Mercedes-Benz GLE 500 e 4MATIC – Vrcholně s hybridem – test

Oblíbené velké SUV značky Mercedes-Benz, podle nové klasifikace nesoucí název GLE, jsme otestovali hned po uvedení modernizované modelu. Nyní jsme zabrousili do vod, v nichž je tato prémiová značka zatím méně rozšířená. Pro alternativní pohon si vybrala systém plug-in hybrid. Do testu jsme tedy dostali model GLE 500 e. Výkon osmiválce, na který stačí síla šestiválcového agregátu kombinovaného s elektromotorem, vás lehce přesvědčí, že éra elektromobility nemusí být vůbec nudná.

Mercedes GLE (1) velká

GLE má ve svém rodném listu zapsán rok 1997, kdy byl tento model prvním SUV v nabídce značky. Úspěch první generace a samozřejmě i stoupající obliba vozů tohoto typu odstartovaly vývoj celé řady dalších modelů. Ten největší, který je také prvním SUV značky s hybridním pohonem, se už dnes prodává ve čtvrté generaci. Facelift, kterým nedávno prošel, nepřinesl velké designové změny, upravena byla přední maska s dvěma silnými lamelami a trochu jiný je tvar světlometů. Testovaný vůz však poutal pozornost okolí něčím jiným. Velký nápis „plug-in hybrid“ na boku způsobil, že kde kdo takřka nevěřícně zíral, jako by nemohl pochopit, že i tak velké auto může mít nekonvenční hnací ústrojí. Což teprve kdyby věděl, že pod jeho kapotou se skrývá 442 koní celkového výkonu hybridního systému. S představou auta „zapíchnutého“ v zásuvce to možná tak jednoduše dohromady nejde, realita je ale jasná.

Čistě na elektřinu jsme dokázali ujet 10 kilometrů. Podstatou využití alternativního pohonu je ale také snižování nároků na spalovací motor, aniž byste se museli vzdát požitku ze sportovní jízdy. A to jsme opravdu nemuseli…

Mercedes GLE (8)

A dopřávali jsme si i pohodlí v příjemně vytopené kabině, která se od běžného modelu nijak neliší. Po modernizaci interiéru se změnilo umístění displeje infotainmentu, který je částečně volně stojící, po bocích má velké svislé výdechy klimatizace a stejný je i středový panel s tlačítky. Těch je na dnešní dobu celkem dost, většinou se ale bez nich obejdete a vystačíte si s ovladačem na středovém tunelu s horní dotykovou plochou ve stylu touchpadu. Vedle něj je umístěn volič jízdních režimů, tlačítko kamerového systému a asistence pro sjíždění prudkých svahů. Kombinace matného obložení a koženého čalounění s kontrastním prošíváním vypadá velmi dobře a je také mnohem vděčnější na údržbu než velké lesklé plochy. Sedadla potažená kůží jsou především pohodlná, je zřejmé, že cestujícím mají posloužit spíš na dlouhých cestách. Druhá řada sedadel nepředstavuje pro pasažéry naprosto žádné omezení, prostoru je nadbytek ve všech směrech. Zavazadelník pojme u běžného modelu 690 litrů nákladu, u hybridu se ale díky uložení akumulátoru musí vaše kufry trochu uskrovnit. K dispozici je podle oficiálních údajů 480 litrů, omezení je z fotografie dobře patrné.

To ale neplatí pro jízdní výkony a schopnosti. Máte k dispozici režimy pro ekologickou a ekonomickou jízdu, můžete si ale dopřát i zážitek z mohutné akcelerace, které je tento vůz schopen. Z nuly na stovku zrychluje za 5,3 sekundy a maximální rychlost je 245 km/h. Pokud si vyberete režim E-Mode, pak pojedete čistě na elektřinu, a to rychlostí maximálně 130 km/h. Chcete-li si energii akumulovanou v baterii nechat v zásobě pro pozdější využití, přepnete do režimu E-Save. To se hodí například, když vás čeká jízda v městském provozu nízkou rychlostí. Pro běžnou jízdu je určen režim Hybrid, který volí optimální poměr výkonu spalovacího a elektrického motoru. V módu Charge se vůz nabíjí, buď v normální zásuvce, nebo v rychlonabíječce, což trvá asi dvě hodiny.

Při normálním provozu bude vaším cílem úspora paliva i energie, proto pracuje řídící jednotka s informacemi od různých asistenčních systémů a volí různé strategie využití energie. Výsledná hodnota spotřeby pak bude odrazem stylu vaší jízdy. Když zatoužíte po sportovní jízdě nebo se musíte rychle přesunout na velkou vzdálenost po dálnici, výhody hybridního systému nevyužijete tolik, jako při pomalé jízdě na krátkou vzdálenost po městě. Můžete tedy klidně jezdit za 11 litrů, jako my během testu, nebo se vejít do tabulkového údaje 3,5 l/100 km při maximálním využití výhod hybridního pohonu. Velkou roli hraje i rekuperace energie, která vám dokáže dobít hezkých pár kilometrů do akumulátoru, my jsme zaznamenali maximálně 7 km, a to na ujetou vzdálenost 60 km. Což je docela slušný poměr. Rozdíl mezi jízdou s tímto a konvenčním modelem spočívá v podstatě jen v tom, že při jízdě na elektřinu slyšíte jen tichounké šustění a stejně jsou na tom i chodci v okolí, takže třeba v podzemních garážích nebo mezi domy musíte dávat větší pozor, jestli je auto dobře vidět. Slyšet totiž není skoro vůbec. Jízda se spalovacím motorem je stejně dynamická, zvuk zážehového agregátu je sice výrazný, ale mimořádně kultivovaný a do kabiny z něj mnoho neproniká.

Hybridní GLE může mít ve výbavě stejné bezpečnostní systémy jako běžný model, takže pak už zbývá jen porovnat pořizovací cenu, náklady na provoz a zvážit další benefity, které jsou přesvědčivé především pro milovníky přírody, nebo ty, kteří dokážou využít zvýhodnění nízkoemisního auta v městské aglomeraci.

Testovaný model:

Mercedes-Benz GLE 500 e 4MATIC

motor:  zážehový šestiválec 2996 cm3

výkon: 245 kW/333 k při 6000 ot./min.

točivý moment:  480 Nm při 1600 – 4000 ot./min.

elektromotor: 85 kW/116 k

celkový výkon: 325 kW/442 k

rozměry:  délka 4819 mm, šířka 1935 mm, výška 1796 mm

rozvor náprav: 2915 mm



Facebook

Nejčtenější

Nahoru