Model Quattroporte má Maserati ve svém portfoliu od roku 1963. Aktuální šestá generace se představila v roce 2013, svým založením však následuje původní model – má vyvážené proporce, dynamické linie a neztrácí pověstnou italskou eleganci. K tomu navíc nabídne velkou dávku emocí, které najdete u velmi málo luxusních limuzín.
Současný model vlajkové lodi luxusní značky sportovních vozů je ještě delší, lehčí, luxusnější a rychlejší než jeho předchůdci. Ve své nejvýkonnější verzi s osmiválcem 3,8 l dosáhne maximální rychlost 307 km/h a zrychlení z nuly na stovku za 4,7 sekundy. Design i nadále zdůrazňuje atributy značky, které vytvářejí nezaměnitelnou stopu v její historii – tvar přední mřížky s výrazným trojzubcem, tři malé otvory větrání na boku a logo umístěné na karoserii v prostoru za C sloupkem. Pokoření hranice třísetkilometrové rychlosti napomáhá kromě zvýšení výkonu motoru také snížení hmotnosti o 100 kilo oproti předcházejícímu modelu a dvanáctiprocentní zlepšení součinitele aerodynamického odporu.
Při uvedení na trh bylo Quattroporte poháněno benzínovým osmiválcem s dvěma turby, později přibyl ještě třílitrový šestiválec s výkonem 410 koní. Dnes je tento rozměrný vůz možno získat i s dieselovým šestiválcem o objemu 2987 cm3, který poskytuje výkon 275 koní a zrychlení z nuly na stovku za 6,4 sekundy. Bude to na tak velké auto stačit?
Rozměry vozu mluví samy za sebe – délka 5,262 m, velkorysý vnitřní prostor slibuje rozvor 3,171 m, výbornou stabilitu a sportovní projev zase šířka 1,948 m při výšce 1,481 m. Čelní pohled je impozantní – maska s trojzubcem je nepřehlédnutelná, rozměrná kapota krásně klenutá, přední světlomety lehce podmračené. Profil je štíhlý, vynikne „useknutý“ tvar přední masky i parádní paprsková kola. Záď je majestátní, nechybí název značky na víku kufru a chromovaná lišta mezi protáhlými světlomety. Vše je korunováno dvojitými koncovkami výfuku po obou stranách.
Uvnitř najdete moderní prvky kombinované s nejnovějšími technologiemi, nejluxusnější použité materiály a precizní zpracování. Klimatizační systém dokáže vyměnit a ochladit či ohřát 455 cm3 vzduchu za hodinu a pracuje se 13 ventilačními výdechy. Kožená sedadla s výrazným prošíváním mají poměrně výrazné boční vedení a při prvním usednutí vás překvapí, jak jsou tuhé. Brzy ale zjistíte, že se vám sedí velice pohodlně a po prvních několika zatáčkách oceníte, že vás v nich dobře podrží. Quattroporte totiž přes svou délku dokáže být hodně hbité a zábavné. V druhé řadě sedadel je místa nadbytek, ostatně při tak dlouhém rozvoru by bylo s podivem, kdyby to bylo jinak. Kapacita zavazadelníku 530 litrů je odpovídající sedanu této třídy.
Palubní deska potažená hladkou kůží a kontrastně prošívaná je uspořádána horizontálně a zdobena širokým dřevěným lakovaným obložením. Na vrcholu středového panelu jsou mezi výdechy klimatizace umístěny analogové hodiny, pod nimi dotykový displej infotainmentu. Pod ním už je jen několik tlačítek a kruhové voliče nastavení klimatizace. Středová konzola nabídne několik uzavíratelných schránek a pak už jen řadicí páku osmistupňové převodovky ZF. Řidič má před sebou poměrně velký volant, v přístrojovém štítu jsou dva kruhové ukazatele ve velkých tubusech a mezi nimi displej pro zobrazení údajů o jízdě. Tady se při plném natankování objeví docela optimistický dojezd 800 km, protože dieselový šestiválec dokáže být celkem úsporný.
Umí ale být i dostatečně dravý, abychom si s ním také trochu užili? Na dálnici jede jako drak, přitom je velmi kultivovaný, skoro by se dalo říct tichý. Zrychlení při předjíždění není žádný problém i přes hmotnost vozu lehce přes dvě tuny. V zatáčkách je auto nečekaně hravé. S touto motorizací se pojí pohon zadní nápravy (výkonné benzíny disponují pohonem všech kol), hmotnost je rozložena v poměru 50 : 50. Podvozek je tradičně u Quattroporte řešen na přední i zadní nápravě dvojitým lichoběžníkem a aktuální model není výjimkou. Dnes je ale řada dílů provedena v hliníku, s adaptivními tlumiči Skyhook a zkrutnými stabilizátory. Výborné řízení dodá jízdě žádoucí zpětnou vazbu, a tak vám Quattroporte nabídne hromadu emocí, kterou u tak rozměrné limuzíny ani nečekáte a u mnohých jiných prémiových značek byste je marně hledali. Při akceleraci si užijete hluboký ryk motoru, který není posílen žádným sound systémem.
Tlačítky umístěnými u řadicí páky můžete zvolit jízdní režim. Kromě Auto Normal, Auto Sport, Manual Normal a Manual Sport je tu také nový režim I.C.E., který umožňuje výrazně snížit spotřebu a je vhodný i pro jízdu na kluzkém povrchu. V manuálním režimu Normal můžete řadit ručně pomocí řadicí páky (pádla k dispozici nejsou), sportovní manuální režim poskytne maximálně sportovní zážitek z jízdy, řazení je ostřejší a odezva na plynový pedál ještě rychlejší. Během redakčního testu jsme zaznamenali spotřebu 9 l/100 km, katalog uvádí průměrných 6,2 l/100 km.
Maserati na českých silnicích často nepotkáte, takže pro individualisty, kteří jsou znuděni produkcí velké německé trojky, je Quattroporte skvělou volbou. Samozřejmostí je nabídka sofistikovaných asistenčních systémů jako jsou parkovací asistenty, hlídání mrtvého úhlu nebo tempomat, bez nichž se dnes prémiový vůz neobejde. S dieselovým šestiválcem navíc nebude nějak extrémně hladový a svým projevem patří spíš mezi „řidičská“ auta než ke sterilním dálničním korábům. V ceníku je u tohoto modelu uvedena cena v přepočtu cca 3,2 milionu Kč, testovaný předváděcí vůz pak měl akční cenovku přepočtenou na koruny cca 2,8 milionu.
Testovaný model:
Maserati Quattroporte
motor: vznětový šestiválec 2987 cm3
výkon: 202 kW/275 k při 4000 ot./min.
točivý moment: 600 Nm při 2000 – 2600 ot./min.
rozměry: délka 5262 mm, šířka 2100 mm, výška 1481 mm
rozvor náprav: 3171 mm