Mercedes-Benz třídy E – Jako s autopilotem – test

Už při novinářských jízdách s novým sedanem třídy E bylo jasné, že tentokrát nechce automobilka oslnit zákazníky jen majestátním vzhledem a luxusním interiérem. Při redakčním testu se naplno projevily ty nejdokonalejší vlastnosti nového modelu – dokáže téměř převzít řízení a vést vás po silnici jako autopilot.

SONY DSC

Třída E se představila už v desáté generaci a bezpochyby patří mezi klasické modely v nabídce značky. Na první pohled poznáte, že tento sedan je seriózní a důvěryhodný. Design má všechny atributy moderních mercedesů, přitom je ale ztělesněním spolehlivosti. Důvěru vzbuzuje dlouhá kapota a široká záď, střecha je ale navržena ve svěžím stylu kupé a profil je proti minulým generacím hodně štíhlý. Přispívá k tomu i dlouhá přímá linie procházející středem dveřních klik, rozvor délky skoro tři metry a krátké převisy vpředu i vzadu. Řečí čísel je nová třída E znatelně větší než předchozí model – na délku má o 43 mm víc a rozvor je prodloužený o 65 mm.

Tradiční tvář pak reprezentuje elegantní hvězda na kapotě v provedení Exclusive. Možnou volbou je ale i logo uprostřed mřížky chladiče (pro linie Avantgarde a AMG), kdy najdete velkou hvězdu v černém kruhu posazenou mezi dvě vodorovné lišty. Světlomety mají vpředu dvě ladné LED diodové linie, ty zadní mohou mít speciální světelné funkce napodobující vzhled hvězdného prachu, Mléčné dráhy nebo nažhaveného proudového motoru. V případě testovaného vozu byly třpytivé hvězdičky v zadních svítilnách opravdu působivé a dopřávaly řidičům za námi estetický pohled.

SONY DSCV interiéru očekávejte výhradně luxus, v případě testované výbavy Exclusive luxus na druhou. Materiály jsou ve znamení dřeva, kůže a lesklého laku, slícování dokonalé. Tenké linky, které se táhnou z obložení palubní desky až přes celou šířku dveří, přímo vybízejí k tomu, abyste hodnotili, jak přesně na sebe navazují. Přední sedadla s vyhříváním i odvětráváním patří k vozu této třídy stejně jako LED diodové osvětlení interiéru, které můžete vybírat z 64 přednastavených barev. Tentokrát je však komfort cestování pro pasažéry na předních sedadlech zvýšen ještě novými vyhřívanými loketními opěrkami, a to nejen na středové konzole, ale také ve výplních dveří. Ocenili jsme ventilaci sedadel volitelnou ve třech stupních a nastavitelnou délku sedáku pro cestování na větší vzdálenost. Doplňme ještě objem zavazadelníku, který je odpovídajících 540 litrů.

Pod kapotou testovaného vozu máme výkonnější ze dvou verzí dvoulitrového turbodieselu. Poskytuje výkon 194 koní, což je tak akorát, abyste si v autě této velikosti připadali dostatečně sebevědomě. K dispozici je ještě základní varianta s výkonem 150 koní a šestiválec o výkonu 258 koní. Nabídka zážehových motorů je ještě širší v rozmezí od 184 do 333 koňských sil plus AMG E43 se 401 koňmi pod kapotou. Testovaný čtyřválec je ovšem znatelně mírnější, a i když občas se projevuje trochu rozvážně, nemá problém zrychlit při předjíždění ani na dálnici, nemluvě o tom, že v cestovní rychlosti působí, jako kdyby vůbec nepotřeboval odpočinek. Odmění se vám také skvěle nízkou spotřebou – místy jsme na dálnici jeli za 5,5 litru, spotřeba za celou dobu testu byla 6,3 l. Uváděná tabulková spotřeba v kombinovaném provozu je 4,3 l/100 km. Chod motoru v kabině uslyšíte jen sporadicky, do vašich uší se dostane jen aerodynamický hluk, a to až od rychlosti 160 km/h.

Jízda je za všech okolností hladká, o což se mimo jiné stará i automatická devítistupňová převodovka 9G-Tronic. Komfort podvozku závisí do velké míry na nastavení jízdního režimu, přičemž v komfortním pocítíte lehké houpání a sportovní se nám zdál nejlepší. Přes délku téměř pět metrů je průjezd zatáčkou hodně přesný a velice pozitivně hodnotíme manévrování ve městě nebo v garážích, tady nebyly rozměry auta téměř vůbec limitující.

Pro řidiče se při ovládání vozu leccos změnilo, přibyl například touchpad na volantu v podobě miniaturních dotykových ploch. Jsou umístěny po obou stranách a fungují podobně jako displej smartphonu. Jejich úkolem je minimalizovat rozptýlení řidiče při jízdě a poskytnout možnost ovládat nastavení vozu, aniž spustíte oči ze silnice a ruce z volantu.

SONY DSC

Asistenční systémy jsou dokonale propojeny, takže auto se dokáže za určitých okolností řídit samo, a to doslova. Systém Drive Pilot pracuje na základě adaptivního tempomatu, který automaticky udržuje bezpečný odstup při rychlosti až 210 km/h, přičemž řidič nemusí ovládat pedál plynu, brzdy a ani v mírných zatáčkách pracovat s volantem. Umí zasahovat do řízení i v případě chybějícího vodorovného značení, protože se řídí chováním vozidel v okolí. Dokáže jet sám v koloně, v případě nutného zastavení se znovu sám rozjede. Hlídá dodržování rychlostních limitů, umí přejíždět z pruhu do pruhu a předjíždět. Účinně mu pomáhají další asistenty, které se vyhnou chodci i autu přijíždějícímu ze strany. Působivé je zaparkování na dálku, které funguje prostřednictvím aplikace v mobilu. Hodí se v situacích, kdy je pro auto málo místa a řidič by měl po zaparkování potíže vystoupit nebo když je velmi špatná viditelnost okolí auta. Je asi jen otázka času, kdy se auta přestanou spoléhat na úsudek řidiče, a i když je to hodně nezvyklý pocit, sedan třídy E skutečně dokáže projet za normálních okolností dost velký úsek cesty, aniž byste museli do řízení zasahovat.

Testovaný model:

motor:  vznětový čtyřválec 1950 cm3

celkový výkon: 143 kW/195 k při 3800 ot./min.

točivý moment:  400 Nm při 1600 – 2800 ot./min.

rozměry:  délka 4923 mm, šířka 1852 mm, výška 1468 mm

rozvor náprav: 2939 mm



Facebook

Nejčtenější

Nahoru