Sportster Harley-Davidson slaví 60 let

V roce 2018 sice oslaví Harley-Davidson své 115. výročí, ale už letos slaví jubileum jedna z jeho nejzásadnějších motocyklových řad, Sportster. Ten se v letošním roce „dožívá“ 60let. První stroje této řady byly na trh uvedeny již v roce 1957 a od té doby se vyrábí nepřetržitě. Řada Sportster je aktuálně nejpopulárnější řadou motocyklů Harley-Davidson.  

H-D Roadster 

První motocykly řady Sportster se pojí s rokem 1957. V té době se na silnicích objevily modely založené na platformě XL, která se okamžitě stala hitem, především díky širokým možnostem customizací. V roce 1958 pak získává sportovní nádech díky svému off-road stylu, zadnímu blatníku a burákové nádrži z roku 1948.

V průběhu 60 let jde Sportster plynule s dobou, občas prodělá mírné úpravy, ale nic zásadního jej nečeká. To se však má změnit s rokem 1970, kdy spatří světlo světa legendární model XR750. Konstrukce modelu byla navržena tak, aby dobyla závodní dráhy, a přesně to se o několik let později stane. V roce 1972 startuje závodník Car Rayborn v Trans-Atlantických závodech na krátkém okruhu, kde s modelem XR750 vyhrává 3 ze 6 závodů a stanovuje tak nový závodní rekord. V následujících 3 dekádách stojí pravidelně jezdci závodící na motocyklech Harley-Davidson XR750 na stupních vítězů. Namátkou jde například o legendárního Jaye Springsteena, Chrise Carra, Rickieho Grahama, Merta Lawwilla nebo Kevina Athertona. Více jak 100 vítězství si připsal devítinásobný šampion Scott Parker, z nichž většinu si připsal právě na modelu XR750?

V následujících desetiletích čekají na motocykly řady Sportster velké změny a vývoj. V roce 1972 je u nich poprvé použit motor známý jako Iron Head, v roce 1976 se převodovka přesouvá doleva a zadní brzda doprava, jak je známe nyní, a v roce 1977 se Sportster mění na Café Racer, získává nový rám, trojitou kotoučovou brzdu, hliníková kola a dozadu posunuté stupačky, které se stanou nejsportovnějším sportovním doplňkem, který zatím Harley-Davidson vyrobil.

Roku 1983 je kladen důraz spíše na výkon a na trh přichází model XR1000 a v roce 1986 mění stroj Iron Head Sportster historii, když uvede motor Evolution Sportster ve dvou kubaturách – 883cc a 1100cc. V roce 1987 se objeví model XLH883 stvořený pro menší jezdce a ženy a roku 1991 získávají všechny motocykly Sportster, s výjimkou základního modelu 883, 5stupňovou převodovku.

V roce 2000 získává stroj XL1200S Sportster Sport dvojité čtyřpístové brzdové třmeny, roku 2002 je vybaven elegantním výfukovým systémem 2v1, dvojitými předními brzdovými kotouči a nízkými řídítky. Roku 2004 se u všech modelů mění design rámu a v roce 2007 jsou pro změnu nahrazeny karburátory.

S rokem 2008 přicházejí v řadě Sportster další výrazné změny. Na trh je uveden model XR1200 disponující sportovním motorem s výkonem 90 koní, výkonnějšími brzdami, lehkou hliníkovou kyvnou tyčí, novou přední vidlicí, stupačkami a dalšími moderními prvky. Ve stejném roce je představen i model Nightster s černými ráfky kol, křišťálově šedým motorem a LED brzdovým světlem v zadní části motocyklu.

Od roku 2010 začíná řada Sportster ještě výrazněji inovovat a modernizovat. Představen je například model XL883N Iron, který se stává základním strojem a řada se rozšiřuje ještě o motocykl XL 1200X Forty-Eight, který opět disponuje burákovou nádrží, vycházející z designu modelu z roku 1948, díky čemu získává i svůj název. Oba modely v následujících letech prodělají další inovace, získají například vylepšené odpružení a ABS i celkové propojení moderních technologických prvků současnosti s historií řady. Dokonalou oslavou blížícího se 60. výročí motocyklů Sportster se pak stane model Harley-Davidson Roadster s lepším výkonem, 43mm vidlicí nebo výkonnějšími předními brzdami.



Facebook

Nejčtenější

Nahoru