Nedávno oslavily modely Cupra dvacet let. Dvě desetiletí existence vozů, které mají v názvu složeninu slov Cup a Racing. Průkopníkem výkonných Seatů byl menší vůz Ibiza s výkonem 150 koní, o čtyři roky později přišel Leon, který předloni na Nürburgringu zajel rekordní čas. A jak je na tom Leon Cupra dnes? Ke kulatým narozeninám dostal navíc deset koní výkonu.
Leon Cupra si můžete pořídit ve všech třech karosářských verzích – jako třídveřové kupé, hatchback i kombi, které se označuje jako ST, tedy Sports Tourer. Právě tuto poslední verzi jsme si vybrali k redakčnímu testu. Mohlo by se zdát, že rodinný vůz s velkým kufrem jen těžko dokáže vzbudit dostatek emocí, které dělají dobře milovníkům rychlých aut. Ve skutečnosti ale testovaný vůz přitahoval mužské oči jako magnet. Velkou zásluhu na tom má sada oranžových doplňků, do nichž se karbonově černé auto přiodělo. Dravý vzhled dodává křiklavá linka kolem černé mřížky chladiče, oranžová zrcátka signalizují, že jde o něco „extra“. Oranžová paprskovitá kola potvrzují, že to nebude jen optický paket, protože odhalují černé třmeny brzd Brembo. Pohled odzadu ukáže masivní elipsovité koncovky výfuku. Z těch se sice neozývá tak syrový zvuk, jaký by k výkonnému motoru dobře ladil, o tom ale až později.
Auto působí tak dynamicky, že skoro nevnímáte kombi křivky zádi. Přesto najdete v interiéru tolik prostoru, kolik byste zvenku vůbec neočekávali. Svou zásluhu má na tom jistě i černá barva laku, design Leonu ST je nicméně hodně ostrý a přitom působí kompaktně i v jiných odstínech. Uvnitř najdete oproti exteriéru dost střízlivou palubní desku, která se liší od běžného modelu jen v nepatrných detailech. Je to například zploštělý sportovní volant obšitý perforovanou kůží nebo logo s černobíle kostkovaným praporkem na volantu a vedle řadicí páky. Najdete ho i na kruhovém ukazateli rychlosti.
Pro model Cupra jsou určena sportovní sedadla v dvoubarevném provedení a s kontrastním bílým prošíváním. Jsou trochu výš, než byste u sportovně laděného vozu čekali, má to ovšem výhodu pohodlnějšího nastupování. Boční vedení je dobře tvarováno, drží i v ostřejších zatáčkách. Druhá řada sedadel má pozitiva klasického rodinného kombi, je tu celkem dost místa pro nohy i hlavu a nástupní otvor je příjemně široký. Rovněž zavazadelník nabídne nadstandardní objem 587 litrů, který po sklopení sedadel rozšíříte až na maximálních 1470 litrů.
Je zřejmé, že Leon Cupra neztratil nic z praktických vlastností běžného kombi modelu, ale pro zákazníky, kteří se nechají zlákat impozantním výkonem 290 koní, budou důležité jízdní vlastnosti. Silný motor sám o sobě nestačí, tak se podívejme na podvozek. Cupra má adaptivní podvozek DCC, který umožní nastavení v režimu pro běžnou jízdu, sportovnější styl i drsný mód Cupra. Do zatáček pomůže uzávěrka předního diferenciálu s omezeným prokluzem a progresivní řízení s variabilním převodem se přizpůsobí jízdnímu stylu. Pro sportovní jízdu a zábavu při řízení slouží vypínání ESP ve dvou stupních. Navíc tu máte i v kombinaci s automatickou převodovkou DSG klasickou ruční brzdu.
V běžném provozu je Cupra v režimu Comfort skutečně komfortní, na dálnici se špatným povrchem, kterých u nás máme celkem dostatek, se ovšem projeví tužší naladění podvozku i v tomto režimu, navíc do kabiny proniká trochu víc aerodynamického hluku. Na okresce dáte přednost režimu Sport, s nímž je průjezd zatáčkami přesný a propojení řidiče s autem dost těsné. Výraznějšího zvukového projevu se dočkáte až v režimu Cupra, i tady by ale nastražené ucho motoristického nadšence uvítalo ještě sem tam nějaké to střílení z výfuků, kterého se bohužel nedočkáte.
Zátah motoru je podle očekávání, jeho výkon o sobě dává dostatečně vědět, a to i při řazení automatickou šestistupňovou převodovkou DSG, která byla v testovaném voze. Jedná se o přeplňovaný benzínový dvoulitr s přímým i dodatečným nepřímým vstřikováním paliva, který během redakčního testu požadoval 9,5 l/100 km. Pro umírněnou rodinnou jízdu však výrobce uvádí kombinovanou spotřebu 6,5 l/100 km. Automat umožňuje i ruční řazení pádly i prostřednictvím řadicí páky, v automatickém módu předvede hladké a rychlé řazení až na drobnou výjimku – při razantnější akceleraci v komfortním režimu zaznamenáte menší prodlevu. Odstraníte ji lehce – přepnutím do sportovního režimu. K motoru zbývá doplnit parametr točivého momentu – 350 Nm máte k dispozici již od nízkých otáček 1700 za minutu, a v širokém pásmu až do 5600 otáček. Zrychlení z nuly na stovku se uvádí za velmi pěkných 5,8 sekundy.
Zavádění vyspělých asistenčních systémů i do nižších tříd automobilů patří k novodobé strategii mnoha evropských značek. Díky tomu získal Seat pro Leon řadu příplatkových asistentů, jako je adaptivní tempomat, který funguje na základě informací z radarů – udržuje konstantní rychlost a odstup od vozidla vpředu, dokáže automaticky zpomalovat i zrychlovat podle potřeby a nouzovým brzděním odvrátí kolizi nebo alespoň zmírní její následky. K dispozici je i systém sledování únavy řidiče a asistent pro jízdu v pruhu.
Dnes nezbytnou konektivitu zaručuje několik systémů. Pro kompatibilitu s chytrými telefony je tu MirrorLink, v němž je navíc dostupná nová hlasová aplikace Seatu, ConnectApp. Jde o aplikaci, která umožňuje nejen hlasové ovládání, ale také vám přečte příchozí SMS zprávu nebo e-mail, nový post na Facebooku či Twitteru. Pro jiné typy mobilních zařízení je tu ještě systém Seat Full Link pro další možnosti připojení.
Seat Leon Cupra začíná dle ceníku na akčních 733 900 Kč za pětidveřový hatchback. Třídveřové kupé startuje na 785 900 korun a kombi ST je k mání od 763 900 Kč. Testovaný vůz s automatickou převodovkou má na akční cenovce 808 900 Kč, z příplatkové výbavy je zajímavý například paket Performance Orange, který zahrnuje oranžová slitinová kola, brzdy Brembo s černými třmeny a vnější aerodynamické lišty, to vše za 62 200 korun.
Testovaný model:
Seat Leon ST Cupra
motor: zážehový čtyřválec 1984 cm3
výkon: 213 kW/290 k při 5600 – 6500 ot./min.
točivý moment: 350 Nm při 1700 – 5600 ot./min.
rozměry: délka 4543 mm, šířka 1816 mm, výška 1431 mm
rozvor náprav: 2631 mm