Defender s automatickou převodovkou

Vůz, který psal svou historii od konce druhé světové války, byl vždycky nejvyužívanější pro armádní účely. Byl ale oblíben i u cestovatelů do extrémních podmínek nebo u milovníků těžkého off-roadu. A co automat v tomto typu vozu? Může se hodit v situacích, kdy prostě na řazení není čas.

SONY DSC

Defender není úplně ten typ auta, který by si někdo kupoval z frajeřiny. Jeho ovládání není žádná hračka, o komfortu na palubě nemůže být řeč. Své o tom ví levý loket každého, kdo kdy seděl za jeho volantem. Může být buď otlučený, když necháte zavřené okno, nebo omrzlý, když okénko otevřete a loket necháte čouhat ven.

Přestavba převodovky na bezestupňový automat ale není cestou k většímu pohodlí. Jedná se o řešení pro případy, kdy je řidič nucen zvládat velmi náročné podmínky a s autem nejezdí pro své vlastní potěšení, nýbrž se s ním musí rychle a bezpečně přemístit. Je nasnadě, že k něčemu podobnému bude docházet v bojových situacích, automat se ale může hodit i v těžkém terénu.

Úpravou klasického Defenderu se zabývá společnost v Plzni, která představila tuto přestavbu několika motoristickým novinářům. A protože k dispozici byl i upravený prototyp, měli jsme možnost jej vyzkoušet v terénních podmínkách.

SONY DSC

Bezestupňovou převodovku vyvinuli konstruktéři rakouské firmy VDS a je možné ji použít v Defenderu 110 a 130, a to bez ohledu na stáří vozu a na počet najetých kilometrů. Díky tomu nic nebrání rozvoji této přestavby, přestože výroba modelu Land Rover Defender skončila na začátku tohoto roku a minimálně tři roky bude trvat, než automobilka spustí výrobu modelu nového. Přestavba nevyžaduje žádný zásah do konstrukce vozu a dá se využít pro vojenské i civilní verze Defenderu.

Podívejme se na výhody, které přináší provozu auta. Především zlepšuje životnost motoru, protože zabrání jeho přehřívání ve vysokých otáčkách. Převodovka drží motor neustále v optimálních otáčkách, přitom ale máte k dispozici funkci kick-down, tedy zvýšení akcelerace při plném prošlápnutí pedálu plynu.

Velké výhody získá samozřejmě řidič, který v extrémních situacích pracuje pod velkým tlakem. Převodovka řadí zcela automaticky, točivý moment je stále k dispozici, vůz může jet poměrně rychle i při nízkých otáčkách a je možno využít i funkci tempomatu.

Použití automatické převodovky se projeví na rozjezdu auta, který je zcela plynulý, není potřeba redukční převodovka, můžete brzdit motorem, a to až do úplného zastavení bez použití brzd, což u běžných automatů není možné.

C

Testovací trať byla díky několika deštivým dnům pořádně rozblácená, a tak Defender nedostal nic zadarmo. Protáhli jsme ho bahnem, vykoupali v potoce a vyšplhali s ním do prudkého a kluzkého svahu. Vyzkoušeli jsme i unikátní funkci samovyproštění, kdy pomocí spínače uvízlý vůz rozhoupáte, a tak jej dostanete z bláta nebo písku. Je pozoruhodné, že manuální ani běžnou automatickou převodovkou tohoto efektu nemůžete dosáhnout. Jinak funguje v terénu Defender stejně znamenitě, jak jsme zvyklí, testovaný prototyp měl kromě permanentního pohonu všech kol 4×4 také mechanickou uzávěrku diferenciálu.

Pokud byste zatoužili po automatické převodovce pro svůj Defender, přijde vás přestavba asi na dvacet tisíc euro.



Facebook

Nejčtenější

Nahoru