Superb stojí nejvýš v nabídce modelových řad značky Škoda. Počátkem letošního roku se však postavil na stupeň nejvyšší také díky vysokému hodnocení motoristických novinářů, kteří jej ustanovili králem ankety Auto roku 2016 v ČR. Soutěž, v jejíž porotě má zástupce i naše redakce, dodala Superbu další vavříny a není žádným tajemstvím, že se probojoval i mezi finalisty stejné soutěže pořádané na evropské úrovni. Je tedy příznačné, že jsme si pro test vybrali nejvyšší výbavu, v níž si můžete Superb pořídit.
Znalci okamžitě vědí, že se jedná o verzi Laurin & Klement, testovaný vůz pak byl v nejvýkonnější dieselové verzi 2.0 TDI 140 kW s automatickou převodovkou a pohonem 4×4. Zvenku poznáte nejluxusnější variantu škodovky podle decentních emblémů po stranách, v interiéru pak tomuto stupni výbavy náleží kombinace hnědého čalounění kožených sedadel a černých dekorů.
O Superbu již bylo řečeno mnohé, ostatně jedná se o vlajkovou loď domácí automobilky, a tak není divu, že se těší zájmu veřejnosti zákaznické i odborné. Pro pořádek tedy zopakujme, že stejně jako limuzína i kombi využívá platformu MQB, která umožňuje velkou variabilitu technických parametrů. Design se v přední části neliší od liftbacku, na délku je však kombi překvapivě kratší o 5 mm. Změna proporcí, tedy protažení do délky, snížení o celých 34 mm a rozšíření o 47 mm, přinesla pozitivní výsledek oběma karosářským verzím. Jak liftback, tak kombi nyní působí daleko štíhleji, dynamičtěji a sebejistěji.
Zákazník má tedy o něco těžší rozhodování, je ale známo, že v místních podmínkách obvykle vyhrává pragmatické uvažování, a tak větší část řidičů dá přednost zavazadelníku objemu 660 litrů s velikým nákladovým otvorem 898 x 1075 mm a možností převézt skutečně objemné předměty. Střecha se ostře svažuje a dodává zadní části napětí a energický švih. I na zádi je patrná snaha o zachování přímých a ostrých linií, přestože tento typ karoserie obvykle designérům mnoho prostoru pro fantazii nedává. Zadní světlomety sice vycházejí z tradičního písmene C, jsou ale rovněž ostře řezané a tvary se odkazují k tradici českého sklářství – křišťálovému výbrusu.
Interiér nejluxusnější výbavy nabídl pohodlné kožené sedačky, které byly vyhřívané a odvětrávané, ani boční vedení nebylo špatné, k dokonalosti by přispělo ještě jejich nižší uložení. Nový Superb nabízí na sedadle spolujezdce kouzelné tlačítko, kterým se dá nastavení ovládat z místa v druhé řadě. Tím dává jasně najevo, že je připraven vozit významné cestující, kteří nejen že sedí na nejbezpečnějším místě vzadu, ale také si mohou nadiktovat, kolik místa pro nohy budou mít za předním sedadlem. Těžko říct, jak moc využívaný nástroj to bude, protože vzadu je místa nadbytek a i dlouháni se tu usadí zcela pohodlně i bez tohoto imperátorského manévru.
Palubní deska limuzíny i kombi je shodná, výbava L & K ale znamená odlišnou grafiku ciferníků, kdy je okruží s čísly vyvedeno ve světlé barvě a číslice jsou tvořeny pouze tenkými okrajovými linkami. Vypadá to dobře, a komu se zdá, že jsou hodnoty hůř čitelné, má sice pravdu, ale velká část řidičů stejně využívá analogový ukazatel rychlosti na prostředním informačním displeji. Dekor v černém laku najdete nejen na palubovce a dveřích, ale také na středové konzole kolem řadicí páky automatické převodovky DSG.
Výkon 140 kW je pro Superb rozhodně dostačující, ostatně vůz zhubl oproti předchůdci až o 75 kg. Přeplňovaný naftový dvoulitr nepatří k nejvýkonnějším jednotkám, které by mateřský koncern mohl Superbu nadělit, ale hodně se mluví o tom, že by do nabídky mohl přibýt i 2.0 TDI biturbo, který najdete v Passatu. Testovaný motor se ovšem pro dálniční přesuny ukázal jako velice výhodný, protože zaručí hladkou a rychlou jízdu, nechybí výkon pro předjíždění a přitom vás s jednou nádrží doveze hodně daleko. Uváděná spotřeba je v kombinovaném provozu 5,1 l/100 km, náš výsledek během testu byl 6,6 litrů. Svůj podíl na tom má nastavení šestistupňového automatu DSG, který drží otáčky hodně nízko. Pokud vás ale klidný styl jízdy přestane bavit, máte možnost ručního řazení, které motor znatelně probere.
Superbu velmi prospělo zařazení adaptivního podvozku do možné výbavy, což se stalo poprvé v jeho historii. Díky tomu máte možnost nastavit tlumiče a posilovač řízení na normální, komfortní nebo sportovní jízdu, případně volíte vlastní nastavení Individual nebo ekoprovoz. V komfortním nastavení se bude citlivějším pasažérům zdát podvozek na nerovnostech trochu moc houpavý, volba sportovního režimu to ale snadno vyřeší. Připojení kol zadní nápravy probíhá přes haldex 5. generace a testovací podmínky nabídly dost příležitostí vyzkoušet pohon všech kol na mokru, sněhu i náledí, vždy s dobrým pocitem jistoty, směrové stability i ochotného zatáčení podle pokynů volantu.
Nadílka moderních koncernových technologií pokračuje řadou bezpečnostních systémů, z nichž novinkou je například asistent pro jízdu v koloně, který spolupracuje s adaptivním tempomatem a asistentem pro jízdu v pruhu. K dispozici je také sledování mrtvého úhlu, rozpoznání únavy řidiče nebo asistent pro příčné vyjetí z parkovacího místa.
Superb Combi je v nabídce od 644 900 Kč za model 1,4 TSI 110 kW. Od vrcholného 2,0 TDI 4×4 v nejvyšší výbavě jej dělí vzdálenost dost velká – cena tohoto modelu je 1 051 900 korun. Příplatkové jsou pak asistenční a komfortní pakety, naopak součástí výbavy jsou 18 palcová antracitová leštěná kola nebo adaptivní podvozek DCC.
Testovaný model:
motor: vznětový čtyřválec 1968 cm3
výkon: 140 kW/190 k při 3500 – 4000 ot./min.
točivý moment: 400 Nm při 1750 – 3250 ot./min.
rozměry: délka 4856 mm, šířka 1864 mm, výška 1477 mm
rozvor náprav: 2841 mm