Během prvního novinářského testování nového modelu Škoda Kodiaq jsme vyzkoušeli dieselovou verzi s výkonem 140 kW. V reportáži se dozvíte hlavní parametry tohoto motoru, velký článek o prvních dojmech z jízdy vás čeká už na konci listopadu v novém vydání časopisu AutoforDrive. Co se nám na Kodiaqu líbilo a co bychom vylepšili?
S délkou 4,70 m, až sedmi místy k sezení a největším zavazadlovým prostorem ve své třídě, je Kodiaq prvním velkým SUV české automobilky. Nejnovější model značky Škoda vstoupí na trh začátkem roku 2017 s tím nejlepším, co značka nabízí: charakteristickým designem, mimořádnou nabídkou prostoru, praktickými řešeními a inovativními technologiemi, které jsou známé spíše z vyšších automobilových tříd. Kodiaq je prvním zástupcem rozsáhlé ofenzívy modelů SUV této značky.
„S vozem Škoda Kodiaq se vydáváme objevovat nové světy,“ vysvětluje předseda představenstva společnosti ŠKODA AUTO Bernhard Maier. „S naším prvním velkým SUV dobýváme pro značku nový segment a s ním i nové trhy a skupiny zákazníků. Novinka rozšiřuje modelovou paletu značky ŠKODA o skutečně silný model, díky jehož koncepci, výraznému designu a možnosti být kdykoliv online, bude značka ještě atraktivnější, poskytne ještě více komfortu, jistoty a informací v reálném čase.“
Nabídka motorů zahrnuje při uvedení na světové trhy pět motorů, dva naftové a tři benzinové motory. Jejich objem činí 1,4 a 2,0 l, výkonnostní rozpětí sahá od 92 kW (125 k) do 140 kW (190 k). Na českém trhu bude základní benzinovou motorizací verze 1,4 TSI 110 kW. Všechny agregáty jsou vybaveny přímým vstřikováním paliva, turbodmychadlem a splňují požadavky emisní normy EU 6. Využívají systém Start-Stop spolu s rekuperací brzdné energie. K účinnosti přispívá rovněž jejich výkonný tepelný management: při studeném startu uvede motor rychle do provozní teploty. Zkrátí se tak fáze zvýšených ztrát v důsledku tření a interiér se rychleji zahřeje.
Zástavbová poloha je u všech agregátů stejná: strana sání je umístěná vpředu, vertikální osa je skloněna o 12° dozadu. Toto řešení, vycházející z modulární platformy (MQB) koncernu Volkswagen, přináší spolu s kompaktními rozměry motorů další velké výhody. Konstruktérům se podařilo umístit přední nápravu modelu Kodiaq blíže k přídi vozu. To má pozitivní vliv na vlastnosti vozu při nárazu, design a rozdělení zátěže mezi nápravy.
Čtyřválec TDI o objemu 1 968 cm3 je jedním z bestsellerů českého výrobce. Testované výkonnější provedení dává výkon 140 kW (190 k), v rozsahu otáček od 1 750 do 3 250 min-1 je na klikovou hřídel přenášen točivý moment 400 Nm. Vrcholné provedení motoru TDI, které je nabízeno pouze s pohonem všech čtyř kol a sedmistupňovou převodovkou DSG, nabízí sportovní výkon: velké SUV akceleruje z 0 na 100 km/h za 8,9 s a dále na maximální rychlost 210 km/h. Jeho spotřeba je 5,7 l na 100 km (150 g CO2/km).
Motor 2,0 TDI přináší mnoho moderních technických řešení. Jeho vnitřní tření je nízké a obě vyvažovací hřídele v klikové skříni zajišťují vysoce kultivovaný chod. Olejové čerpadlo je regulované ve dvou stupních. Kliková skříň a hlava válců mají oddělené vodní okruhy s vlastními čerpadly. Ve fázi zahřívání je aktivní pouze okruh v hlavě válců. Systém ventilů tvoří nezávislý modul tuhé a lehké konstrukce, vačkové hřídele lze plynule nastavovat až do úhlu 50°. Systém Common rail pracuje s tlakem až 2 000 barů. Turbodmychadlo má nastavitelné rozváděcí lopatky s pneumatickým ovládáním. Chladič vháněného vzduchu je integrovaný do sání – to umožňuje krátké vedení, vysokou kvalitu regulace a vysoký stupeň účinnosti. Vysoko- a nízkotlaké zpětné vedení spalin je umístěno blízko motoru. I to je kompaktní a navržené pro nízké ztráty při proudění. Spolu se sériově dodávaným systémem selektivní katalytické redukce (SCR) zajišťuje nízké emise škodlivin. Nádrž SCR obsahující přísadu pro přeměnu oxidů dusíku lze doplnit systémem rychlého tankování.
Podrobné dojmy z jízdy vás čekají v reportáži v časopisu AutoforDrive č. 38.