Chcete opravdu do terénu?

Velké terénní vozy, které obvykle testujeme, jsou určeny pro běžné zákazníky, kteří s nimi zdolávají maximálně tak louku za chalupou. Existují ale speciální zakázky na úpravy terénních aut, která mají o hodně těžší život. Používají se k přepravě v těžkých lesních terénech, slouží různým energetickým společnostem v nepřístupných oblastech nebo je čeká dřina v armádě. Taková auta toho musí vydržet podstatně víc, jak jsme se přesvědčili na testovacím dni s upravenými modely Toyota.

Dajbych toyota (9) velká

Největší z nich byla Toyota Land Cruiser 79 6×6, tedy skutečný kolos s třemi nápravami z produkce dubajské firmy NSV, kterou společnost Dajbych nabízí v několika motorizacích. Je určen pro práci v nejtěžším terénu a uveze až 3 tuny nákladu.

Konstrukce vychází z legendárního Land Cruiseru modelové řady J70. Délka se samozřejmě protáhla na celkových 6080 mm, na šířku měří překvapivě jen 1770 mm a na výšku 2025 mm, to vše na rozvoru 3640 mm. Standardně jsou poháněny dvě zadní nápravy, přední náprava je přiřaditelná. Podle požadavku je možno ručně uzavírat všechny tři diferenciály, k tomu slouží otočný spínač.

Specifikace prozradí, že je možno objednat si tohoto obra s benzínovým i naftovým motorem, což je vzhledem k původu vozu docela unikátní. Jedná se v každém případě o šestiválec, v zážehové verzi má objem 4,0 litru a výkon 393 koní a točivý moment 494 Nm. Vznětové motory reprezentuje agregát objemu 4,2 l ve variantě Standard (130 koní a točivý moment 285 Nm) nebo Turbo (200 koní a točivý moment 320 Nm). Řazení zajišťuje manuální pětistupňová převodovka, v nabídce by se ale měla později objevit i automatická řadicí skříň.

Dajbych toyota (5)

Během testovacího dne jsme dostali příležitost vyzkoušet především schopnosti v těžkém terénu a bylo nám dopřáno i pořádně hluboké bahno pro otestování vyprošťovacích schopností. Je jasné, že s autem, které má nájezdový úhel vpředu 40 stupňů a vzadu 35, asi nebudete v problémech při přejezdech běžných kořenů v lese. Jak si ale poradí s nájezdy do zatáček a vyjížděním prudkých svahů, o tom se můžete přesvědčit na fotkách. Vzhledem k délce přesahující šest metrů to také hodně záleží na řidiči, manévrovat s ním není hračka. Zato brodění potokem zvládnete hravě, brodivost je až do 750 mm a pohled odspodu vás přesvědčí, že to není jen katalogový údaj – podvozek evidentně vydrží skoro všechno.

Po „projížďce“ lesním porostem na soukromém pozemku společnosti, která testování uspořádala, se zdálo skoro neuvěřitelné, jak jednoduše si auto rozumí s obyčejnou asfaltkou. Osobní auto to samozřejmě není, ale krátký výlet po silnici se vůbec nezdál nepříjemný, zvlášť když testovaný dieselový šestiválec zní docela kultivovaně a auto se i přes vysokou a dlouhou korbu nějak dramaticky nenaklání.

Dajbych toyota (8)

I když se jedná o auto, které zatím není homologováno pro Evropu, dovozce se o to snaží, protože se předpokládá, že by podobný vůz mohl být užitečný nejen pro vojsko, ale také pro různé záchranné složky. Může mít dokonce i pancéřování, důležitý je i volitelný naviják, kompresor a dokonce i navigace. Protože má dovozce s podobnými specialitami dlouholeté zkušenosti a nabízí i další typy upravených vozů Toyota (které jsme rovněž měli možnost vyzkoušet), dá se očekávat, že by šestikolový obr mohl v budoucnu rozšířit její nabídku. O ceně toho zatím mnoho nevíme, ale vzhledem k tomu, že výbava může být velmi různorodá, spokojíme se prozatím s orientačním odhadem, který se blíží 2,5 milionu bez daně.



Facebook

Nejčtenější

Nahoru