Finské cesty si zvolil Citroën Racing pro třetí testovací soustředění vývoje nového vozu World Rally Car 2017. Tentokráte si piloti Kris Meeke a Craig Breen vyzkoušeli jízdu v maximálních rychlostech i se slavným skokem a mohli tak otestovat zejména aerodynamické vlastnosti.
S širokými a rychlými cestami patří Finsko ve světě rally mezi nejoblíbenější. Pro vysoké rychlosti a náročnost číst trať se finské silnice řadí mezi nejnáročnější zvláště pro přítomnost skoků, při kterých auta doslova létají. Nebylo proto velkým překvapením, že si tým Citroën vybral pro další fázi vývoje právě Finsko. Po hrbolatém terénu v jižní Francii a blátivých tratích Portugalska, nabídlo Finsko ideální podmínky pro pokračování prověřování spolehlivosti a výkonu. Inženýři se velice podrobně zaměřili na aerodynamiku.
„Volnější předpisy FIA nám dávají možnost vyzkoušet mnohem více řešení než kdykoli předtím,“ říká projektový manažer pro FIA WRC 2017 Alexis Avril. „Karosérie originálního modelu musí být zamaskována a maximální šíře je 1875 mm. V tomto rámci máme hodně volnou ruku pro navrhování podběhů a nárazníků. Můžeme vyvíjet dveře, přívody vzduchu pro chlazení zadních brzd a přidat difuzér…Paradoxně předpisy mnohem více omezují design zadního spojleru než nyní, ale jeho efektivita se zdesateronásobí další úpravou jeho umístění.“
Pracovat na aerodynamice závodního vozu je jako řešit komplexní rovnici na základě maximálního přítlaku, minimálního odporu a maxima chlazení. K dosažení tohoto cíle se inženýři Citroënu Racing dopracovávají podle standardní metodiky.
„Práci začínáme s pomocí CFD výpočtů, které nám ukážou možné volby,“ pokračuje Alexis Avril. „Spolupracovali jsme s designovým studiem Citroënu na tom, aby se závodní auto co nejvíce podobalo produkčnímu modelu. Podle získaných dat jsme postavili model a vyzkoušeli ho v aerodynamickém tunelu! Mezi jednotlivými testy jsme poskytli výpočty CFD inženýrům k doplnění o údaje z aktuálních testování a naopak.“
Tyto expertní výsledky jsou v dalším vývoji hojně využívány: „Hodně jsme pokročili v našem pochopení principů a aerodynamického výkonu od roku 2013 a debutu ve WTCC programu. Ne vše se však dá z obou odlišných disciplín využít. Okruhové závody se s typickou systematičností neuplatní v rally sportu. Proto jsou tak důležité kompromisy.“
Zatímco aerodynamiku se daří rozvíjet podle CFD výpočtů a zkoušek v tunelu, testovací tábory pak slouží k ověřování pružnosti dílů. „Poruchovost je základním kamenem úrazu rally. Na blátě, kamenech a šotolině může velice snadno odpadnout prvek nebo dojít k blokaci přívodu vzduchu…,“ doplňuje Alexis Avril. „Pak musíte vše dělat znovu v různých podmínkách a hledat kompromis mezi spolehlivostí a výkonem.“