Jako jedna z prvních českých motoristických redakcí jsme projeli nový model Subaru XV v okolí lotyšské Rigy. Počasí bylo jako stvořené pro Subaru – mokro, déšť, občas sníh, teploty kolem nuly. První den jsme vyzkoušeli jízdu na okruhu a trasy v rámci off-roadového areálu, podívali jsme se na polní a lesní cesty v okolí. Druhý den jsme strávili v normálním silničním provozu. První dojem – o mnoho lepší než první generace.
Model XV se poprvé představil v roce 2012 a rozšířil nabídku značky o crossover, který uspokojí poptávku po autu s geny SUV, jež ale není limitováno při pohybu ve městě a nabídne i možnost dynamické jízdy. Letos na jaře se na ženevském autosalonu ukázala jeho druhá generace, která je prvním evropským modelem, postaveným na nové globální platformě Subaru.
Nejprve se ale podívejme na změny v designu. Příď dostala aktuální šestiúhelníkovou masku chladiče, světlomety mají tvary typické pro designový jazyk značky. To, že se hlásí k vlastnostem SUV, poznáte podle černého obložení na předním nárazníku, nepřehlédnete ani plastové lišty kolem blatníků. Na délku měří 4465 mm a je postaven na rozvoru 2665 mm. Velký podíl prosklených ploch zaručí dobrý výhled, světlá výška 220 mm zase dobrou prostupnost terénem.
V interiéru se toho změnilo znatelně víc. Je nejen vzdušnější, ale také moderněji pojatý než u předchozího modelu. Středovému panelu dominuje displej multimédií lemovaný svislými výdechy klimatizace, pod ním najdete tlačítka a ovladače pro infotainment. Níže jsou pak klasické ovladače pro nastavení teploty a proudění vzduchu. Středový tunel pak obsahuje kolébkové spínače pro vyhřívání sedadel a dvě tlačítka – pro terénní mód a pro asistenci sjíždění prudkých svahů.
Hlavní pozornost bude jistě upřena na jízdní vlastnosti, které by měl být ještě lepší díky nové platformě. Ta totiž významně zvyšuje tuhost karoserie a podvozku, a to o 70 a 100 procent v porovnání s předchozím modelem. Nový podvozek pevně spojený s karoserií slibuje zdokonalenou směrovou stabilitu, měly by se snížit i náklony v zatáčkách, a to až o 50 procent.
Hnací sílu dodá 1.6 litrový benzínový motor nebo dvoulitr s přímým vstřikováním, který je odlehčený a má vysoký podíl přepracovaných či zcela nových dílů. S motory je spojena upravená bezestupňová převodovka Lineartronic, která rovněž ubrala na hmotnosti. Pro dynamičtější jízdu nabízí tato převodovka i sedm přednastavených stupňů pro možnost manuálního řazení.
Stejně jako ostatní modely Subaru dostává i model XV do výbavy asistenční systém EyeSight, a to do standardní výbavy. Součástí tohoto sofistikovaného systému je kromě adaptivního tempomatu také udržování v jízdním pruhu či předkolizní brzdění. Nový je asistent dálkových světel a systém monitorování mrtvých úhlů při couvání z parkovacího místa.