Citroën C4 Cactus – francouzský originál – test

Zaujmout vzhledem v nabídce vozů masové produkce není jednoduché. Auta jsou si podobná, sice ne jako vejce vejci, ale přesto člověku, který není zrovna automobilový fanda, začnou časem splývat. K upoutání pozornosti je zapotřebí skutečně notná dávka odvahy. A tu Citroën v případě modelu Cactus rozhodně měl.

Citroën C4 Cactus

Citroën C4 Cactus

Uvést na trh vůz s tak vyčnívajícím designem se často nepodaří. Citroënu se to povedlo. Karoserie krabicovitého tvaru není už v dnešní době nic až tak výjimečného, ale Cactus zaujme především plochami umístěnými na bocích, kterým se říká Airbumps. Jedná se o jakési kapsy z umělé hmoty, které jsou naplněny vzduchem. Jsou tu proto, aby uchránily auto před odřeninami a škrábanci, které na parkovištích schytáte, ani nevíte jak. Další podobné ochranné prvky jsou na blatnících, prazích, náraznících a pod světlomety vpředu i vzadu. Zkrátka všude tam, kde je auto náchylné na poškození. Takže se už nemusíte obávat kolizí s nákupním vozíkem nebo prásknutí dveřmi vedle parkujícího auta. Proti tomu by měl být Cactus odolný.

Označuje se jako C4 Cactus a i svými rozměry vychází z řady C4. Na délku měří 4157 mm, je ale lehce zvýšený na celkových 1480 mm. Právě výška by jej řadila spíš po bok MPV, podle vzhledu jej ale můžete zařadit například i mezi malé městské crossovery. Tomu by svědčilo i vymezení konkurenčních aut, kterými by měly být Peugeot 2008, Opel Mokka či Nissan Juke. Jinak ale Cactus přesně zařadíte jen stěží – žádné jiné auto na trhu se mu nepodobá.

Exteriér budí pozornost, o tom není pochyb, zvlášť když bylo testované auto v bílém provedení laku s kontrastními tmavými plochami Airbumps i dalších ochranných prvků. V interiéru je Cactus rovněž výjimečný. Vše se ovládá prostřednictvím velkého dotykového displeje na středovém panelu, což by mělo nadchnout především příslušníky nejmladší generace řidičů, kteří jsou již odchovaní chytrými mobilními přístroji. Pro zákazníka zvyklého na tradiční ovládání bude k přivyknutí potřeba přece jen více času. I před řidičem je totiž místo klasické kapličky digitální displej, na němž se zobrazují zvolené údaje, ovšem kromě otáček. To ale není zdaleka všechno. Také místo vnitřních madel pro otevírání dveří najdete speciální úchyty podobné poutku, sedadla jsou široká a mají čtverhranný tvar. Určitě vás překvapí i fakt, že zadní okénka v autě nejsou klasicky stahovací, ale výklopná.

SONY DSC

Všechny tyto úpravy nejsou jen tak pro nic za nic. Jedním z důvodů je samozřejmě šokovat zákazníka něčím zcela novým, druhým, výrazně prozaičtějším, je pak odlehčení hmotnosti. V tomto směru se záměr rozhodně také podařil, vždyť Cactus váží něco kolem tisíce kg, což se vzhledem k výkonu motoru projevilo i nečekanou živostí vozu. K tomu ale později, nyní ještě dodejme, že v druhé řadě sedadel je místa znatelně míň než vpředu, zavazadlový prostor ale nabídne slušných 348 litrů.

Z motorizací máte na výběr benzínové i dieselové jednotky v rozsahu výkonu od 82 do 110 koní. Testovaný tříválec objemu 1,2 l můžete mít ve dvou výkonových verzích, přičemž my jsme měli v testu silnější variantu se 110 koňmi, řazenou pětistupňovým manuálem. Vzhledem k poměru výkonu motoru a hmotnosti auta byl výsledný dojem z jízdy velmi dobrý. Tříválcový motor má velmi hladký chod a jeho záběr je rovněž slušný, celkem dobré je i řazení až na trochu nevýrazný pohyb řadicí páky v kulise. Katalogová kombinovaná spotřeba je 4,7 l/100 km, během redakčního testu bez nějaké zvláštní snahy o úsporný provoz a s podílem rychlé jízdy po dálnici pak byla spotřeba 6,8 l/100 km.

Jízdní projev Cactusu je překvapivě svižný, auto je dobře ovladatelné, nebojí se rychlejšího průjezdu zatáčkou a náklony vysoké karoserie v zatáčkách nejsou nijak dramatické. Na přední nápravě je pseudo McPherson s trojúhelníkovými rameny, vinutými pružinami, teleskopickými hydraulickými tlumiči a zkrutným stabilizátorem, na zadní nápravě pak vlečená ramena, deformovatelná příčka, vinuté pružiny a teleskopické hydraulické tlumiče. Poháněna jsou kola přední nápravy, pohon všech kol není v nabídce. Až na občasné drsnější přejezdy nerovností se choval podvozek dost ukázněně, příjemně překvapila i dobrá směrová stabilita, a to nejen na okresce, ale i na dálnici a ve vyšší rychlosti.

Ve standardní výbavě je poměrně široká řada bezpečnostních systémů, jako jsou asistent pro rozjezd ve svahu, kontrola tlaku v pneumatikách nebo tempomat. Za příplatek je k dispozici zadní parkovací asistent, zadní parkovací kamera nebo asistent pro zaparkování v řadě. Aktuální akční ceník nabízí Citroën Cactus za cenu 299 900 Kč v základním modelu 1.2 s výkonem 82 koní. Testovaný vůz začíná s cenou na 369 900 Kč, v druhé nejvyšší výbavě Shine, kterou jsme měli v testu, se cena dostane nejméně na 399 900 korun.

Testovaný model:

Citroën C4 Cactus

motor:  zážehový tříválec 1199 cm3

výkon:  81 kW/110 k při 5500 ot./min.

točivý moment:  205 Nm při 1500 ot./min.

rozměry:  délka 4157 mm, šířka 1729 mm, výška 1480 mm

rozvor náprav: 2595 mm



Facebook

Nejčtenější

Nahoru