Dalším želízkem v ohni značky Audi v soutěži o Auto roku 2018 v ČR je model A8. Jedná se o vůz, který se teprve chystá vstoupit na český trh. Novináři jej již viděli naživo v rámci statické prezentace, testovací jízdy se teprve očekávají. Hlavní novinkou je zavedení autonomních jízdních funkcí do sériové výroby, a to od příštího roku.
Čtvrtá generace vlajkové lodi Audi se představila v novém designu a vysokém komfortu. Vychází ze studie „prologue“ a v klasické i prodloužené verzi překračuje svou délkou hranici pěti metrů. Má širokou příď, vzpřímenou masku chladiče a svalnatou karoserii. Přidejte světlomety HD Matrix LED a laserová světla plus další světelné efekty. Naživo vypadá majestátně, luxusně a reprezentativně. Z profilu uvidíte napětí mezi sebevědomou přídí a svažující se střechou, přímá linie pod okny auto opticky ještě prodlužuje.
Uvnitř je myšleno především na pohodlí pasažéra, který pochopitelně sedí na nejlepším místě – v druhé řadě vpravo. Ten totiž kromě vlastního ovládání audiosystému může ve verzi „L“ také proměnit sedadlo před sebou v podnožku a během jízdy relaxovat. U nové generace A8 si ale zaslouží velkou pozornost pracoviště řidiče. Jeho funkce totiž čím dál víc směřuje k autopilotáži, lépe řečeno autonomní jízdě. Ovládat vůz ve smyslu udržování konstantní rychlosti je dnes ten nejmenší problém. Proto je hlavní snahou konstruktérů a inženýrů v automobilkách naučit auta reagovat na okolní provoz a okamžitý stav silnice. Jakmile se to naučí, je řidič v autě vlastně jenom kontrolorem počítačově přesných akcí a reakcí sofistikovaných systémů. V Audi A8 to je systém nazvaný AI, který kombinuje několik funkcí. Zcela samostatně na úrovni 3 autonomní jízdy dokáže auto jet v koloně a narozdíl od stupně 2 už není nutné, aby řidič trvale sledoval dopravní situaci. Auto také dokáže samo bez přítomnosti řidiče uvnitř zajet na podélné i příčné parkovací místo nebo do garáže. Ovládají se přes mobilní telefon. Auto si také jeho pomocí necháte z garáže vyjet.
Palubní deska nese velký virtuální přístrojový štít a ve středovém panelu zabudovaný displej ovládání infotainmentu. Pod ním je plocha pro nastavení klimatizace a sedadel. Jejich čalounění se nabízí v nejkvalitnější kůži s ozdobným prošíváním, pro obložení se nabízejí výhradně luxusní materiály jako dřevo různého druhu – buk, eukalyptus, kořenové dřevo, dřevo s klavírovým lakem a další.
Na evropském trhu se vůz bude zpočátku nabízet se dvěma šestiválci – dieselový 3.0 TDI s výkonem 286 koní a benzínový 3.0 TFSI o výkonu 340 koní. Později přijdou ještě dva čtyřlitrové osmiválce, rovněž vznětový i zážehový, s výkony 435, resp. 460 koní. Příští rok se v modelu A8 L objeví také dvanáctiválec s výkonem 585 koní. Podvozek je podřízen požadavkům na komfortní jízdu, umožňuje ale i nastavení pro dynamický styl řízení. Na přední i zadní nápravě je použito pětiprvkové zavěšení s velkým podílem hliníku, k dispozici je adaptivní vzduchové odpružení, které mimo jiné v rychlosti nad 120 km/h automaticky sníží podvozek o 20 mm pro lepší aerodynamiku. Standardem všech modelů Audi A8 je pohon všech kol quattro. Cena nové generace ještě nebyla zveřejněna, první vozy mají dorazit k zákazníkům v průběhu podzimu.