Mitsubishi slaví 100 let – Pajero znamenalo revoluci

V dnešní době, kdy jsou modely SUV běžnou záležitostí, bychom mohli snadno zapomenout, že před 35 lety se jednalo o naprostou novinku. Právě tehdy se společnost Mitsubishi rozhodla uvést svůj originální model Pajero.

Pajero heritage

Až do představení Jeepu v roce 1941 se vozy s pohonem všech kol používaly jen pro nejnáročnější pracovní úkoly, což platilo i pro vlastní prototyp Mitsubishi PX33 z roku 1936. Jeep však představil myšlenku malého a agilního terénního vozu pro libovolný terén, který se stejně dobře osvědčil ve vojenském nasazení i při zdolávání nezpevněných venkovských cest.

Automobilky po celém světě se inspirovaly touto předlohou při vývoji vlastních lehkých terénních čtyřkolek – Mitsubishi se tehdy rozhodla celý postup urychlit uzavřením dohody se společností Willys-Overland o technické pomoci a prodeji, a tak mohla již v roce 1953 zahájit výrobu vozů Jeep (pro civilní vozy Jeep dohoda platila až do roku 1998).

Pajero - first gen US - kopie

V květnu 1982 se na japonském trhu objevilo Pajero první generace. Kompaktní SUV od Mitsubishi Motors, zpočátku dostupné ve třídveřovém provedení (délka 387 cm, v provedení s pevnou nebo plátěnou střechou), se připojilo k několika dalším pokrokovým vozům s podobným charakterem, jakými byl Range Rover z roku 1970 nebo Lada Niva z roku 1976; další model Jeep Cherokee (XJ) byl uveden až v roce 1983.

Pajero stavějící na proslulém konstrukčním zázemí Mitsubishi přineslo řadu pokrokových prvků, jako např. nezávislé zavěšení předních kol (s dvojitými lichoběžníky), posilovač řízení nebo odpružená přední sedadla, což počátkem 80. let u vozů tohoto druhu představovalo posun kupředu a odpovídalo to očekáváním cílové skupiny zákazníků.

Inovace pokračovaly s tím, jak Pajero první generace během svého životního cyklu představilo přeplňované vznětové motory s mezichladičem, automatickou převodovku, kotoučové brzdy na všech kolech nebo nový systém zavěšení zadních kol typu multi-link s vinutými pružinami a další technologie…

V návaznosti na to pak druhá generace modelu Pajero (uvedená v lednu 1991) přinesla propracovanou rozdělovací převodovku ‘Super Select 4WD’ – umožňující jízdu s pohonem všech kol a zařazování redukce za jízdy až do rychlosti 100 km/h – ale i neméně propracovaný protiblokovací systém ‘Multi Mode ABS’ – modulární systém pracující v součinnosti s převodovkou Super Select, vč. režimu úplného uzamčení. O konstrukční vyspělosti tohoto vozu svědčí i airbag řidiče a (od roku 1997) technologie přímého vstřikování benzínu (‘GDI’) od MMC, která byla jedním z mnoha světových technologických prvenství Mitsubishi Motors.

Pajero třetí generace, uvedené roku 1999, přineslo mj. samonosnou karoserii, nezávislé zavěšení všech kol, hřebenové řízení, automatickou převodovkou ‘INVECS’ využívající fuzzy logiku, elektronické řízení rozdělovací převodovky (nyní označované ‘Super Select 4-II’), elektronické řízení stability vozu ‘ASTC’.

Zatím poslední, čtvrtá generace přišla v roce 2006. Systém pohonu SS4-II byl rozšířen o systémy kontroly trakce a stability, byla zvýšena úroveň pasivní i aktivní bezpečnosti.

Pajero - first Dakar win - Jan. 22nd, 1985 - kopie

Celosvětové prodejní úspěchy a legendární výkony v motorsportu nakonec přiměly Mitsubishi Motors využít označení Pajero k licencování na světových trzích, uplatněné u mnoha dalších modelů SUV, od Pajera Mini 660 cm3 třídy mini/mikro (pouze v Japonsku, 1994-2012) a kapesního SUV Pajero Junior (1995-1998) až po robustní Pajero Sport, odvozené od modelu L200 (od r. 1996 doposud), resp. od městského modelu Pajero iO (1998-2007, s nejrůznějšími exteriéry, v Evropě lokálně vyráběný Pinin v letech 1999 až 2004) až po nekompromisní závodní model Pajero Evo.

 

 

 

 



Facebook

Nejčtenější

Nahoru