V loňském roce byl Ford Ranger nejprodávanějším terénním pick-upem na evropském trhu. Ostatně jeho současná generace patří k těm nejpovedenějším, podíl prodejů na starém kontinentu stále roste. Koneckonců obliba těchto rozměrných pracantů, kteří se dokážou obléci do nablýskaného kabátu, vzrůstá napříč automobilovými značkami.
Ford se ale tentokrát s modelem uvedeným v roce 2011 trefil do černého – jednak se mu povedlo získat pět hvězdiček v testech bezpečnosti Euro NCAP, což není v tomto segmentu běžné, ale vydařil se také design. Ten je u nedávno představeného inovovaného modelu ještě atraktivnější. A o jeho terénních i jízdních schopnostech jsme se přesvědčili i na off-roadovém polygonu.
Modernizace v loňském roce se týkala úprav přední i zadní části – korba má vyšší bočnice, což znamená možnost převézt víc nákladu, ale také mohutnější vzhled. Světlomety, zpětná zrcátka i lemy blatníků jsou nyní u všech provedení sjednoceny a jejich úkolem je získat ještě větší respekt. Na délku měří Ranger ve verzi double cab 5362 mm, na šířku 1860 a na výšku 1815 mm. Rozvor je pro všechny verze shodných 3220 mm. Samozřejmě největší pozornost budí luxusní varianta Wildtrak se představuje v nepřehlédnutelné zářivé oranžové. S ní jsme také zahájili testování.
Od běžných modelů se liší širokým černým dílem uprostřed přední masky, stejné je to i na zrcátkách, klikách dveří a bočních větracích otvorech. Kromě toho má 18 palcová kola a samozřejmě i výrazné nápisy „Wildtrak“ na různých částech karoserie. Všechny tyto ozdoby dostaly velmi brzy zabrat, když jsme s autem probrodili vodní nádrže a protáhli ho bahnem. Předtím se ale pojďme podívat do interiéru.
Ten je komfortní a pohodlný, takže nevnímáte rozdíl oproti osobnímu autu, snad jen v prostornosti, protože místa je tu všude nadbytek. U verze Wildtrak navíc přidejte čalounění z kombinace kůže a látky, výrazné prošívání a celkem slušné boční vedení. Přístrojová deska vychází z tradičního uspořádání charakteristického pro tento typ aut, volant je ovšem potažený kůží a rovněž kontrastně prošitý. Středový panel obsahuje minimum tlačítek, ovládání infotainmentu i nastavení auta zprostředkuje velký barevný displej nahoře. Zůstává tu ale klasické nastavení klimatizace pomocí otočných voličů a na středové konzole najdete spínače pro využití terénních funkcí. Na zadních sedadlech se zcela podle očekávání usadí urostlý dospělý člověk bez nejmenšího omezení.
Pro současný Ranger nabízí Ford poměrně bohatou paletu motorů, což mu dává rovněž velkou konkurenční výhodu. Z dieselových jednotek jsou k dispozici dva agregáty – 2.2 TDCi ve výkonových variantách 130 a 160 koní, druhý je pětiválec 3.2 TDCi s výkonem 200 koní. Řazení zajišťuje buď manuální převodovka nebo šestistupňový automat. Pro českého zákazníka je Ranger k dispozici výhradně s pohonem všech kol.
Protažení Rangeru off-roadovou tratí ve vás může vyvolat dojem, že na tom vlastně nic není, protože auto zvládá hravě každou překážku. Můžete namítnout, že každé lepší SUV terénní nástrahy zvládne taky (a budete mít pravdu), jenže rozdíl spočívá v něčem jiném. Tady totiž nemusíte opatrně zdolávat píď po pídi každý metr náročného terénu. Ranger tratí projel, jako kdyby byl jen na lehkém výletu na trochu hrbolaté silnici.
Má tužší žebřinový rám, světlá výška 230 mm znamená žádné obavy z terénních přejezdů, pohonný systém je umístěn tak, že se musíte bát, abyste někde neškrtli břichem o vrchol kopce. Brodivost je úctyhodných 800 mm, křížení náprav umožní jízdu po členitém povrchu, průjezd terénem zaručí nájezdové úhly vpředu 28 a vzadu 25 stupňů. Volba typu pohonu je možná až do rychlosti 120 km/h – přepínání mezi režimy 4×2 a 4×4 je totiž řidiči umožněno i za jízdy, což také není úplně běžné. Můžete volit také připojení elektronické závěry zadního diferenciálu a prudké svahy pomůže sjet asistent, který udržuje konstantní rychlost. Bezpečnému průjezdu náročným terénem také pomůže další elektronika, kdy při přejezdu opravdu velkých nerovností zabrání, abyste nechtěně příliš sešlápli pedál plynu.
Součástí testu byla také jízda po silnici, kdy byste od hromotluka typu Rangeru nic extra nečekali. Jistě že se necítíte jako v luxusní limuzíně, nicméně i v této disciplíně se auto osvědčilo – dobrá ovladatelnost i manévrování umožní i jízdu či parkování ve městě, přejezdy nerovností, byť ne zcela hladké, nevylučují jeho využití v civilním provozu. Kromě toho slibuje výrobce také nízkou spotřebu, u motoru 2.2 TDCi by to mělo být dokonce 6,5 l/100 km.
Ford Ranger ale hodlá svou pozici premianta udržovat i vyspělými bezpečnostními systémy, s nimiž si často výrobci pick-upů až tak moc hlavu nelámou. Můžete mít asistent pro sledování jízdy v pruhu, systém čtení dopravních značek, zadní parkovací kameru, asistent pro rozjezd do svahu nebo monitorování únavy řidiče. Kromě toho auto utáhne přívěs hmotnosti až 3,5 tuny.
Verze výbav jsou pro český trh stanoveny na XL, XLT, Limited a vrcholný Wildtrak, přičemž provedení kabiny může být Single Cab (2 místný), Super Cab (2 + 2) a Double Cab (5 místný).