Zdá se vám, že rovnice v úvodu nejde úplně dohromady? Není divu, protože značku BMW si spojujeme především s prémiovými sportovními auty, u nichž je řidič vždycky na prvním místě. Proto je počin v oblasti velkoprostorových vozů sice trochu překvapivý, v konečném důsledku ale plní očekávání automobilky – přivést ke značce nové zákazníky.
U aut s ikonickými kroužky předních světlometů hledáme vždycky trochu víc sportovního ducha než u ostatních. To, co jinde projde jako úlitba pohodlí pasažérům nebo jednoduššímu ovládání vozu, by se u BMW posuzovalo jako odklon od tradičních hodnot. Není tedy divu, že modely typu MPV, které jsou uváděny jako řada 2 Active Tourer a Gran Tourer, byly od počátku pod drobnohledem náročných očí motoristických novinářů. Ono to totiž není jen tak, když se s modrobílým znakem na kapotě objeví předokolka s vysokou karoserií.
Naše zvyky se v čase mění, takže není divu, když po letech exponovaného životního stylu jako single nebo pár bez závazků nakonec zakotvíme v rodinném přístavu a unaveni touto změnou zatoužíme po troše pohodlí. Stačí si jen představit každodenní eskamotáž s dětskou autosedačkou nebo kočárkem, které se snažíme nacpat do sportovního kupé. I kdyby se to tam nakrásně všechno vešlo, komu by se chtělo?
Nemusíte ale zrovna zakládat rodinu na to, abyste ocenili výhody velkoprostorové karoserie. Možná vás chytne létání na padáku, propadnete kouzlu snowboardingu nebo jiných sportů, které jsou náročné na vybavení. S přibývajícím věkem a rostoucí částkou na výplatní pásce vás romantika cestování se zavazadly čouhajícími až k volantu přestane lákat a zabrousíte při výběru aut k něčemu praktičtějšímu. A protože neradi děláte kompromisy, nehodláte slevit z jízdních vlastností ani prémiové značky. Právě na vás má políčeno Gran Tourer.
Může být sedmimístný a ve druhé i třetí řadě sedadel můžete umístit tři plus dvě autosedačky. Poslední řadu ale taky můžete složit pod podlahu a získat prostor pro 560 litrů nákladu. Sklopíte-li druhou řadu, bude to dokonce 1820 litrů. Je příjemné, že sedadla se snadno ovládají stiskem tlačítka a víko kufru otevřete buď elektrickým tlačítkem nebo pouhým pohybem nohy pod zadním nárazníkem. Variabilita vnitřního prostoru je ale ještě mnohem větší, ať už se jedná o skládací nosič kol, který rozložíte, jen když ho opravdu potřebujete, kotvicí body a multifunkční háčky v zavazadelníku.
Důležitá je ovšem i otázka designu. Přední pohled vás ujistí, že se stále jedná o BMW. Ledvinky na přední masce, kruhové světlomety a široká kapota, to všechno tu je. Jistěže u karoserie MPV nemůžete hledat sportovní rysy, ale i tady se designéři snažili maximálně zachovat dynamické linie. Světlomety využívají LED technologii a můžete mít i úsporná bi-LED světla, a to potkávací i dálková.
Interiér odpovídá aktuálním BMW, což znamená nejen směrování důležitých ovladačů k řidiči, ale i optické šikmé dělení středové konzoly. Uvnitř si nebudete připadat jako v MPV, snad jen s výjimkou zvýšeného sezení za volantem. Jinak je tu fanouškům značky vše důvěrně známé, včetně kruhového ovladače systému iDrive. Dvoubarevné černo béžové řešení interiéru testovaného auta je slušivé a působí dobře, stejně jako trochu nezvyklý tvar sedadel, jejichž sedáky vypadají na první pohled trochu subtilní, sedí se v nich ale pohodlně a mají i dobré boční vedení. Drobnou změnou je head-up displej, který nepromítá informace na čelní sklo, ale je umístěn samostatně za volantem.
Gran Tourer má pohon předních kol, to je prostě fakt. Podvozku ale byla věnována maximální péče, aby autu zůstaly zachovány dobré jízdní vlastnosti, kterých si na této značce tak ceníme. Kola mají široký rozchod, karoserie je poměrně tuhá, těžiště položené co možná nízko. Přední náprava se spodními příčnými rameny a zadní víceprvek spolupracují s elektromechanickým posilovačem řízení, průjezd zatáčkou optimalizuje systém Performance Control pro eliminaci nedotáčivosti. Můžete si zvolit jízdní režim Sport, Comfort nebo Eco Pro k maximálně úsporné jízdě. Celkový dojem je víc než dobrý – málo náklonů v zatáčkách, odpovídající zpětná vazba od kol, slušná přilnavost, dobře drží stopu i ve vyšší rychlosti.
Jednotlivým motorizacím jsme se už hodně věnovali při oficiálním uvedení na trh, proto se soustředíme jen na testovaný dieselový dvoulitr v modelu 218d. Výkon 150 koní je na auto, které má pohotovostní hmotnost 1525 kg, absolutně dostačující a motor má slušné parametry i pro dynamičtější jízdu – z nuly na stovku zrychlí za 9,3 sekundy, maximální rychlost je 205 km/h a v reálu se projevuje dost svižně na to, aby s ním Gran Tourer aspiroval na jedno z nejdynamičtějších MPV na trhu. V kombinovaném provozu by měl žádat podle katalogových údajů jen 4,5 l/100 km, naše spotřeba během testu byla 8 l. Řazení manuální šestistupňovou převodovkou si člověk v novinářských vozech BMW příliš často neužije, proto byl testovaný Gran Tourer výbornou příležitostí znovu se přesvědčit, že je přesné a s motorem dobře sladěné.
Rodina ocení také plejádu asistenčních systémů fungujících na základě informací z kamer. V nabídce je varování před čelním nárazem, před střetem s chodcem (s funkcí brzdění), adaptivní tempomat, asistent pro jízdu v koloně, varování před nechtěným opuštěním jízdního pruhu nebo překročením povolené rychlosti.
Základní cena modelu BMW řady 2 Gran Tourer začíná na 676 000 Kč za benzínovou motorizaci s výkonem 136 koní. Testovaná verze má u základní výbavy cenovku 787 800 korun.
Testovaný model:
BMW řady 2 Gran Tourer
motor: vznětový čtyřválec 1995 cm3
výkon: 110 kW/150 k při 4000 ot./min.
točivý moment: 330 Nm při 1750 ot./min.
rozměry: délka 4556 mm, šířka 1800 mm, výška 1641 mm
rozvor náprav: 2780 mm