Přes podstatné snížení stojanových cen nafty na přelomu roku 2014/2015 dopravci stále aktivně hledají maximální provozní úspory. Podle údajů shromážděných společností DKV Euro Service, předním evropským poskytovatelem služeb pro dopravce, dochází k postupnému přechodu zákazníků od prémiových značek k ekonomicky výhodným čerpacím stanicím nebo lokálním řetězcům.
Průběžné kontroly České obchodní inspekce, svědčící o rostoucí kvalitě pohonných hmot u levnějších čerpacích stanic, vnesly více důvěry do tohoto segmentu.
„Opakovaná tankování u ekonomicky výhodných čerpacích stanic za nejnižší cenu při zachování kvality paliva preferuje více než 90 % zákazníků DKV. Mezi lety 2012 a 2015 se tak zvýšil objem tankování našich zákazníků u levnějších čerpacích stanic v Česku o 10 %,“ konkretizuje Ondřej Pavlík, výkonný ředitel české a slovenské pobočky společnosti DKV Euro Service. Tento trend se přitom netýká pouze České republiky, ale platí stejnou měrou i pro další země, kde DKV působí. Například v Rakousku došlo v posledních třech letech k přesunu 5 % objemu natankovaných pohonných hmot od prémiových k ekonomicky výhodným čerpacím stanicím, v Polsku byl přesun 8%, na Slovensku 15% a ve Francii dokonce 20%.
„Zájem o levnější čerpací stanice poroste i v letošním roce,“ říká Ondřej Pavlík a dodává, že DKV reaguje na tento trend rozšiřováním nabídky tankovacích míst právě o ekonomicky výhodné čerpací stanice s kvalitními pohonnými hmotami, včetně těch u velkých obchodních řetězců.
V letošním roce došlo k výraznému poklesu cenové hladiny u dvou největších sítí čerpacích stanic s vlivem na okolní místní konkurenci. Tlak na cenu ze strany zákazníků dopravců však navzdory ceně paliva nikterak nepolevil, ba naopak mnohdy zesílil, a to určuje poptávku po dalších provozních úsporách.
Z dat shromážděných společností DKV Euro Service dále vyplývá, že v reakci na tankovací migraci nákladních autodopravců dochází ke snižování cenových rozpětí stojanových cen. V České republice představoval tento pokles rozpětí v uplynulých pěti letech celou třetinu. „Český nákladní dopravce nyní – na rozdíl od nedávné minulosti – opět stále více preferuje domácí tankování před zahraničním,“ uvádí O. Pavlík. „Dočasné oscilace se sice objevují, zejména kvůli kurzu nebo jiné výchozí částce při tvorbě ceny v zahraničí, případně vlivem vratky části spotřební daně, ale tento trend je zcela zřejmý.“
DKV Euro Service je jednou z vedoucích servisních společností v oblastech logistiky a silniční přepravy, která již od roku 1934 nabízí profesionálům v dopravě bezpočet služeb zaměřených na optimalizaci nákladů a efektivní řízení vozových parků na evropských silnicích. Mezi ně patří například bezhotovostní platby za produkty a služby u 60 000 obchodníků se širokým portfoliem nabízených značek a také služby jednotné úhrady mýtného nebo vratek daně z přidané hodnoty a spotřební daně.
DKV Euro Service je součástí DKV MOBILITY SERVICES Group. Skupina je zastoupena ve 42 zemích, zaměstnává přes 700 pracovníků po celé Evropě a v roce 2015 dosáhla obratu 5,8 miliard eur. V loňském roce bylo v oběhu zhruba 2,5 milionu servisních karet DKV a palubních jednotek u více než 120 000 zákazníků. Ve stejném roce byla karta DKV vyhlášena pojedenácté za sebou „Nejlepší značkou“ v kategorii palivových a servisních karet.