Před 80 lety, v roce 1936, se automobilka Škoda stala na domácím československém trhu nejprodávanější značkou – a pozici lídra si s vysokým náskokem udržuje dosud.
Již v éře značky Laurin & Klement (1895-1925) se mladoboleslavská automobilka vypracovala na největší podnik svého druhu v českých zemích a dokonce i v celé rakousko-uherské monarchii. Rozpad tradičních trhů po první světové válce spolu s politicko-ekonomickými překážkami v mezinárodním obchodě znamenal dočasný ústup výrazně exportně orientované značky z pozice tuzemské automobilové jedničky.
Návrat na výsluní v roce 1936 byl logickým vyústěním více než desetileté práce nových vlastníků a managementu v čele s ředitele Karlem Hrdličkou. Značka se v Československu stala průkopníkem efektivní pásové výroby a racionální unifikace sortimentu, přinášející výhody zákazníkům v podobě vysoké kvality i spolehlivosti automobilů s férovým poměrem cena/výkon. Ze světové hospodářské krize tak mladoboleslavská automobilka vyšla posílena, s novou generací moderně řešených modelových řad Popular, Rapid, Favorit a Superb s nezávislým zavěšením všech kol, čtyř-až šestiválcovými motory a tuhým páteřovým rámem podvozku.
Podíl značky Škoda na československém trhu se stabilně zvyšoval z 13,8 % na vrcholu hospodářské krize (1933) přes 27,1 % v roce 1936, kdy se značka stala tuzemským lídrem, až po 39,2 % v posledním předválečném roce. Kromě úspěchů u zákazníků z tehdejšího Československa vykazoval dynamický růst také export i na nejnáročnější evropské trhy, stejně jako do zámoří.
Ve složitém poválečném období se podařilo rychle obnovit produkci v Mladé Boleslavi, k níž se v průběhu následujících dvou let připojily závody Vrchlabí a Kvasiny. Produkci se dařilo zvyšovat i přes omezené státní investice do vývoje a výroby, bariéra 10 000 kusů ročně „padla“ v roce 1955 díky náběhu výroby modelu Škoda 440 „Spartak“, významný krok vpřed znamenalo vybudování zcela nové, moderně vybavené továrny pro řadu 1000 MB (1964). Její úspěch doma i v zahraničí umožnil posunout objem výroby za hranici 100 000 vozů ročně (1967).