Když se mluví o značce Subaru, většině příznivců se vybaví model WRX STI. Známá silueta sedanu zakončená velkým křídlem zrychluje tep „subaristů“, v nabídce automobilky je ale několik dalších modelů, které využijí nejen majitelé horských chat, ale třeba i rodiny s dětmi. Víte, které to jsou?
Subaru Levorg
Nejnovějším uvedeným modelem je Levorg, vůz který ani při svém zaměření na rodinu neztrácí charakteristické vlastnosti Subaru – pohon všech kol, pod kapotou plochý motor Boxer a výborné jízdní vlastnosti.
Na první pohled nejvíc připomíná WRX STI, a to především svou přední částí. Typická šestiúhelníková maska chladiče, světlomety ve tvaru sokolích očí, to jsou atributy dravce s hvězdnatým modrým oválem ve znaku. Stejně tak výrazná je kaplička v kapotě, která slouží pro přívod vzduchu k motoru. Potom už následuje profil, který vychází hlavně z potřeby komfortu pro rodinné cestování.
Na zádi už zase přichází ke slovu sportovní linie, takže vás nepřekvapí velký střešní spoiler a dvojice difuzorů. Na první pohled se zdá být vůz hodně dlouhý, měří ale na délku celkem 4690 mm, což je pořád velice praktické pro dobré manévrování nebo jízdu po městě. Objem zavazadelníku pojme 522 litrů nákladu, případně při sklopení zadních sedadel je to až 1485 litrů.
V nabídce je výhradně přeplňovaný benzínový motor 1.6 DIT, který Subaru vyvinulo speciálně pro tento model. Poskytuje výkon až 170 koní v rozmezí 4800 a 5600 otáček, točivý moment 250 Nm je k dispozici již od 1800 otáček až k 4800 otáčkám. Dokáže akcelerovat z nuly na stovku za 8,9 sekundy, maximálka je 210 km/h. Jedná se o plochý motor Boxer, který je velice tichý a vyznačuje se minimálními vibracemi.
Subaru využívá pro Levorg, stejně jako pro ostatní své modely, symetrický pohon všech kol, který aktivně rozděluje točivý moment mezi přední a zadní kola v závislosti na aktuálních parametrech jízdy. Vyhodnocuje přitom úhel natočení volantu, rychlost otáčení kolem svislé osy a příčné zrychlení.
Nabídka asistenčních systémů odpovídá rodinnému určení vozu – sedm airbagů včetně kolenního pro řidiče, sledování mrtvého úhlu, asistent pro jízdu v pruhu, varování před autem přijíždějícím z boku v případě couvání z parkovacího místa nebo zadní parkovací kamera.
Subaru Outback
V současnosti je na trhu již pátá generace modelu. Komfortní kombi v outdoorové úpravě chce svým zákazníkům nabídnout především bezproblémové cestování, a to kamkoliv. K tomu bezpochyby přispějí dva jeho parametry, které tento vůz získal až v posledních letech – spojení dieselového motoru Boxer s automatickou bezestupňovou převodovkou Lineartronic a systém bezpečnostních asistentů EyeSight, který lze v přeneseném významu označit jako řidičovy druhé oči.
Kamery, které jsou integrovány do jednoho těla, jsou umístěny na horním okraji čelního skla. Neustále sledují prostor před vozem a i z malého počtu bodů v objektu dokážou složit obraz a vyhodnotit, zda se jedná o překážku a jestli je to vůz, chodec nebo cyklista. Dráha pohybu auta se zase odvozuje od úhlu natočení kol, rychlosti stáčení a rychlosti jízdy vozu, sleduje se i značení na silnici.
Tento systém plní funkci adaptivního tempomatu, který lze nastavit od 30 do 180 km/h, udržuje rychlost a rozestup, upozorňuje na pohyb auta před vámi (využijete pro jízdu v koloně), hlídá jízdu v pruhu, sleduje možnou únavu řidiče, má funkci automatického nouzového brzdění a zastaví vozidlo jedoucí rychlostí až 50 km/h a při parkování sám včas zastaví před překážkou. Všechny informace vám sděluje na displeji, který je umístěn mezi kruhovými ukazateli v přístrojovém štítu a upozorňuje vás i zvukovou signalizací.
Subaru Forester
Forester je stálicí v nabídce značky. Zdoláte s ním i větší terénní překážky, můžete s ním ale cestovat i na delší vzdálenosti po silnici. Poslední inovace přinesla kromě zmíněného spojení naftového motoru s automatem také drobnější změnu designu, která ovšem významně ovlivňuje vzhled vozu. Klasická anténa se přestěhovala do malé žraločí ploutve na střechu, což dodává Foresteru mnohem modernější vzhled.
Jednou z tradičně skvělých vlastností Foresteru je dokonalý výhled všemi směry. Zvýšená poloha za volantem se na něm podílí stejnou měrou jako tvary karoserie s velkými okny. Parkování usnadní couvací kamera, proporce Foresteru jsou ale přívětivé i ve stísněných podzemních garážích a manévrování s ním je skutečně snadné. Zavazadelník pojme 488 litrů nákladu.
Forester si zákazníci kupují kromě plochého motoru typu Boxer také kvůli symetrickému pohonu AWD s aktivním rozdělováním hnací síly. Ten optimálně rozděluje točivý moment mezi kola přední a zadní nápravy podle stylu jízdy a stavu povrchu. Monitoruje při tom údaje od snímačů stabilizačního systému – úhel natočení volantu, rychlost stáčení, boční zrychlení. Tužší karoserie se méně naklání, zadní tlumiče automaticky vyrovnávají světlou výšku.
Subaru XV
Subaru XV v sobě spojuje vlastnosti městského vozu i auta do lehčího terénu, má dostatečný vnitřní prostor a přitom je kompaktní, poskytuje dobrý výhled na silnici a vyvýšené sezení a současně se snadno nastupuje, protože je jen o málo vyšší než vůz s klasickou karoserií.
Modelový rok 2016 přinesl nový tvar světlometů, upravený přední i zadní nárazník a další nové detaily včetně výrazné modré barvy. Změny najdeme i v interiéru. V nabídce jsou dieselové i benzínové motory s bezestupňovou převodovkou CVT i manuální převodovkou. Test Subaru XV s motorem 2.0i s výkonem 150 koní pro vás připravujeme do dalšího čísla časopisu AutoforDrive.
Subaru WRX STI
Vůz s výrazně sportovními geny není žádnou hračkou pro začátečníky. Ostrý kompakt poskytuje skutečně dospělé řidičské zážitky. Oproti minulému modelovému roku prošel inovací interiér, upravená jsou vnější zpětná zrcátka. Na výběr přibyla nová červená barva laku a také perleťově modrá.
Nový model představený v roce 2014 poznáte podle šestiúhelníkové masky chladiče, kterou aktuálně nesou vozy Subaru. Malé změny se odehrály v proporcích siluety – A sloupek je trochu posunutý vpřed a C sloupek plynuleji navazuje na záď. O výkonném motoru pod kapotou vypovídá nejen velký přední nasávací otvor v kapotě, ale také černý difuzor integrovaný do zadního nárazníku a dvojice koncovek výfuku.
Redakční test WRX STI s 2,5 litrovým benzínovým motorem o výkonu 300 koní najdete v aktuálním vydání časopisu AutoforDrive.
Subaru BRZ
BRZ dostal svůj název podle jednoho z pilířů značky – plochého motoru Boxer. Je vytvořen zkratkou z Boxer Rear-Wheell drive Zenith. Těží ze spojení ideálních konstrukčních vlastností – malé hmotnosti, nízko položeného těžiště a kompaktních rozměrů. Plochý Boxer této zástavbě výborně vyhovuje. Výhody nízko posazeného těžiště auta netřeba dlouze vysvětlovat – stabilita, výborný grip, minimální náklony. BRZ má těžiště ve výšce pouhých 460 mm, což obstojí i ve srovnání se supersporty. Kromě toho se velmi blíží ideálnímu rozložení hmotnosti mezi přední a zadní nápravu svým poměrem 53:47.
O výkon se stará plochý motor s protiběžnými písty o objemu 1998 cm3, který tomuto lehkému vozu (1328 kg) propůjčuje sílu 200 koní, jejichž výkon vrcholí při sedmi tisících otáčkách. Využívá technologii přímého vstřikování i vstřikování do sacího kanálu a dokáže tak nejen dodat maximální výkon, ale také udržet emise škodlivin na přijatelné hodnotě.
Kromě šestistupňové manuální převodovky se nabízí i varianta s automatem, která umožňuje kromě meziplynů při podřazování také jízdní režimy Sport (ostřejší odezva na plyn), Snow (lepší stabilita na kluzkém povrchu) a M (manuální režim řazení pákou nebo pádly pod volantem).