Volvo Amazon slaví 60 let

Je to již šedesát let, co byl světu poprvé představen model Amazon, který se může pochlubit skutečně nadčasovým půvabem. Tento vůz, který byl pojmenován po proslulých bojovnicích řecké mytologie, je stále považován za jednu z největších legend historie automobilky Volvo.

volvo amazon 4
Čtyřdveřový model Volvo byl veřejnosti představen o prvním zářijovém víkendu roku 1956. Jeho premiéra se odehrála ve švédském městě Örebro, kde elegantní Amazon svým vzhledem naprosto překonal dosavadní představy o tom, jak by měl vůz značky Volvo vypadat.

V krásných a vyzývavých křivkách Volva Amazon byla cítit inspirace italským, britským a americkým designem. Za tímto uměleckým dílem stál 26letý Jan Wilsgaard, který se na mnoho let stal ředitelem designérského oddělení automobilky Volvo, kdy byl zodpovědný rovněž za design modelů řady 140, 240 a 700 a částečně také za vzhled řady 800. Jan Wilsgaard nedávno zemřel ve věku 86 let.

Nový vůz byl po modelu PV444 druhým poválečným modelem automobilky, přičemž se jeho název původně psal se „s“, tedy „Amason“. Toto jméno pochází z řecké mytologie, kde se hned v několika významných bitvách objevuje národ bojovných žen, které jsou zvány Amazonkami. Avšak ještě před zahájením výroby v roce 1957 byl tento název upraven na „Amazon“, což bylo mezinárodně přijatelnější označení. Bohužel se stalo, že tento název dal ve stejné době svému mopedu také německý výrobce motocyklů Kreidler, což pro značku Volvo znamenalo, že nemohla svůj model pod označením Amazon prezentovat na celé řadě klíčových trhů.

Na základě dohody mohl být tento model pod názvem Amazon prodáván na severských trzích, zatímco ve zbytku světa byl představován jako Volvo 121 a v případě sportovní varianty jako Volvo 122. Model kombi vybavený standardním motorem nesl označení 221 a pro kombíky se sportovním motorem se používal název 222. I přesto se tento model po celém světě proslavil jako Volvo Amazon.

V několika prvních letech své výroby působily modely Amazon neuvěřitelně elegantním dojmem. Jejich ladné křivky umocňovalo dvoubarevné provedení, ve kterém byly všechny tyto vozy dodávány v letech 1957 až 1959. K dispozici byly kombinace s karoserií v černém, modrém Midnight nebo červeném Ruby provedení se světle šedou střechou nebo světle šedá karoserie s černou střechou. Od roku 1959 bylo možné model Amazon zakoupit také pouze v jedné barvě a rok 1961 se stal posledním rokem výroby dvoubarevných vozů.

V roce 1958 byla pro zákazníky, kteří toužili po silnějším voze, vyvinuta varianta Volvo Amazon Sport. Jeho motor, vybavený dvěma SU karburátory a ostřejší klikovou hřídelí, dokázal nabídnout výkon 85 koní.

Model Amazon byl zároveň v roce 1959 jako první automobil na světě standardně vybaven tříbodovým bezpečnostním pásem, který si Volvo nechalo patentovat. Žádná jiná z bezpečnostních funkcí se tříbodovému bezpečnostnímu pásu z hlediska svého významu pro záchranu životů zatím nepřiblížila. Podle odhadů zachránil tříbodový bezpečnostní pás za celou dobu své 57leté existence přinejmenším jeden milion životů.

V únoru 1962 byla představena kombi edice modelu Amazon. Ve srovnání s modelem Volvo Duett jako by byl Amazon z jiného světa. Zásadní rozdíl představovaly elegantní křivky nového kombíku, který byl navíc po vzoru amerických automobilů vybaven horizontálně rozdělenými dveřmi zavazadlového prostoru.

K dispozici byla také sportovnější edice modelu Amazon, která si vypůjčila motor ze sportovního modelu 1800S a nesla označení 123 GT. Model 123 GT byl na trh uveden v roce 1967, přičemž nabízel výkon 115 koní a rychloběh. Tato varianta měla několik specifik. Mezi ně patřila křídlová vnější zpětná zrcátka posazená na předních blatnících, doplňková světla, která byla součástí standardní výbavy, či tachometr instalovaný nad palubní deskou.

Produktový vývoj modelu Amazon pokračoval i přes představení řady 140 v roce 1966. Jak Volvo Amazon, tak modely řady 140 dostaly od roku 1969 nový motor B20. Motor s větším zdvihovým objemem znamenal lepší točivý moment a drobné zvýšení výkonu.

V letech 1956 až 1970 bylo vyrobeno celkem 667 791 vozů typu Amazon, což z něj v danou dobu udělalo nejprodávanější vůz značky. Prostřednictvím modelu Amazon se švédská automobilka začala namísto domácího trhu stále více zaměřovat na export, což ve výsledku znamenalo, že bylo 60 % automobilů Amazon prodáno za hranicemi Švédska.

Amazon byl také prvním volvem, které bylo vyráběno mimo území Švédska. V roce 1963 se poprvé otevřely brány továrny Volvo v kanadském Halifaxu, kde probíhala výroba vozů pro severoamerický trh.

Továrna s montážní linkou byla později otevřena také v jihoafrickém Durbanu. Nicméně pokud jde o výrobu mimo území Švédska, největší investice proudily do belgického Gentu. Protože Švédsko nebylo součástí tehdejšího EHS (Evropské hospodářské společenství, v angličtině EEC), bylo nesmírně důležité, aby se alespoň jednou nohou dostalo do Evropské celní unie. V roce 1965 proto otevřelo továrnu, jejíž výchozí kapacita byla 14 000 vozů ročně.

Poslední Volvo Amazon bylo vyrobeno 3. července 1970 ve švédské továrně Torslanda. Tento tmavě modrý vůz putoval z výrobní linky rovnou do sběratelské kolekce, z níž se později staly exponáty do muzea značky Volvo.

 



Facebook

Nejčtenější

Nahoru