Mercedes-Benz GLE kupé – další svatba SUV a kupé – test

 

Auto jako takové má ze své technické podstaty předem dané tvary, které se ani po více než století jeho existence výrazně nemění. Zákazníci jsou ale čím dál vybíravější, a tak automobilky zkoušejí různá nová řešení, která by na trhu zaujala. Spojení vysokého SUV a sportovního kupé je jedním z nich. Je ale natolik odvážné a šokující, že si na ně jen tak někdo netroufne.

 

Mercedes-Benz GLE kupé

Mercedes-Benz GLE kupé

Není to zase tak dlouho, co se na silnicích zabydlela moderní SUV, ačkoliv kombinace terénního auta s komfortem a jízdními vlastnostmi osobního vozu se zdála být zpočátku tak trochu zbytečná. Řidiči si je ale natolik oblíbili, že dnes tvoří možná až čtvrtinu vozů prodávaných v Evropě. Sotva se ale tahle auta začala masově prodávat, přišlo další křížení genů. Výsledkem jsou crossovery, tedy auta, která mají míchání charakterů přímo v názvu. Jen málokterá značka se ale může pochlubit tím, že dokáže skloubit dvě auta s tak odlišnými vlastnostmi, jaké mají velké SUV a sportovní kupé.

Průkopníkem tu byla značka BMW, která svým modelem X6 doslova vyrazila dech celé motoristické veřejnosti. Mercedes si s uvedením podobného vozu dal hodně na čas a až s několikaletým odstupem uvedl na trh vůz GLE kupé. Jedná se o kombinaci modelu GLE (donedávna nesl název ML) a stylu kupé třídy S, tedy designově mimořádně povedeného auta. A zatímco X6 si musela projít trnitou cestou úplného nováčka, GLE kupé přichází již do probádaného a připraveného segmentu.

Na první pohled jsou si obě auta dost podobná, ale zatímco X6 v aktuálním provedení opustila robustní a baculaté obliny a vyrýsovala se do ostrých linek, GLE kupé přijíždí s mohutnými svaly, takže působí jako těžký atlet. Příď se sice hodně podobá modelu GLE, od něhož je auto odvozeno, snadno je ale od sebe odlišíte, protože zatímco SUV má na mřížce chladiče dvě masivní chromové lamely, kupé nese velkou hvězdu uprostřed jedné lamely. Směrem vzad rozdílů přibývá, protože kabina ve stylu kupé má výrazně nižší okna a svažitou střechu. Záď opět vychází z kupé, rysy SUV ale reprezentuje široký ochranný kryt s dvojitými koncovkami výfuku.

Interiér vychází z SUV, takže sedíte pěkně vysoko, ale pocit dynamického kupé navozují například sportovní sedadla s masivním bočním vedením na opěradlech nebo uspořádání středové konzoly, jíž dominuje ovládání systému Comand s touchpadem. Volant je tříramenný a poměrně malý, což opět umocňuje dojem sportovního vozu. Displej infotainmentu je částečně integrován do středového panelu. Na centrálním tunelu najdete kromě otočného voliče jízdních režimů také touchpad pro ovládání multimediálního systému. Ve srovnání s nedávno testovaným GLE máte sice pocit většího kontaktu s autem, ale není to tím, že by byl interiér málo prostorný. Na zadních sedadlech je rovněž místa dost a příjemně se tu cestuje i na velké vzdálenosti, což jsme vyzkoušeli během sedmi set kilometrů ujetých v jednom dni. Velký je i zavazadelník, který pojme 650 litrů nákladu, musíte ale počítat s omezením co do rozměrů nakládaných předmětů, a to kvůli sklonu střechy, ale také vysoké nákladové hraně.

SONY DSC

Psí počasí v průběhu testu auto nevyvedlo z míry a skvěle fungující podvozek nám umožnil celkem rychlou jízdu. Stejně jako model GLE využívá i GLE kupé pohon všech kol 4MATIC, který rozděluje hnací sílu motoru rovnoměrně mezi přední a zadní nápravu v poměru 50 : 50. Systém Dynamic Select umožňuje nastavení jízdních režimů na komfortní jízdu, povrch se zhoršenou přilnavostí, Sport a Sport+, který umocní zvuk motoru, změní řazení devítistupňového automatu do ostřejšího stylu a pracuje i s meziplyny. Změní se také nastavení centrálního displeje, který nabídne nejen výraznější grafické prvky, ale především údaje o podélném a příčném zrychlení nebo úhlu natočení volantu. Stabilitu při dynamické jízdě podpoří vzduchové odpružení s variabilními tlumiči a aktivní systém proti naklánění karoserie. K dispozici je i možnost nastavení vlastních parametrů v režimu Individual. Podvozek dokáže odfiltrovat i výraznější příčné nerovnosti, lehce z míry ho vyvedou jen hluboké díry a výmoly. Maximální pohodlí si užívají i cestující vzadu, kde rychlost jízdy daleko za dálničním limitem ani nepostřehnete.

Testovaný model 350d pohání třílitrový přeplňovaný dieselový šestiválec o výkonu 258 koní, řazený novou devítistupňovou automatickou převodovkou 9G-Tronic. Jeho zvuk je velice kultivovaný, navíc do kabiny téměř neproniká. O jeho schopnosti poradit si s těžkým autem, které váží 2,3 tuny, není žádných pochyb. Akceleruje s ním snadno a udávaný parametr zrychlení z nuly na stovku za sedm sekund se zdá být zcela reálný. Absolutně bez výhrady je automatická převodovka, která řadí tak hladce, že o její existenci téměř nevíte. Uváděná kombinovaná spotřeba činí 7,2 l/100 km, náš redakční test pak ukázal 10,1 l/100 km.

Zajímavé je, že řada asistenčních a bezpečnostních systémů, jako brzdový asistent nebo pomocník při rozjezdu do kopce nebo asistent boční stability pro lepší odolávání bočnímu větru, jsou již ve standardu. Základní cena testovaného vozu činila 1 778 700 Kč, příplatková výbava, která zahrnovala především metalický lak a kožený interiér, panoramatický kamerový systém pro parkování, multimediální systém Comand Online, sada sofistikovaných jízdních asistentů nebo vzduchové odpružení, zvýšila jeho cenovku na 2 292 173 Kč.

Testovaný model:

Mercedes-Benz GLE kupé

motor:  vznětový šestiválec 2987 cm3

výkon:  190 kW/258 k při 3400 ot./min.

točivý moment:  620 Nm při 1600 ot./min.

rozměry:  délka 4900 mm, šířka 2003 mm, výška 1700 mm

rozvor náprav: 2915 mm



Facebook

Nejčtenější

Nahoru