Nový Mégane jsme viděli v celé kráse už na autosalonu ve Frankfurtu loni na podzim. Začátkem roku se představil novinářům při prvních jízdách, a tam jsme si pro test vyhlédli vrcholný benzínový model GT, který Renault uvádí ve sportovní jasně modré barvě.
Mégane je jedním z pilířů značky a v jejím portfoliu se stačily vystřídat už tři generace. Ta čtvrtá přijela s širokou nabídkou motorizací a výbav, takže si můžete vybrat benzínové i dieselové agregáty s výkonem od 90 do 205 koní. Verzi GT jsme zvolili i proto, že má ve výbavě systém 4Control, tedy podvozek s řízeným zatáčením zadních kol.
Nové Renaulty budou získávat nové zákazníky už svým exteriérem. Současný lehce extravagantní design s nápadnou přední maskou a LED diodovými světlomety je nepřehlédnutelný (také nezaměnitelný) a líbí se. Právě světla dávají Méganu výraz dravce, a to i bez výbavy GT, která má navíc Full-LED technologii s automatickým přepínáním dálkových světel.
V aktuální generaci přišel Mégane s novými proporcemi – je delší o 57 mm, nižší o 24 mm a s rozvorem prodlouženým o 28 mm. Navíc se rozšířil rozchod předních i zadních kol, čímž auto získalo dynamičtější vzhled. S tím korespondují i další úpravy, například menší mezera mezi koly a blatníky díky upravené geometrii přední nápravy. Renault ještě víc zdůraznil vlastnosti, které vůz ve vhodné konfiguraci může mít – dokáže být rychlý, hbitý i zábavný.
Interiér jde ve stopách modelů Espace a Talisman, takže na středovém panelu vás vítá na výšku postavený tablet, na němž ovládáte rozhraní R-Link 2. Nastavitelný přístrojový štít poskytuje velmi dobře čitelné údaje a zpracování kvalitních plastů rovněž není co vytknout. Jakmile ovšem nahlédnete dovnitř testovaného GT, všechny tyto detaily se vám okamžitě vykouří z hlavy, protože budete uneseni sportovními sedadly, která jsou vyhrazena pro tento stupeň výbavy. Černé čalounění je kombinováno s modrými pruhy na mohutném bočním vedení a integrovaných hlavových opěrkách, které mají navíc modré výšivky, které vám okamžitě připomenou, že Renault má co do činění s Formulí 1.
Ovšem ani majitelé méně výkonných motorizací nemusí věšet hlavu, protože Renault věnoval u Méganu sedačkám mimořádnou pozornost. Použil stejnou kostru jako u Talismanu, pěna výplně má dvojnásobnou hustotu, nechybí ozdobné prošití a na výběr je nejen látkové čalounění, ale také Alcantara nebo dokonce kůže. Můžete volit i vyhřívání, masážní funkce a elektricky nastavitelnou bederní opěrku.
Přestože se to tváří v tvář tomuto sportovně naladěnému fešákovi zdá být podružné, Mégane je určen i pro prakticky smýšlející řidiče, a tak musíme dodat, že na zadních sedadlech se cestuje rovněž pohodlně, i když tu zrovna nadbytek místa není. Zavazadelník nabídne slušných 384 litrů objemu, který po sklopení zadních sedadel zvětšíte na 1247.
Testovaný benzínový motor Energy TCe 205 je určen pouze pro GT a je dostupný výhradně se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou EDC. Jeho maximální výkon 205 koní vrcholí při šesti tisících otáčkách a točivý moment 280 Nm je dostupný už od 2000 otáček. Z nuly na stovku zrychlí za 7,1 sekundy, maximální rychlost je 230 km/h.
Samotný výkon ovšem ještě nic neznamená, důležité je, že Renault poskytl GT část svých zkušeností v divizi Sport. Jedná se o technologie Launch Control a Multi-Change Down. První budete znát už z předchozích modelů R.S., používá se pro získání maximální akcelerace při pevném startu. Navíc je tento systém neustále elektronicky kontrolován a může být i krátkodobě zablokována jeho funkce, aby nedošlo k mechanickému poškození. Systém Multi-Change Down je určen pro rychlejší podřazení v manuálním režimu převodovky. Jednoduše řečeno – pokud potřebujete rychle podřadit o několik stupňů, použijete k tomu levé pádlo pod volantem, které dlouze stisknete.
Pro GT je určen také systém 4Control, který dokáže natáčením zadních kol proti směru kol předních dodat autu větší stabilitu a přesnější průjezd zatáčkami. Funguje do rychlosti 60 km/h, pokud máte zvolen režim Sport, pak do 80 km/h. Také možnost volby režimů je charakteristická pro dynamické GT. Na výběr máte Neutral, Comfort, indiviuální režim Perso a pro GT nejzajímavější režim Sport. Můžete jej volit nejen prostřednictvím dotykového displeje, ale také ještě rychleji tlačítkem R.S. Drive. Změní se nastavení řízení (o 40 % se sníží nutnost otáčení volantu), odezva na pedál plynu a způsob řazení automatické převodovky.
Silnější motor vyžaduje i schopnější podvozek a ani tady nebudete zklamáni. Pochází z dílny Renault Sport a využívá jiné pružiny, tlumiče, stabilizátory a řízení než standardní model. Také brzdové kotouče mají větší průměr – 320 mm vpředu a 290 mm vzadu oproti standardním 269/260 mm. V konečném důsledku máte před sebou mimořádně pohledné auto s výkonným motorem a dobře odladěným podvozkem, s nímž je radost projíždět zatáčky co největší rychlostí. Není tedy divu, že se naše redakční spotřeba vyšplhala k 10,2 l/100 km, zvlášť když se jednalo o vůz, který měl najeto pouhých 1700 km. Uváděná tabulková spotřeba by měla být v kombinovaném režimu 6,0 l/100 km.
Základní cena nového Renaultu Mégane začíná na 339 900 Kč za benzínovou motorizaci SCe 115. Testovaný TCe 205 EDC je ve standardu za 589 900 Kč, jasně modrý metalický lak dostanete za příplatek 22 tisíc a krásné modro černé čalounění za 26 tisíc korun.
Testovaný model:
Renault Mégane GT
motor: zážehový čtyřválec 1618 cm3
výkon: 151 kW/205 k při 6000 ot./min.
točivý moment: 280 Nm při 2400 ot./min.
rozměry: délka 4359 mm, šířka 1814 mm, výška 1447 mm
rozvor náprav: 2669 mm