Audi SQ7 – Srdcová sedma – test

Je to už nějaká doba, co se v této modelové řadě představila světová novinka, a to motor s třemi dmychadly, z nichž jedno je poháněno elektricky. Kromě toho je to poprvé, co je v rámci řady Q7 uvedena mimořádně výkonná verze „S“.

Audi SQ7 (3)

Vůz poháněný osmiválcem s výkonem 435 koní a točivým momentem 900 Nm se odlišuje od základní verze také designovými detaily, které se projevují především na masce chladiče. Ta je agresivnější, má masivní orámování a její žebra s 3D efektem se působivě vyjímají v kontrastu k bílému laku karoserie. Výrazné jsou i tři lesklé lišty umístěné přes nasávací otvory na nárazníku, zatímco dvě dvojice hranatých koncovek výfuku jsou spíš decentní. Propracované jsou světlomety v trojrozměrném designu kompletně v LED technologii už ve standardu a za příplatek světla Matrix s 30 samostatnými diodami v každém světlometu. Kombinace těchto zdánlivých detailů modelu Q7 opravdu prospěla, vypadá mnohem ostřeji a volný levý pruh na dálnici tak máte zaručen, o čemž jsme se mnohokrát přesvědčili.

V interiéru najdete kromě tradičního prémiového luxusu navíc ještě několik odznaků příslušnosti k modelům „S“, a to loga na volantu i u řadicí páky nebo speciální barevné kombinace určené pouze pro tento model. Exkluzivní jsou i sportovní sedadla čalouněná kůží Valcona s ozdobným prošíváním. Ta jsou v druhé řadě stejně pohodlná jako u řidiče a spolujezdce a jsou zde k dispozici tři plnohodnotná sedadla. Navíc ještě pod podlahou zavazadelníku testovaného vozu byla složena další řada s dvěma sedadly. Pobyt v kabině SQ7 je mimořádně příjemný a komfortní, řidič má k dispozici maximum asistenčních systémů a díky virtuálnímu přístrojovému štítu si také může navolit zobrazení informací přesně podle svých potřeb. Objem zavazadelníku je oproti klasické Q7 (890 l) o něco menší, pořád ale zůstává nadprůměrných 805 litrů.

U takového stroje, jako je SQ7, se však sluší věnovat velkou pozornost pohonnému ústrojí, jehož srdcem je přeplňovaný dieselový osmiválec. Už samotný údaj o točivém momentu 900 Nm je impozantní, stejně působivých je i 435 koní pod kapotou. Specialitou tohoto agregátu je ale přeplňování, které zajišťují tři dmychadla. Dvě výfuková dmychadla jsou využívána selektivně k tzv. postupnému přeplňování, kdy při menším zatížení je v provozu jen jedno z nich a druhé se připojuje až při vyšších požadavcích na výkon. Při nízkých otáčkách pak elektricky poháněné třetí dmychadlo přispívá k maximální akceleraci. I díky tomu se SQ7 pyšní zrychlením z nuly na stovku za 4,8 sekundy. Maximálka je omezena na 250 km/h.

Díky tomu, že už dopředu víme, že přeplňování motoru se děje zcela ojedinělým způsobem, který má vlastně definitivně škrtnout možnost prodlevy při akceleraci, jsou očekávání skutečně velká. Už první kilometry ale odstraní pochybnosti a odpoví na zvědavé otázky. Ano, SQ7 skutečně zrychluje takřka okamžitě. Už od nízkých otáček nastupuje mohutný točivý moment, přitom je to nástup plynulý, jako když nůž zajede do měkkého másla. Pomáhá tomu i skvělý osmistupňový automat tiptronic, který to celé skvěle ladí, takže můžete ihned zapomenout na sebemenší škubnutí nebo váhání při změně rychlostního stupně.

Co tomu všemu říká podvozek? Má ramena vyrobená převážně z hliníku, ve standardu máte pohon všech kol quattro se samosvorným mezinápravovým diferenciálem a můžete si chování podvozku nastavit na různé styly jízdy, samozřejmě i s vzduchovým odpružením plus připočítejte elektromechanický aktivní stabilizační systém. Jaké je to v praxi? Náklony v zatáčkách téměř neznatelné, jízda buď komfortní, ale bez nepříjemného houpání, nebo sportovní, s precizním vyjetím oblouku v rychlosti, kterou byste jinak s SUV této velikosti asi neriskli. Svůj podíl má na tom jistě i příplatkové řízení všech kol, což představuje v ceníku asi 33 tisíc navíc. Své k tomu ještě řekne spotřeba během testu, protože skvělé reakce motoru vás nenechají moc v klidu. Zaznamenali jsme hodnoty oscilující kolem deseti litrů během testu, podle katalogu byste měli v kombinovaném provozu dosáhnout 7,4 l/100 km.

Audi SQ7 (11)

Místo analogových přístrojů ve speciálním barevném provedení, které jsou charakteristické pro základ SQ7, jsme měli příplatkový virtuální kokpit, takže jsme si mohli vyzkoušet i jeho sportovní nastavení, kdy se místo tradičních dvou ciferníků zobrazí jeden velký uprostřed, kde v centru vaší pozornosti zůstávají jen otáčky motoru. Kromě asistenčních systémů, jež jsou k dispozici v celé škále z nabídky automobilky, má SQ7 na výběr také špičkové zvukové systémy – v našem případě příplatkový Bose Surround Sound System s 19 reproduktory. Ticho v kabině i při vysoké rychlosti vám umožní si jeho zvuk vychutnat opravdu dokonale.

Audi SQ7 začíná v ceníku na částce lehce přes 2,5 milionu Kč. Příplatková výbava je tradičně bohatá, stejně jako možnosti individualizace vnitřního designu nebo výběru kol.

Světová novinka – elektrické dmychadlo

V sériově vyráběném vozu najdete elektricky poháněné dmychadlo poprvé právě u této SQ7. Dmychadlo označované jako EAV podporuje motor 4.0 TDI při rozjezdu a zrychlení ze stavu s nízkým zatížením – což umožňuje mohutnou dynamiku bez prodlevy. Dmychadlo je umístěno za chladičem stlačovaného vzduchu v blízkosti motoru. Protože nárůst plnicího tlaku elektrického dmychadla nevyžaduje žádnou energii výfukových plynů, může být použito kdykoli. Tím je vyřešen nedostatek, s nímž se běžně potýká klasické výfukové turbodmychadlo. Toto nové dmychadlo EAV poskytuje motoru plnicí tlak za méně než 250 milisekund. Oběžné kolo kompresoru je roztáčeno kompaktním elektromotorem na 70 000 otáček za minutu. Výkon je tak k dispozici takřka okamžitě po sešlápnutí plynu. Při nejvyšším zatížení potřebuje dmychadlo výkon 7 kW, který mu poskytuje dílčí elektrická soustava s napětím 48 V. K napájení se využívá akumulátor s kapacitou 470 Wh a výkonem až 13 kW, který je uložen pod podlahou zavazadlového prostoru.

Testovaný model:

Audi SQ7

motor:  vznětový osmiválec 3956 cm3

celkový výkon: 320 kW/435 k při 3750 ot./min.

točivý moment:  900 Nm při 1000 – 3250 ot./min.

rozměry:  délka 5069 mm, šířka 1968 mm, výška 1741 mm

rozvor náprav: 2996 mm



Facebook

Nejčtenější

Nahoru