Toyota Land Cruiser – Off-road podle evropských pravidel – test

Terénní auta vždycky budila na silnicích respekt. S nástupem moderních evropských SUV však ostražitost lehce opadla a vysoké auto prémiové značky, byť s agresivním grilem, už vám výjimečné postavení v provozu vždy nezjedná. Toyota Land Cruiser, to je ovšem zcela jiná káva.

SONY DSC

Když porovnáte jeho rozměry s velkými SUV, která jsou ovšem spíš než do terénu stavěna pro jízdu na dálnici, velké rozdíly ve velikosti nenajdete. Tomuto těžkotonážnímu obrovi ale téměř bez výjimky uhýbá každý, a to zcela ochotně a nejspíš i bez negativních emocí. Čím to?

Toyota Land Cruiser si především po dlouhá léta drží vzhled robustního terénního vozu, který si nehraje na uhlazeného šviháka. Všechno je na něm patřičně masivní, což jde moc dobře dohromady s tradičním pojetím konstrukce s pevným žebřinovým rámem a tuhou zadní nápravou (podle technické specifikace se čtyřmi podélnými rameny s příčnou vzpěrou). Přestože se zvnějšku nic moc nezměnilo, po posledním faceliftu působí přední část auta mimořádně svěžím dojmem. Mřížka, lépe řečeno mříž s pěti mohutnými žebry, je široce lemována chromem a navazují na ni do boků protažená světla, jejichž spodní část obsahuje řadu LED diod. Široké blatníky a velká zpětná zrcátka robustní vzhled ještě umocňují, a i když aerodynamice zrovna nepomáhají, přehled o dění kolem auta máte díky nim skutečně velice dobrý.

SONY DSC

Ani v interiéru nehledejte výrazné změny. Uspořádání palubní desky se příliš neliší od předchůdce, testovaný model ale znatelně získal díky vysoké výbavě a příplatkovým vylepšením. K charakteru off-roadu těžkého kalibru se dobře hodí kolmo postavený středový panel s dřevěným obložením, které najdete i na volantu, jehož vyhřívaný věnec potěší v chladném zimním období. Přístrojový štít s mohutnými tubusy, které dobře zastiňují číselníky tachometru a otáčkoměru, rovněž typově k autu dobře sedí. Dobrý dojem ale trochu narušují nepříliš příjemné plasty a design tlačítek, díky nimž to celé působí tak trochu prehistoricky. Přesto je dojem z kabiny dost dobrý. Kožená sedadla jsou široká a pohodlná, lehko se v nich uvelebíte v poloze sympatické vašim zádům i končetinám. Mají sice boční vedení, ale jen jemně naznačené, navíc díky šířce opěradla vás v zatáčkách moc nepodrží. Rychle a snadno ale zvolíte nastavení volantu i vzdálenost k pedálům, výhled je výborný a s autem se i přes jeho rozměrnost dobře manévruje.

SONY DSC

Zavazadelník Land Cruiseru je přístupný dvěma způsoby, a to výklopným horním oknem, kudy nakládáte menší předměty, nebo když chcete otevřít doširoka celý nákladový prostor, umožní vám to jednokřídlé velké dveře, které se otevírají do strany. Podle technické specifikace pojme kufr 640 litrů nákladu při pětisedadlovém uspořádání, ovšem když ho napěchujete až po střechu, pak se sem vejde až 1270 litrů.

Dosud jsme moc novinek neobjevili, ale pohled pod kapotu a do technického průkazu prozradí, že velkou změnou je snížení objemu čtyřválcového turbodieselu. Vzhledem k jeho objemu 2,8 l byste hádali, že se jedná spíš o šestiválec, znalci ale vědí, že už jeho třílitrový předchůdce byl rovněž čtyřválcový. Agregát D-4D se zdvihovým objemem válců 2755 cm3 přichází kvůli přísnějším emisním normám, takže již splňuje Euro 6. Je přeplňován turbodmychadlem s proměnlivou geometrií lopatek a slibuje také nižší emise oxidů dusíku díky systému selektivní katalytické redukce (SCR), tedy přeloženo do známých výrazů – pomocí vstřikování močoviny, neboli průmyslovým názvem AdBlue, do výfukového potrubí.

Výkon motoru je 130 kW/177 koní, tedy o 10 kW méně oproti předchůdci. S novou šestistupňovou automatickou převodovkou, která nahradila dosavadní pětistupňový automat, poskytuje maximální točivý moment 450 Nm v pásmu od 1600 do 2400 otáček. Na kolos, který váží 2,2 tuny, to nejsou nijak oslnivé parametry, a ani zrychlení z nuly na stovku za 12,7 sekundy vás nezatlačí do sedadel. Pocítíte to nejen při rozjezdech, které jsou hodně váhavé, ale také v táhlých kopcích. Navzdory tomu je jízda s Land Cruiserem zábavná, a to především kvůli jeho terénním schopnostem. Ty by ostatně měly být hlavním důvodem pro jeho pořízení.

Ovladače off-road funkcí najdete na středovém panelu. Výšku podvozku, využití mezinápravového diferenciálu a rozdělení točivého momentu na jednotlivá kola volíte pomocí tlačítek, velký kruhový ovladač nastavuje parametry pro terénní jízdu. Volič terénu reguluje škrticí klapku, brzdy a řízení trakce. Můžete jej nastavit na Mud and Sand (bláto a písek), Loose Rock (volné kameny), Mogul (muldy/boule), Rock and Dirt (kameny a hlína) nebo Rock (kameny). Samozřejmě jsou tu asistenty pro sjíždění a vyjíždění prudkých svahů, projekce předpokládaného průběhu jízdy na displeji infotainmentu nebo celá soustava kamer pro dobrý přehled o okolí vozu (a ovšem i pro snazší parkování). Tohle všechno by vám bylo na nic bez dostatečné světlé výšky nejméně 215 mm, předního nájezdového úhlu 32 stupňů a zadního 26 stupňů a schopnost náklonu až 42 stupňů. Zbývá dodat brodivost 700 mm a výsledkem je jedno z nejlepších terénních aut, které je ovšem také schopno komfortní a pohodlné jízdy na asfaltu a dokonce i na dálnici.

Způsob nastavení tlumičů můžete přepínat rovněž pomocí tlačítka na středovém panelu mezi režimy Sport a Comfort. Jako příjemnější se projevil ten druhý, ani sportovní mód ale není nějak přehnaně tvrdý. Překvapením je průjezd zatáčkami, kdy zaregistrujete jen relativně malé náklony, když uvážíte výšku karoserie a hmotnost auta. Oproti předchůdci je tu patrné vylepšení, stejně jako v případě zvukové izolace kabiny. Zbývá ještě otázka spotřeby, která vzhledem k parametrům vozu těžko může být nízká. V kombinovaném provozu se uvádí 7,4 l/100 km, redakční test s nižším podílem dálniční jízdy ukázal spotřebu 11 litrů.

Toyota Land Cruiser je bez přehánění legendou. Vyrábí se víc než 60 let a po celou dobu se drží svých mimořádných jízdních schopností, díky nimž zdoláte nejen lehký, ale také těžký terén. Ty jí mimo jiné dopomohly i k postavení jednoho z celosvětově nejprodávanějších vozů s pohonem všech kol. Na našem trhu ovšem nebude mít zrovna lehkou pozici, protože kromě testovaného dieselového motoru je k mání už jen s benzínovým šestiválcem 4,0 l, který bude pro českého spořílka asi přece jen moc velkým soustem, a to i díky ceně 1 745 900 Kč. Je totiž k dispozici jen v nejvyšší výbavě Executive. Dieselovou motorizaci ovšem najdete v ceníku už od ceny 1 089 900 Kč, v případě testovaného vozu se ale jednalo rovněž o výbavu Executive, v níž je cena stanovena na 1 615 900 korun.

Testovaný model:

Toyota Land Cruiser

motor:  vznětový čtyřválec 2755 cm3

výkon:  130 kW/177 k při 3400 ot./min.

točivý moment:  420 Nm při 1400 – 2600 ot./min.

rozměry:  délka 4780 mm, šířka 1885 mm, výška 1845 mm

rozvor náprav: 2790 mm



Facebook

Nejčtenější

Nahoru