Honda uveřejnila detaily řešení aerodynamiky modelu NSX

 

Nový model Honda NSX, který přinese „nový sportovní zážitek“ do segmentu supersportovních vozů, překonává stávající představy stejně, jako je překonávala celé čtvrtstoletí první generace NSX. Jedním z klíčových konceptů, který byl použit při vývoji tohoto vozu, bylo „komplexní řešení celkové aerodynamiky“. Cílem bylo dosáhnout vynikající přítlak, minimalizovat aerodynamický odpor a vylepšit přilnavost, stabilitu a vyváženost.

NSX Total Airflow Management CFD Airflow Paths

„Projektování zcela nové Hondy NSX je v mnoha ohledech doslova modernistické, proto bylo pro specialistu na aerodynamiku opravdu zajímavé na takovém voze pracovat,“ říká Thomas Ramsay, vedoucí projektu aerodynamiky a chlazení nového supervozu Honda.

„Aby bylo možné naplnit ambiciózní cíle, vytvořit moderní design výbavy a nabídnout adekvátní styling, museli technici společnosti Honda zcela přepracovat technické provedení karoserie tohoto moderního supervozu,“ pokračuje Ramsey. „Toto nové komplexní řešení celkové aerodynamiky podporuje chlazení součástí a aerodynamiku a zároveň přispívá k ještě dynamičtějšímu stylingu.“

Aby Ramsey a jeho spolupracovníci dokázali zkombinovat požadavky na vynikající přítlak a účinné chlazení, snažili se získat z proudění vzduchu okolo a uvnitř NSX co nejvíce výhod. K optimalizaci sofistikovaných tvarů karoserie využili konstruktéři výpočetní simulace proudění vzduchu (CFD) a testování modelů ve 40% měřítku v moderním aerodynamickém tunelu společnosti Honda ve státě Ohio. Tvar a proporce povrchů, vtokových mřížek a výfukových otvorů snižují aerodynamický odpor, vytvářejí přítlak, maximalizují chlazení a účinně odvádějí nežádoucí teplo. Analýza byla ověřena ve velkém aerodynamickém tunelu s pohyblivou rovinou, kterým společnost Honda disponuje v japonském Tochigi.

NSX Total Airflow Management

Vyvážení přítlaku pro optimální výkon

Pečlivě bylo vyladěno vyvážení přítlaku, který vytváří tvar karoserie NSX. Všestranný program výzkumu a vývoje ukázal, že vytvoření přibližně třikrát většího přítlaku v zadní části vozu oproti přední části přinese optimální rozložení přítlaku pro závodní i každodenní jízdu.

Zadní difuzor společně se zadním spojlerem a koncovými výřezy vytvářejí značný přítlak a účinně regulují odpor, který vytváří aerodynamická brázda vytvářená za vozem. Tento intenzivní přítlak modelu NSX vzniká bez nutnosti aktivní aerodynamické karoserie nebo jiných prostředků.

Vzduch vstupující do předku vozu postupuje po pečlivě optimalizovaných výstupních drahách, které odpovídají celkovému průtoku vzduchu, maximálnímu přítlaku a nízkému koeficientu odporu. Vzduch je poté při výstupu důmyslně usměrňován do sacích otvorů ve středu motoru pro dosažení předem stanoveného charakteru přítlakového proudění.

Průduchy jsou speciálně umístěny tak, aby omezovaly turbulence a aerodynamické ztráty okolo předních kol. Společně s novými průduchy v upevnění předních blatníků stabilizují proudění vzduchu v dolní části bočních stran vozu. Tyto průduchy společně s „plovoucími“ zadními sloupky přivádějí proud vzduchu do výrazných bočních sacích otvorů, odkud jsou rozváděny do sání motoru, prostoru motoru a k mezichladičům turbokompresoru. Boční sací otvory jsou rovněž konstruovány tak, aby směřovaly proud vzduchu přes záď vozu pro zvýšení přítlaku.

NSX Total Airflow Management 1
Odvádění tepla

V rámci přístupu komplexního řešení celkové aerodynamiky zajišťuje design karoserie modelu NSX také vysoce účinný odvod tepla, který vyžaduje jeho hybridní hnací ústrojí. Je zde sedm různých primárních zdrojů tepla – 3,5litrový motor V6, dva turbokompresory, devítistupňová dvouspojková převodovka (DCT), rozdělovací převodovka a dva motory dvoumotorové jednotky. Pro zajištění účinného chlazení každého z těchto prvků je proudění vzduchu řízeno 10 různými výměníky tepla.

Otvory na přední straně vozu přivádějí proud chladicího vzduchu do hlavních výměníků tepla, které jsou umístěny v přední části – přední chladiče motoru, chladič dvoumotorové jednotky, kondenzátor, chladič převodovky a hybridní rozdělovací převodovky. Vzduch proudící přes střechu a dolů po skle zadního okénka je zachytáván a přiváděn do chladiče spojky převodovky a pro pomocné chlazení prostoru motoru.

Tento přístup výrazně přispívá k charakteristikám supervozu, který citlivě reaguje na povely řidiče s neuvěřitelnou přesností a nulových zpožděním a zároveň minimalizuje zatížení řidiče. Tyto vlastnosti společně definují „nový sportovní zážitek“.

 



Facebook

Nejčtenější

Nahoru