Lexus představil model NX a dal tak zřetelně najevo chuť pokračovat nastoupenou cestou extravagance a neobvyklých řešení. Jako první byl uveden hybrid, nyní přišla na řadu další verze s přeplňovaným benzínovým motorem. Prvním, který kdy Lexus do svého auta použil.
Přeplňování se u asijských značek moc nenosí, zatímco evropské automobilky turbodmychadly nešetří. Lexus většinou těží z dlouholetých zkušeností Toyoty s hybridními pohony a pro své prémiové vozy volí výkonný benzínový motor ve spojení s elektromotorem. Tak tomu bylo i u první verze tohoto designově neobyčejně sebevědomého modelu. Zařazení turbomotoru by mělo přilákat zákazníky, kteří na nějaký ten litr benzínu nekoukají.
V černém provedení laku karoserie je auto emocionálně trochu klidnější, i když hran, lomů a špiček je tu pořád dost a dost. Atletické rysy nikdo nepřehlédne, vždyť také pocházejí z konceptu LF-NX, který byl velice provokativní a výstřední.
Na délku měří 4630 mm, šířka je 1845 a výška 1645 mm. Díky linii přídě a prolisům v předním nárazníku ale nepůsobí zdaleka tak robustně, jako jiná SUV s jeho proporcemi. Vřetenovitá přední mřížka, která se odkazuje k samurajské helmě, je lemována předními světlomety s ostře zalomenými LED diodami pro denní svícení. Na světlometech si dali designéři záležet. Na celé auto je použito 90 diod – 6 jich je v každém sdruženém světlometu, denní svícení využívá 23 na každé straně, 16 jich spotřebovala každá směrovka. Do zatáček přisvěcují adaptivní světlomety rovněž s LED diodami.
Lexus u tohoto vozu použil u kliky dveří speciální systém, který má skrytou vložku zámku a integrované osvětlení. Od dříve uvedeného hybridního modelu odlišíte verzi s přeplňovaným motorem díky lichoběžníkovým koncovkám výfuku. Pro vylepšení aerodynamiky je použit zadní spoiler s hranou otočenou vzhůru, který konstruktéři zvolili po důkladném testování v aerodynamickém tunelu. Koeficient odporu vzduchu činí u NX 200t 0,33.
Vozy Lexus se vyznačují mimořádným komfortem v interiéru, luxusními materiály a precizním zpracováním. Model NX v tomto směru není výjimkou. Uvnitř budete hýčkáni pohodlnými sedadly, širokou loketní opěrkou uprostřed a kůží čalouněnou palubní deskou. V případě testovaného modelu je působivé dvoubarevné provedení přístrojové desky i sedadel. V zadní řadě lze sedadla elektricky sklopit (jsou dělena v poměru 40:60) během deseti vteřin do úplné roviny. Zavazadlový prostor nabízí 475 litrů objemu. Další technologickou lahůdkou, kterou si Lexus pro model NX připravil, jsou dotykové spínače v čalounění stropu. Stačí, když se k nim přiblíží váš prst a lampička nebo stropní světlo se samy rozsvítí.
Přístrojový štít s virtuálními ukazateli je dobře umístěn a číslice bez problémů čitelné, středový panel není přetlačítkovaný a v horní části je ukončen samostatným displejem infotainmentu, který by možná snesl trochu větší rozlišení a modernější grafiku. Jinak tu ale čeká řada dalších pokrokových technologií, jako panoramatické kamerové sledování okolí vozu nebo rozhraní pro ovládání a nastavení vozu i multimédií, které obsluhujete pomocí dotykové plochy podobné touchpadu. Pro vaše pohodlí je tu i polštářek ve tvaru počítačové myši, na němž si pohodlně opřete ruku. Je fakt, že na tento způsob ovládání je nutno si zvyknout a ne každému je příjemný, ale pokud vám nesedne, obejdete se i bez něj. Další novinkou je head-up displej promítající informace o jízdě do čelního skla, technickou vychytávkou pak přihrádka pro bezdrátové dobíjení mobilních telefonů.
Přeplňovaný dvoulitrový motor pochází z dílny Lexusu a využívá turbodmychadlo typu Twin Scroll. Splňuje Euro 6 a měl by spotřebovat průměrně 7,7 l/100 km. Nám se podařilo během redakčního testu jezdit těsně pod deseti litry. Výkon tohoto motoru nabídne působivých 238 koní a točivý moment 350 Nm. Z nuly na stovku zrychlí za 7,1 sekundy a maximální rychlost má 200 km/h. Řadí se automatickou šestistupňovou převodovkou s možností sekvenčního řazení, která zaručuje hladkou jízdu, někdy až trochu popírající skvělý výkon motoru. Když ale potřebujete rychle akcelerovat při předjíždění, umí motor dost razantně probudit ruční řazení.
Podvozek nabízí velmi komfortní jízdu, někdy je ale až příliš houpavá, a to zejména na okreskách, kdy byste s chutí vyzkoušeli sportovnější projev motoru. Ten totiž umožňuje volič jízdních režimů, který nabízí kromě módu Normal a Eco také Sport a Sport+. Lexus NX má také adaptivní variabilní odpružení, které ovlivňuje nastavení tlumičů a odpružení. Vzhledem ke stavbě karoserie ale nemůžete čekat úplnou redukci náklonů, takže sílu motoru využijete spíš k rychlé jízdě po dálnici než pro kličkování v serpentinách.
Bezpečnost hlídá několik asistentů, kteří například dokážou udržet vůz v jízdním pruhu, předcházet srážce s vozidlem před vámi a automaticky přepínat potkávací a dálková světla. Stejně jako ostatní modely značky Lexus má i NX možnost volby audiosystému Mark Levinson, který má jen velmi málo stejně skvělých konkurentů.
Model NX 200t začíná s cenou na 1 079 000 Kč (s pohonem přední nápravy), s pohonem AWD stojí nejméně 1 129 000 korun.
Testovaný model:
Lexus NX 200t
motor: zážehový čtyřválec 1998 cm3
výkon: 175 kW/238 k při 4800 – 5600 ot./min.
točivý moment: 350 Nm při 1650 – 4000 ot./min.
rozměry: délka 4630 mm, šířka 1845 mm, výška 1645 mm
rozvor náprav: 2660 mm