Opel Astra – evropské auto roku – test

Ve třídě kompaktních vozů bývá vždy hodně těsno. V tomto segmentu chce mít každá automobilová značka silného hráče, takže na novou Astru čeká velmi mnoho soupeřů. 

SONY DSC

Opel ji uvádí jako jedenáctou generaci v kompaktní třídě, protože se odkazuje i k modelu Kadett, který patřil k nejoblíbenějším a také nejspíš neznámějším vozům značky a jeho historie se píše od roku 1936. Nová Astra se představila poprvé v září 2015 na autosalonu ve Frankfurtu, a to nejdřív jako pětidveřový hatchback. Karosářská verze kombi, která bezpochyby získá ještě větší přízeň českých zákazníků, přichází nyní do autosalonů.

Astra F vystřídala Kadett E v roce 1991 (i když jako Vauxhall Astra se Kadett prodával v Británii již od roku 1980) a byla nejlépe prodávaným Opelem v historii značky, kdy se vyrobilo se víc než čtyři miliony kusů. Od té doby byly postupně uvedeny modely G, H a J. Dnes tu máme Opel Astra K, můžete si tudíž lehko odvodit, že se jedná o pátou generaci.

Zhubla až o dvě stě kilo, je štíhlejší i na pohled a slibuje, že se v jejích technologiích odehrál přímo kvantový skok. Můžete si pod ním představovat leccos, nejvíce pozornosti však poutají nové adaptivní světlomety a přední sedadla, která mohou být ventilovaná a nabízejí masážní funkci. Na nižší střední třídu je to rozhodně nadstandardní.

Snížení hmotnosti je mantrou téměř každého výrobce automobilů, který usiluje o snížení spotřeby za současného zvyšování výkonu. Opel k tomu přistoupil prostřednictvím ultra pevné oceli, která je použita na mnoha komponentech. Celková hmotnost karoserie se snížila o 77 kg, dalších padesát ubraly konstrukční změny na podvozku. Odlehčila se i výfuková soustava a řešení krytu podlahy. Ve výsledku tak nová Astra váží podle motorizace a výbavy o 120 až 200 kg méně než její předchůdkyně.

Na délku měří o pět centimetrů méně, celkem 4,37 m. Snížila se o 2,5 cm a na šířku má o 5 mm míň, také rozvor se zkrátil o dva centimetry. Přitom se ale podařilo zvětšit vnitřní prostor kabiny, na nohy mají cestující vzadu o 3,5 cm místa více, řidič a spolujezdec mají o 2,2 cm více prostoru nad hlavou. Změny proporcí přispěly i k lepší aerodynamice – koeficient odporu vzduchu má hodnotu 0,285.

Astra má ve své nové generaci víc vyrýsované svaly, linie jsou ostřejší a velká změna se odehrála na zadním sloupku, který navozuje optický dojem plovoucí střechy. Výrazně prospěl nový tvar světlometů, o nichž si toho přečtete víc ve speciálním boxu.

03_A295648

Nová světla IntelliLux LED

Jedná se o speciální systém, který vám dovolí nechat trvale zapnutá světla, aniž byste oslňovali protijedoucí auta. Inteligentní systém se automaticky přizpůsobuje situaci na silnici. Svítilny předního světla jsou složeny z osmi segmentů LED diod, které se rozsvěcují a usměrňují podle informací, které přicházejí z kamery. Ta mimo jiné sleduje i pohyb ostatních vozidel na silnici, ať už jedou v protisměru nebo se vyskytují v bezprostřední blízkosti. Aby nebyli protijedoucí řidiči oslněni, příslušná sekce světel se deaktivuje a opět se zapnou, jakmile je vozidlo mimo dohled kamery. Kromě toho tento systém dokáže osvítit okraj silnice mnohem lépe než u halogenových nebo tlumených xenonových světlometů – při rychlosti 80 km/h jsou objekty viditelné až o 30 – 40 metrů dřív. Světla IntelliLux LED fungují v sedmi režimech – jako městské světlo (do 55 km/h), statické odbočovací světlo (do 70 km/h) osvětlí silnici ve směru odbočování, manévrovací světlo, které osvětluje potřebné sekce kolem vozu při couvání a mimoměstské světlo (nad 55km/h), které jasně osvětluje okraj silnice a krajnice a světlo v přímém směru je nastaveno tak, aby neoslňovalo protijedoucí řidiče. Dálniční světlo se aktivuje při rychlosti nad 105 km/h, při vypnutí motoru se světla přepínají do úsporného režimu Auto Stopturistický režim adaptuje funkci světel z pravostranného na levostranný provoz.

SONY DSC

Interiér nové Astry prošel výraznou změnou, která znamenala především velkou redukci tlačítek na středovém panelu. Tomu nyní vévodí velký dotykový displej pro ovládání infotainmentu. Plasty na přístrojové desce jsou příjemné na dotek, volant dobře padne do ruky, výhled na přístrojový štít je bez připomínek. V kapličce jsou dva velké tradiční kruhové přístroje po stranách, uprostřed displej s údaji o jízdě a nad ním palivoměr a ukazatel teploty. Chloubou Astry jsou sedadla, která představují špičku ve své třídě. Řidič si je může nastavit v 18 směrech, takže vhodnou pozici si zaručeně najde každý. Pro dlouhé cestování oceníte vysouvací sedák, na obou předních sedadlech pak můžete využít masážní funkci, ventilaci a možnost nastavení bočnic sedáku i opěradla. Kromě toho mohou být vyhřívaná i zadní sedadla. Podobný komfort nabízejí obvykle jen vozy nejvyšších tříd. Zbývá dodat, že objem zavazadelníku je 370 litrů, což je srovnatelné s konkurencí, při sklopení zadních sedadel jej zvětšíte na 1210 l. Drobná výtka směřuje k odhlučnění kabiny, kde při vyšších rychlostech zaznamenáte menší zvukový komfort.

Jeden diesel ve 3 verzích

Astra dostala pod kapotu nové pohonné jednotky z vlastní produkce. Jsou lehčí, s hliníkovými bloky, zlepšily se výkony i spotřeba. Místo dosavadního atmosférického čtyřválce 1,4 l nastoupil přeplňovaný tříválec 1,0 l, který se při prvních jízdách předvedl velmi dobře. Nabídka motorů zahrnuje benzínové agregáty od 1,0 do 1,6 l, diesely představuje jediný motor 1,6 v několika výkonových verzích.

Diesel 1,6 CDTi

V prvním redakčním testu jsme pro delší cestování s velkým podílem dálnice, ale i horským stoupáním a městským provozem zvolili dieselovou jednotku s výkonem 136 koní. Jedná se o nový agregát, který se představil loni na jaře v předchozí generaci Astry. V novém modelu se zdá být jeho chod hladší, dynamika a zátah jsou velmi dobré. Výborná je spotřeba, která se ukázala během redakčního testu 4,6 l/100 km. Hodnota uváděná výrobcem v kombinovaném provozu je 3,9 l/100 km.

SONY DSC

Podvozek nové Astry není výrazně jiný než u předchozího modelu. Na přední nápravě je McPherson, na zadní nápravě jsou kombinována vlečená ramena spojená torzní příčkou s Wattovým přívodem. Jedná se o patentované „opelovské“ řešení, pro Astru nyní nově naladěné. Pro delší cestování budete spokojeni s komfortním nastavením tlumičů, dobrý je i průjezd zatáčkami na okreskách. Řízení působí díky nově zařazenému elektrickému posilovači místo dosavadního hydraulického lehce odtažitěji, i přesto je ale ovládání Astry příjemné a jízda s ní bezproblémová.

Asistenčními systémy chce Astra nyní konkurovat i vozům z vyšších tříd. Informace z kamerového systému využívá řada sofistikovaných asistentů – rozpoznávání dopravních značek včetně doplňkových tabulek, dodržování bezpečné vzdálenosti se zabráněním kolizi, aktivní asistent pro jízdu v pruhu (bez signalizace změny směru řidičem vás vrací zpět, pokud nereagujete na výstrahy), monitorování slepých úhlů nebo parkovací automat. Při couvání využijete zadní kameru s naznačením vodicích linií podle natočení volantu.

Široká nabídka v oblasti konektivity je dnes u moderních vozů nezbytností a Opel proto vybavil Astru nejen novinkou – telematickým systémem Opel OnStar, který prostřednictvím vlastní SIM karty nejen dokáže fungovat jako hotspot s rychlým internetovým připojením až pro sedm mobilních zařízení a dokáže zajistit spojení se záchrannými systémy v případě nehody, ale také systémem IntelliLink, který připojí vaše mobilní zařízení a zajišťuje spolupráci s navigačním systémem.

Pro uvedení na trh zvolil Opel pro Astru zajímavé akční ceny, kdy základní model začíná na 319 900 Kč.

 

 



Facebook

Nejčtenější

Nahoru