Před víc než rokem představila značka Lexus výkonné sportovní kupé RC F s atmosférickým osmiválcem. Nyní tu máme model RC, který dostal pod kapotu dvoulitrový čtyřválcový benzín. Z ostrého kupé s excentrickým vzhledem se tak stal výstředník do hladka učesaný.
Design tohoto vozu se vám postará o publikum, kamkoliv přijedete. Zvlášť když se jedná o stupeň výbavy F Sport, tedy paket, který zahrnuje například aerodynamicky upravený přední nárazník, sportovnější vzhled mřížky chladiče, která má charakteristický vřetenovitý tvar, ve výbavě F Sport je ovšem v černé barvě a má odlišnou strukturu. Navíc má světlomety se speciální strukturou s elektroluminiscenčními diodami. Součástí jsou také 19 palcová kola oproti standardním osmnáctkám. Silueta dvoudveřového kupé je klasická a na celém autě nejméně nápadná, vystupují z ní ale plasticky tvarovaná zadní světla, která mohou vyvolávat pozitivní i negativní reakce. Na zádi upoutají dvě hranaté koncovky výfuku a černé aerodynamické prvky na nárazníku.
Působivý je rovněž interiér, kde také najdete několik vylepšení paketu F Sport, a to sportovní sedadla se speciálním prošitím, ozdobné obložení, prahové lišty a hliníkové sportovní pedály. V testovaném vozu s čalouněním červenou perforovanou kůží dobře kontrastují černé díly jak na sedadlech, tak na široké středové konzole.
Na místě řidiče pocítíte intenzivní sounáležitost s autem, protože interiér vás obklopuje velmi těsně. To ale neznamená, že je tu málo místa, naopak sedadla jsou dokonale nastavitelná, takže vám perfektně padnou a kůže, kterou jsou potažena, je měkká a velmi příjemná na omak. Hodnotit prostor na zadních sedadlech je u kupé obvykle zbytečné, protože tu zpravidla nikdo necestuje. V tomto případě jsou ale sedačky dost pohodlné, omezením je však méně místa pro nohy i pro hlavu. Zavazadelník nabídne na kupé slušných 374 litrů objemu.
Pohled do přístrojového štítu nabídne zajímavé pojetí ukazatelů – kruhový ciferník se ze základního umístění uprostřed přesune ke straně a přímo před vámi se objeví displej s údaji o jízdě. Toto originální řešení nyní najdeme i u jiných modelů značky Lexus. Středový panel není přetlačítkovaný a vypadá dobře, jen pruh s ukazatelem teploty nastavené na klimatizaci působí trochu nemoderně. Hlavice řadicí páky automatické převodovky je uložena v kožené manžetě s červeným prošíváním a hned za ní najdete plošku touchpadu, přes nějž se ovládají multimédia, jejichž nastavení se zobrazuje na displeji v samém vrcholu středového panelu. Pod ním najdete nezbytné analogové hodiny zasazené mezi dvěma výdechy klimatizace.
V nabídce motorů můžete volit mezi hybridním systémem 300h a dvoulitrovým benzínovým čtyřválcem s přeplňováním, který jsme měli v testu. Točivý moment motoru 350 Nm je přenášen na zadní kola, řazení zajišťuje osmistupňová převodovka SPDS. Lexus RC s ním akceleruje z nuly na stovku za 7,5 sekundy, maximální rychlost je 230 km/h. Projev tohoto motoru je mimořádně tichý, což je příjemné, pokud stojíte o klidnou jízdu, ale sportovního ducha se u něj nenadějete. Na dálnici poletí jako blesk, ostatně 245 koní výkonu není nijak málo, navíc díky agresivnímu řešení přídě (zvlášť u F Sportu) si rychle vyčistíte levý pruh bez nejmenší snahy – každý rychle uhne, jakmile vás spatří ve zpětném zrcátku. Při rychlé jízdě na okreskách si už adrenalinu užijete méně, protože motor zůstává stále tichý a poměrně klidný, odezva na pedál plynu je spíš váhavá.
Potěší vás ale projev podvozku, který je na tomto kupé tím úplně nejlepším. V zatáčkách sedí i díky nízkému těžišti naprosto dokonale, drží stopu jako málokteré auto, přitom prostřednictvím adaptivního odpružení naprosto dokonale žehlí nerovnosti. Ještě překvapivější je reakce po vypnutí stabilizačního systému, kdy se snadno a hravě sklouzne do mistrovského driftu, nad nímž ale máte stále spolehlivou kontrolu. Kdyby k tomu dokázal motor alespoň trochu zařvat a víc zabrat, mělo by auto sportovního ducha až až. Takhle si ale vesele driftujete v naprostém tichu, v němž můžete zcela bez vyrušení poslouchat hudbu linoucí se z aparatury Mark Levinson, která je součástí výbavy F Sport.
Pokud tedy budete chtít jezdit za průměrných 7,2 litrů, pak vám to RC při klidné jízdě umožní. Jakmile ale objevíte jeho skrytý potenciál v podvozku, dostanete se se spotřebou klidně i na 12 litrů, které jsme měli v redakčním testu.
Lexus u tohoto vozu nabízí několik vyspělých bezpečnostních asistentů, mezi něž patří systém pro předcházení kolizím a adaptivní tempomat, hlídání mrtvého úhlu, varování před vozidly při couvání, sledování jízdy v pruhu a další, přičemž některé jsou ve standardu výbavy F Sport. V základu všech modelů je také osm airbagů, vyskakovací kapota zase snižuje následky po střetu s chodcem.
Základní cena modelu RC 200t je 1 260 000 Kč. Testovaný F Sport začíná na 1 445 000 korun, mezi příplatky najdete jen velmi málo položek, například metalický lak za 25 tisíc nebo diferenciál s omezeným prokluzem LSD za 120 tisíc.
Testovaný model:
Lexus RC 200t F Sport
motor: zážehový čtyřválec 1998 cm3
výkon: 180 kW/245 k při 5800 ot./min.
točivý moment: 350 Nm při 1650 – 4400 ot./min.
rozměry: délka 4695 mm, šířka 1840 mm, výška 1395 mm
rozvor náprav: 2730 mm