Uvedením zcela nového MINI John Cooper Works Rally MINI dokazuje nadšení a zapojení do světa motoristického sportu, a to zejména dálkových rally, mistrovství světa FIA, legendární Dakar Rally a nejnovějšího vytrvalostního závodu Silk Way Rally.
MINI John Cooper Works Rally je fascinujícím nově vyvinutým vozem, vzešlým ze spolupráce MINI a společnosti X-Raid. Je navržen tak, aby navázal na úspěchy, kterých dosáhli jeho předchůdci. Základem je nový MINI Countryman, jehož sportovně dynamická platforma byla pro závodní MINI John Cooper Works ideálním základem pro speciál určený pro závody typu cross-country.
Nové MINI John Cooper Works Rally je novým soutěžním vozem, postaveným na základě rozsáhlého vývojového programu s využitím zkušeností z existujícího MINI ALL4 Racing. Základem je nové MINI Countryman, soutěžní vůz však byl navržen tak, aby vyhověl všem předpisům kladeným na soutěžní vozy, vydaným Mezinárodní federací automobilového sportu FIA.
Důkladně přepracováno bylo mnoho specifických oblastí předchozího soutěžního vozu. Největší prioritu měly následující celky:
- Aerodynamika
- Řízení teploty, chlazení
- Rozložení hmotnosti
- Snížení těžiště
- Přepracování nosného rámu podvozku
- Nové naladění motoru
Exteriér MINI John Cooper Works Rally přináší typickou obratnost a agilitu MINI Countryman do světa soutěžních vozů. Při vývoji tohoto vozu strávili technici společnosti X-raid mnoho hodin v aerodynamickém tunelu BMW Group v těsné součinnosti s dalšími specialisty zaměřenými na konstrukci závodních vozů. Cílem bylo snížení aerodynamického odporu.
Protože MINI John Cooper Works Rally má stejné základní rozměry jako předchozí vůz a také výkon motoru a celková hmotnost je podobná jako v minulosti, bylo v rámci předpisů FIA nutné pro zvýšení nejvyšší rychlosti a stability na rovných úsecích zlepšit aerodynamiku. Účinnější aerodynamika má vliv také na snížení spotřeby paliva a účinnější chlazení.
Vnější plášť karoserie MINI John Cooper Works Rally je tvořen zejména uhlíkovými kompozity a kevlarem. Pod povrchem se uplatňují především sendvičové materiály s voštinovou strukturou, což přináší zvýšení tuhosti, pevnosti, omezení hmotnosti a současně usnadňuje demontáže při případných opravách.
V podlaze vozu je nyní místo pro všechna tři rezervní kola a dva hydraulické zvedáky (dříve jen dvě kola). Přesunutí třetího kola z vnitřního prostoru do podlahy zajistilo nejen snížení těžiště, ale také změnu v rozložení hmotnosti (větší stabilita a lepší jízdní dynamika).
Nové barevné řešení více propojuje MINI John Cooper Works Rally se silničními modely John Cooper Works. Připraveno je několik barev s kontrastně lakovanými střechami. Vše, včetně kol, bylo navrženo týmem MINI Design.
Pro lepší viditelnost došlo ke snížení kapoty motoru, která současně lépe odpovídá novému MINI Countryman. Vzhled automobilu byl posílen také optickým paketem exteriéru John Cooper Works ALL4. Specialitou jsou nástavce prahů zakrývající přístup k rezervním kolům umístěným pod podlahou, tyto „Rocker panels“, jak je nazýváme, jsou novou ikonou designu soutěžního MINI John Cooper Works Rally.
Do tvaru střechy je integrován otvor pro vstup vzduchu, který je ze stran orámován originálně řešenými střešními nosiči. Pro zadní část je charakteristická kaskádovitá střecha, sebevědomý postoj a prvky z paketu ALL4.
Podvozek a jeho komponenty:
Pro zajištění předepsané ochrany posádky byl původní rám podvozku MINI John Cooper Works Rally nahrazen novým řešením z ocelových trubek s kruhovým průřezem, používaných ve světě letadel. Rám byl navržen speciálně pro potřeby soutěží cross-country přesně podle standardů CP Autosport.
Hlavní rám nese komponenty karoserie a současně také části pohonu, oddělená přední část rámu nese motor. Partner MINI Motorsport, společnost X-raid, se rozhodl vytvořit přední část rámu odnímatelnou, aby bylo možné snadněji měnit motor. Díky tomuto řešení lze pohonnou jednotku vyměnit jen za o něco více než hodinu.
Odpružení a tlumení pochází od specializované společnosti Reiger Racing Suspension. Každá náprava používá čtveřici (každé kolo dvě) nastavitelných pružicích/tlumicích jednotek s dráhou propružení 250 mm. Šestipístkové třmeny na všech kolech pracují s kotouči o průměru 320 mm. Pro zajištění účinného brzdění i při extrémních teplotách jsou zadní třmeny chlazené kombinací vzduchu a vody.
Motor a převodovka:
Příkladný výkon a ultimativní spolehlivost vznětového 6válce BMW Group TwinPower Turbo. Motor s objemem 2993 cm3 se suchou skříní produkuje výkon 340 k/3250 1/min a točivý moment přibližně 800 Nm/1850 1/min. Samozřejmostí je předpisy daný restriktor 38 mm.
Použití tohoto motoru pro MINI John Cooper Works Rally je jasnou volbou, protože tento spolehlivý a silný agregát vybojoval pro MINI mnoho vítězství. Kromě síly je důležitou vlastností tohoto motoru s technologiemi BMW Group TwinPower Turbo také příznivá spotřeba paliva. Tu nyní dále zlepšuje nové naladění motoru, jehož se dosáhlo na základě mnoha hodin testování v závodních podmínkách ve vysokých nadmořských výškách. Vzduch s menším obsahem kyslíku v těchto podmínkách značně omezuje výkon motoru, nové naladění elektronické řídicí jednotky toto manko účinně omezuje.
MINI John Cooper Works Rally i nadále zůstává věrné závodní kategorii vozů s pohonem všech kol, v níž MINI Motorsport soutěžilo i v minulých letech. Součástí hnací soustavy je spojka AP Racing, kombinovaná se šestistupňovou sekvenční převodovkou SADEV. Uzavíratelné olejem chlazené diferenciály doplňuje mezinápravová aktivní jednotka SADEV, jež je přizpůsobená všem povrchům a podmínkám.
Fanoušky MINI Motorsport a vozu MINI John Cooper Works Rally jistě potěší také nově navržený výfuk s novým designem koncovek od společnosti Akrapovič.
Interiér:
Zdokonalen byl rovněž interiér. Palubní deska z uhlíkových kompozitů je rozdělena na tři sekce. Pro řidiče je nejdůležitější informace o zařazeném převodu a otáčkách motoru. Na centrálním displeji se zobrazují informace o rychlosti, teplotách kapalin a elektronických systémech. Data navigačních systémů jsou situována před spolujezdcem.
MINI John Cooper Works Rally: technické údaje
- Motor: vznětový 6válec BMW Group TwinPower Turbo
- Výkon: 340 k/3250 1/min
- Točivý moment (přibližný): 800 Nm/1850 1/min
- Zdvihový objem: 2993 cm3
- Restriktor: průměr 38 mm
- Nejvyšší rychlost (přibližně): 184 km/h
- Převodovka: šestistupňová sekvenční
- Brzdy: 4x šestipístkové třmeny – vzduchem chlazené vpředu, vzduchem/vodou chlazené vzadu; kotouče 320 x 32 mm
- Délka/šířka/výška: 4350/1999/2000 mm
- Rozvor: 2900 mm
- Rozchod: 1736 mm
- Hmotnost: 1952,5 kg
- Objem palivové nádrže (přibližně): 385 l
- Podvozek: trubkový rám z ocelových trubek s kompozitní karoserií
- Pneumatiky: BF Goodrich 245/80 R 18
MINI, tradice v motorsportu
V šedesátých letech dodal úpravce a stavitel závodních vozů John Cooper jméno sportovnímu vozu Mini Cooper S. Jinými slovy, John Cooper transformoval britskou legendu minivozů na sportovní legendu s mnoha vítězstvími na mezinárodní rally scéně. Tím se značka Mini neodmyslitelně propojila se světem rally.
Bohatá sportovní tradice žije dodnes ve sportovních modelech MINI John Cooper Works. Jméno MINI Cooper se objevilo okamžitě po znovuzrození značky MINI v roce 2001. MINI se postupně začalo stále těsněji spojovat s motorsportem. V rekordně krátkém čase MINI Motorsport vyvinulo soutěžní MINI ALL4 Racing, které bylo odvozeno v roce 2012 z MINI Countryman. Tento vůz dosáhl mnoha vítězství v dálkových soutěžích po celém světě a zejména ve slavné Dakar Rally.
Dakarskou rally nakonec MINI ALL4 Racing, provozované profesionálním týmem X-raid, vyhrálo čtyřikrát za sebou v letech 2012, 2013, 2014 a 2015. V roce 2016 MINI zopakovalo prvenství ve třídě vozů s pohonem všech kol. Také v rámci šampionátu FIA Cross Country Rally World Cup MINI demonstrovalo své kvality. Svůj první titul mistra světa z roku 2012 zopakovalo ještě čtyřikrát, v letech 2013 až 2015.