Nástup čtyřválců pokračuje i nadále napříč modelovými řadami značky Porsche. Už jsme vám představili nový model 718 Boxster. Neuběhla dlouhá doba a se čtyřválcem se představilo i kupé ze stejné řady 718 – Cayman.
Je levnější než roadster Boxster, a to poprvé v historii, takže Cayman se stává základním modelem řady 718. Je tudíž jasné, že i tomuto vozu se dostane pod kapotou inovace, a to v podobě zařazení čtyřválcového dvoulitrového turbomotoru. Než se k němu dostaneme, pojďme se rychle podívat na design nového Caymanu, ačkoliv právě vzhled modelů se u Porsche již tradičně mění jen nepatrně.
Tentokrát bylo cílem zdůraznění dynamického charakteru vozu, takže příď je ostřejší než dřív, celé auto působí svalnatěji a velké otvory pro nasávání vzduchu, které pozorujeme na přední části i na bocích, dávají jasně najevo, že se nejedná o žádného beránka. Klasické tvary světlometů Porsche neopouští, i když dostaly nová denní LED světla, ale směrovky jsou velmi tenké v současném duchu. Zadní světlomety prošly rovněž malou proměnou, která jim dodala 3D efekt. Mohutné blatníky a výrazné prahy atletickou postavu nového Caymana ještě zdůrazňují.
Interiér se změnil, a to znatelněji než exteriér. Horní část přístrojové desky s výdechy klimatizace je zcela nová, volant stejně jako u Boxsteru vychází ze supersportovního modelu 918 Spyder. Zabudovaný displej ve středovém panelu umožňuje široký rozsah konektivity, kde kromě předinstalovaných funkcí můžete prostřednictvím svého mobilu využívat svá vlastní data.
Použití čtyřválcových motorů není u Porsche úplnou novinkou, automobilka se tím vrací k odkazu svých sportovních vozů, které používaly čtyřválcové pohonné jednotky naposledy na konci 60. let. Motory, s nimiž se tehdy vítězilo na Le Mans, byly ovšem trochu jiná káva než dnešní přeplňované ploché boxery, s nimiž vyjíždí na silnici nové Caymany.
Čtyřválec poskytuje o 25 koní více výkonu než motor předchozí generace. Jednotka přeplňovaná turbodmychadlem je k dispozici ve dvou objemech, a tedy i výkonových verzích – s 300 koňmi u modelu Cayman, motor s výkonem 350 koní je pak určen pro model Cayman S. V prvním případě se jedná o dvoulitr s točivým momentem 380 Nm, tedy o celých 90 Nm víc než u minulého modelu. Druhý agregát o objemu 2,5 l je přeplňován turbodmychadlem s proměnlivou geometrií lopatek a využívá u přeplňování obtokový ventil. Tento výkonnější motor disponuje točivým momentem 420 Nm, který je k dispozici v širokém rozsahu otáček od 1900 do 4500 za minutu. Oba motory jsou řazeny automatickou dvouspojkovou převodovkou PDK. Parametry jízdních vlastností jsou vzrušující – z nuly na stovku akceleruje za 4,7 sekundy (Cayman S za 4,2 s), maximální rychlost dosahuje 275, resp. 285 km/h.
Se zavedením nových pohonných jednotek přišlo i přepracování podvozku, který je nyní tužší v příčném směru a zlepšila se přesnost v zatáčkách. Pružiny a stabilizátory získaly s novým naladěním rovněž větší tuhost, podobné je to s tlumiči. Řízení je přímější o deset procent, což znamená větší požitek z řízení a samozřejmě i lepší ovladatelnost. K dispozici jsou také příplatková vylepšení jízdních vlastností v podobě funkce vektorování točivého momentu, možnosti snížení podvozku o 10 mm (u verze S poprvé i o 20 mm) a také nastavení jízdního režimu na Normal, Sport, Sport Plus a Individual pomocí tlačítka na volantu. Zvýšenému výkonu motoru odpovídají i brzdy, které mají kotouče velkého průměru, vpředu 330 mm a vzadu 299 mm. Cayman S má navíc kotouče zesílené o 6 mm a čtyřpístkové třmeny z Carrery.
Oficiální uvedení na evropský trh se odehrálo v září. Ceny jsou známé, základní model je k dispozici od 1 480 000 Kč a Cayman S bude začínat na 1 832 000 korun.