na autodrom v Mostě, vznikla z iniciativy muže, který nebyl spokojen se směřováním kategorie, kterou měl na starosti. Marcello Lotti stál mnoho let v čele mistrovství světa cestovních vozů FIA WTCC. Nesouhlasil ale s přechodem na technicky složitější, a tedy i dražší vozy kategorie TC1. Proto v roce 2014 vytvořil zcela novou kategorii TCR v mnoha ohledech inspirovanou úspěchem GT3 a GT4. Na rozdíl od vozů GT ale jsou vozy TCR hodně limitované přísnými technickými předpisy. Ty byly nepopiratelně inspirované vozem pro značkový pohár Seat Leon Eurocup.

Vozy TCR musejí mít čtyř- nebo pětidveřovou karoserii dlouhou minimálně 420 cm a minimální hmotnost s jezdcem je 1250 kg (1280 kg se sekvenční převodovkou). Motor je 2,0 l přeplňovaný turbodmychadlem, přičemž výkon musí být omezen na 350 k (257 kW) a točivý moment na 420 N.m. Kromě toho zde platí řada dalších omezení týkajících se mimo jiné i aerodynamiky. Po vzoru GT3 se používá i systém vyrovnání výkonnosti (BOP), založený na přidávání zátěže měnící hmotnost vozu v rozsahu od plus 70 až po mínus 30 kilogramů a vycházející z testování všech homologovaných vozů před začátkem sezony.

Všechny tři tyto kategorie uvidí fanoušci na mosteckém autodromu při premiérové The Most Show featuring ADAC GT Masters na konci dubna.



Facebook

Nejčtenější

Nahoru