VW Golf GTI – čtyřicítka na krku – test

Původně to mělo být jen pár tisícovek vyrobených aut, výkonnějších než běžný Golf. Ovšem to bylo v roce 1976 a letos slaví Golf GTI čtyřicítku s téměř dvěma miliony prodaných exemplářů. Kulatiny oslaví speciální edicí Clubsport s motorem o výkonu 265 koní, která je v předprodeji. Do testu jsme tedy vybrali standardní verzi GTI s výkonem 220 koní.

SONY DSC

VW Golf GTI je ve své aktuální modelové verzi na trhu od poloviny roku 2013. Poprvé se při té příležitosti objevil ve dvou výkonových stupních, standardně s výkonem 220 koní a jako GTI Performance s desetikoňovou posilou. Oproti základnímu modelu se zvnějšku odlišuje především sportovněji zpracovaným předním a zadním nárazníkem, příslušnost ke GTI oznamují také emblémy na mřížce chladiče a na boku. Zezadu jej poznáte podle dvou koncovek výfuku, na kolech nepřehlédnete červené třmeny brzd. Golf GTI má také sportovní podvozek, v interiéru pak ozdobné lišty a ocelové pedály. K modelu GTI také neodmyslitelně patří kárované čalounění sedadel, která mají výrazné boční vedení na sedáku i opěradle, červené prošívání a černý strop.

Kouzlem tohoto sportovního hatchbacku je mimo jiné i jeho chameleonská schopnost stejně tak ostré jízdy, jako pohodlné přepravy na nákupy. Praktické využití není ničím omezeno, místa je tu dost vpředu i vzadu a zavazadelník zůstává na stejných 380 litrech. Podvozek se dokáže přizpůsobit dynamicky projeté zatáčce i městské dlažbě, motor zvládne poslat auto z nuly na stovku za 6,5 sekundy, ale také hladce a inteligentně se rozjet s rodinkou na zadních sedadlech.

SONY DSC

V centru pozornosti je u tohoto modelu samozřejmě benzínový motor 2,0 TSI s výkonem 220 koní. Kromě vzrušujícího zrychlení nabízí také maximální rychlost 246 km/h (s šestistupňovým automatem DSG, který jsme měli v testu, je to 244 km/h), uváděná kombinovaná spotřeba je 6,3 l/100 km. V našem redakčním testu jsme zaznamenali 8,7 l/100 km, přičemž potěšení z jízdy, které Golf GTI nabízí, vás motivuje k jízdě téměř výhradně v módu Sport. Ten vám nabídne také intenzivnější zvukový dojem díky sound systému. Ostatní dva režimy Normal nebo Comfort přijdou ke slovu skutečně jen v případě, že převážíte vzácné sklo nebo vřískajícího kojence. Zážitkům trochu obrušuje hrany automatická převodovka, která sice řadí hladce a rychle, práce s řadicí pákou by ale byla pro motoristického nadšence radostnější.

Na své si přijdete v zatáčkách, kde GTI předvádí bezvadnou stabilitu a ovladatelnost, i když ještě lepší to bylo s výkonnějším GTI Performance, který jsme testovali předloni, a který dostal navíc k deseti koním také uzávěrku předního diferenciálu, která vylepší trakci i přilnavost. Fanoušci tohoto modelu už jistě vědí, že klasickou ruční brzdu nahradila elektrická, to ale není jen záležitost automatu, s „ručkou“ si neužijí ani majitelé manuální převodovky.

Přednosti Golfu GTI už jsme vlastně řekli hned v úvodu – umí se přizpůsobit vašemu stylu jízdy a mantinely má nastaveny hodně široké. Bude vás klidně a ekonomicky vozit po městě, vydrží bez únavy dlouhou jízdu po dálnici, a když se vám zachce, bude se s vámi prohánět zatáčkami a dopřeje vám adrenalinové zrychlení, které vás zatlačí do sedadla.

SONY DSC

Chcete-li si Golf GTI pořídit, základní cena je 650 900 Kč za model s naftovým motorem o výkonu 184 koní a manuální převodovkou. Testovaný model začíná na 655 900 korun, v našem případě se ale jednalo o verzi s automatickou převodovkou DSG, což znamená příplatek 60 tisíc korun, který ovšem není vůbec nutný, ba právě naopak. S manuální převodovkou si schopnosti GTI užijete mnohem intenzivněji.

 

 

Testovaný model:

VW Golf GTI

motor:  zážehový čtyřválec 1984 cm3

výkon:  162 kW/220 k při 4500 – 6200 ot./min.

točivý moment:  350 Nm při 1500 – 4400 ot./min.

rozměry:  délka 4268 mm, šířka 1799 mm, výška 1442 mm

rozvor náprav: 2637 mm

 



Facebook

Nejčtenější

Nahoru