Český trh je v mnoha ohledech specifický. Věrnost jedné značce je spíše výjimkou. V zahraničí, zejména pak ve Spojených státech nebo ve Velké Británii jsou věrností jedné konkrétní značce pověstní. Nedávno byl například zveřejněn případ, kdy si jistý pan Hodson z jihozápadní Anglie koupil již 14. vůz značky Mitsubishi za posledních 38 let. V Česku je to s věrností o poznání vlažnější.
Trhy východně od německých hranic jsou v mnoha ohledech specifické a výrazně se od těch západních liší. Je to dáno dlouhou dobou izolace od západního zboží, auta nevyjímaje. Před rokem 1989 bylo na trhu velmi omezené množství automobilových značek, které se zároveň omezovaly na minimum vyráběných modelů. Zákazníci tak byli rádi, že se v rámci svých finančních možností vůbec k nějakému autu dostali. Vybírat si mohlo jen pár vyvolených.
Dnes je situace na trhu jiná. Jen v Česku působí přes padesát automobilových značek a zákazníci tak mají z čeho vybírat. Díky věrnosti jedné značce vede domácí automobilka na plné čáře. Celkem věrní zůstávají zákazníci ještě německému Volkswagenu a japonské Toyotě. U obou značek je míra retence přes 30 %.
Na opačném konci žebříčku se objevují Alfa Romeo, Seat a Fiat. Všechny tři značky si za první pololetí letošního roku opětovně pořídilo méně než deset procent zákazníků. Výjimku tvoří segment luxusních značek a veteránů. Například fanoušci německých automobilek Mercedes-Benz a BMW si málokdy dokáží představit, že by přesedli za volant konkurenční značky. Stejně tak zarytí příznivci italských aut budou své plechové miláčky hýčkat a nedají na ně dopustit.
Značka | procento věrných |
Škoda | 46,00 % |
VW | 32,60 % |
Toyota | 30,20 % |
Ford | 26,70 % |
Hyundai | 25,70 % |
Renault | 21,70 % |
BMW | 19,30 % |
Kia | 19,30 % |
Opel | 17,30 % |
Audi | 16,90 % |
Peugeot | 16,30 % |
Suzuki | 16,30 % |
Dacia | 15,40 % |
Mercedes | 14,40 % |
Citroen | 14,30 % |
Volvo | 11,10 % |
Fiat | 8,80 % |
Seat | 5,50 % |
Alfa Romeo | 4,20 % |